סמוטריץ': "נתחלק עם האמריקאים בהכנסות מהקרקעות בעזה"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הפתיע בפסגת הנדל"ן, כשחשף כי מונחת על שולחנו של הנשיא טראמפ תוכנית עסקית לשיווק קרקעות בעזה לאחר ההריסות. במקביל, התייחס לירידות המחירים בשוק הדיור, לתקציבי ההתחדשות העירונית בצפון ולהסכמי הגג שמתקדמים בקצב מהיר


בצהרי פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן ולוח מדלן, שהתקיימה היום (ד'), הפתיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' את המשתתפים כשהתייחס לשאלה שנשאל על עתיד הדיור בעזה.
בתשובה ישירה הכריז: "יש תוכנית עסקית שנבנתה על ידי אנשי מקצוע, והיא מונחת על שולחנו של הנשיא טראמפ. איך זה הופך לבוננזה? התחלתי משא ומתן עם האמריקאים – שילמנו המון כסף על המלחמה, אז צריך להתחלק באחוזים על שיווק הקרקע בעזה. שלב ההריסה, שתמיד קודם להתחדשות עירונית, כבר נעשה. עכשיו צריך לבנות".
לצד דבריו על עזה, התייחס סמוטריץ' למצבו הנוכחי של שוק הנדל"ן. לדבריו, הירידה של כ-30% במכירות הדירות והירידה הכללית במדדים אינה מדאיגה אותו. "שוק הנדל"ן במדינת ישראל לא יהיה בהקפאה ולא יקרוס כי יש כאן אנשים שצריכים לגור ולחיות", אמר. "אני צופה שהירידה במחירים תימשך – וזה טוב. ב-2022 המחירים עלו ב-18% בשנה אחת, נתון בלתי מתקבל על הדעת. אזרחי ישראל הפסידו, בזמן שהבנקים ומדינת ישראל הרוויחו ממסים".
עוד הוסיף כי שילש את מספר העובדים הזרים בענף וכי ייבוא נוסף של כוח אדם יאפשר "שיטות בנייה יעילות וטובות יותר". במקביל, הציג יעד ברור: "יש לנו 40 אלף יחידות דיור שמוכנות להחלטת ממשלה, ואנחנו מתקדמים בקצב התכנון והשיווק".
מחיר מטרה? "עיוות אדיר"
סמוטריץ' חזר על התנגדותו למודל מחיר מטרה, אותו הגדיר "עיוות אדיר", וטען כי משפחות חזקות נהנו מהטבה של מיליון שקל מהמדינה על חשבון כלל הציבור. במקום זאת, הדגיש את חשיבות קרן הארנונה ותהליכי התכנון המקומיים כפתרונות יעילים יותר.
השר התייחס בהרחבה גם לנושא ההתחדשות העירונית בפריפריה, וציין השקעות בהיקף של מאות מיליוני שקלים בערים כמו אשקלון, לוד ורחובות. לדבריו, התוכנית המקורית להשקיע 100 מיליון שקל בקריית שמונה נעצרה בעקבות המלחמה, אך בהחלטת החומש לצפון יוקצו בין 200 ל-300 מיליון שקל נוספים לטובת העיר. "צריך להחזיר לשם את התושבים ולהחיות את העסקים", אמר.
בנוגע להסכמי הגג, ציין כי בחודש האחרון נחתמו הסכמים בשדרות, כרמיאל ואריאל, בעוד שבנתיבות ואופקים ההסכמים קרובים לסיום. "כדי שהשיווקים יצליחו אנחנו צריכים לסבסד את הפיתוח ולהגדיל את הכדאיות של הקבלנים", הבהיר.