טובע בעבודה
לחץ יכול להיות גורם ממריץ, אבל רק עד נקודה מסוימת | צילום:

בימים אלה מנהלים יכולים להשתמש במצב השוק כזרז להזרמת רעל בוורידיי עובדיהם, או להיפך - לפגוע במוטיבציה שהייתה שם כבר קודם. ידוע שלחץ הוא גורם ממריץ, וזאת עד לנקודה מסוימת שבה הוא הופך להיות גורם משתק.

כדי להצליח לשמר רמת לחץ שתהיה ממריצה ומדרבנת ולא הרסנית, עומדות בפני המנהל כמה טכניקות ברוח התקופה:

נאם נאומי מלחמה

המצב בשוק והמתחרים הם האויב המשותף שלך ושל עובדיך. גם אם לא הצטיינת בעבר ביחסיך עם העובדים, המשבר הוא הזדמנות פז להשאיר מאחור אי אלו קונפליקטים, ולרתום את הצוות סביב מטרה משותפת המלחמה באויב. ובמלחמה כמו במלחמה, הכוח מתאחד והעימותים נוטים להידחק לאחור.

כנס את העובדים לפגישות צוותיות, דבר על המצב הקשה, והבהר לכולם שעליהם להטות שכם ולהתגייס. במסגרת המבצע דאג להעביר מסרים שוטפים במיילים לכלל החברה, בישיבות צוותים ובישיבות חברה. כינוס שבועי שבו מצוינים הישגי העובדים שנותרו בחברה יסייע בהנחלת דינאמיקה של המרצת הצוות וגיבושו. בנוסף חשוב לחזור בכינוס שכזה על תיאור המצב הקיים ועל החובה הקבוצתית להתמודד עמו, בעודך חדור מוטיבציה והתלהבות, תוך אזכור התקופות הטובות שבהן ידע הצוות אירועי גיבוש הדוניסטיים וחווייתיים.

שיחות אישיות

זמן כל אחד מהעובדים לשיחה אישית למטרת המרצה והגברת רמת המוטיבציה שלו. שוחח עמו על החשיבות הרבה שבתפקידו, במיוחד בתקופה זו, ואם יש בפיך אי אלו מחמאות כלפיו אודות עבודתו והתנהלותו עד כה בחברה אל תחסוך זאת ממנו.
לאחר מכן דבר עמו על הפרויקט החשוב שעליו להירתם לקראתו במסגרת המצב, גם אם מהותו ביצוע עבודה שהייתה נחלתו של עובד אחר, שפוטר.

תאר לו את הסיבה לנחיצות העבודה הנוספת בצורה שתבליט את משמעותה, כך שיבין את חשיבותה ולא יבצע אותה מתוך חשש מפיטורים. השתדל שלא לנקוט באמצעי איום והפחדה, אלו רק יוצרים מרירות וחרדה.

דוגמה אישית

מנהל שינאם על חשיבותה של עבודת הצוות וההירתמות להתמודד עם המצב, אך בעצמו ימשיך לנהוג כבימים כתיקונם, יגרום לתחושות זלזול ותסכול ולירידה במוטיבציה בקרב העובדים, מה שכמובן יפגע בתפוקת החברה כולה. עליך לגבות את נאומיך חוצבי הלהבות במעשים הולמים.

כך, לדוגמה, אם אתה מודיע לעובדיך על שינוי בפרמטרים שקובעים את שכרם, כלול פרמטרים אלה גם על שכרך, וציין זאת בפניהם. ואם אתה מצפה שעובדיך יישארו שעות נוספות, הפגן נוכחות והיה שם גם אתה מעבר למנהגך בעבר, הרבה להישאר עד לאחרון העובדים, והבע עניין בפעילותם של אלה שניאותו להישאר לעבוד בשעות הנוספות שבהן שניכם נוכחים.

הטה אוזן והיה ברור

גל אפל (וידאו WMV: mako)
השתדל להימנע מיצירת אווירה של לחשושים וסודות | וידאו WMV: mako

בתקופה מאיימת ומלחיצה שכזו השמועות קלות רגליים ורצות מהר יותר, וזבובים גדלים לממדי פיל כאשר הדברים מתנהלים בלחשנות, בעמימות, ובאופן שאיננו ברור. גלה כמה שיותר שקיפות בפני העובדים אודות מצבה של החברה והמצב בשוק, אל תסתיר שינויים שעתידים להתרחש, ואל תתחמק, תיעלם, או תרבה לשבת מאחורי דלתיים סגורות ומחשידות. בעתות כאלה לא די בהעברת מסרים שבלונית עליך להפגין נכונות להקשיב לרחשי לבם של העובדים.

במפגשים הצוותיים דרבן את העובדים לנהל דיון פתוח, הראה שאתה קשוב לדעותיהם של אחרים, לתלונותיהם ולעצות הייעול שלהם. היה בשגרת היומיום קשוב, סבלני וסובלני לדעות השונות סביב, ונהג כך גם בישיבות. נסה לאתר אוירה מתוחה במהלך הישיבה, ואם יש כזו, דאג לפזר את הערפל בכך שתמריץ את העובדים והמנהלים להביע את דעותיהם ולפרוק את תחושותיהם. גם אם אין לך פיתרון פרקטי לבעיות שהם מעלים עידוד הכנות שלהם, ובתגובה לה הקשבה, קבלה ואכפתיות מצדך, עשויים להספיק בשחרור מה למתחים הקבוצתיים.

הוגנות

אישה צועקת על גבר שמחזיק את הראש (צילום: CamiloTorres, Istock)
דווקא בתקופה כזו, עובדיך מצפים שתנהג בהם בהוגנות | צילום: CamiloTorres, Istock

דווקא בתקופה זו עובדיך מצפים שתנהג כלפיהם בהוגנות. השימוש השחוק במילה "הוגנות" בקמפיין הפרסום השנתי, או הצבת שלטים ובהם סיסמאות דומות במסדרונות ובחדרי ההמתנה המרשימים אלה היו אולי מכוונים בעיקר לבאי החברה וללקוחותיה מבחוץ, אך ברגע האמת הנוכחי עליהם להיות מחויבי המציאות במיוחד בין כתליה.

אם, למשל, נעשים קיצוצים בדרך בלתי הוגנת, בצורה לא מכבדת ובשתיקה רועמת יתר העובדים שיישארו בחברה פשוט יאבדו את אמונם בהנהלה, יכעסו, יחרדו לגורלם העתיד לבוא, וינהלו שיחות נרגזות ומאוכזבות ביניהם על חשבון זמן עבודה, ובעיקר על חשבון המוטיבציה שלהם לסייע בהתמודדות עם המצב. כמובן, ביצועיהם ירדו, ואיש לא יפיק מכך תועלת.

לכן דאג לבצע כל שינוי הרה גורל שכזה באופן הגון ורגיש ככל שניתן. מתן יעוץ והדרכות למפוטרים בנושא התמודדות עם המצב והשתלבות מחדש במעגל העבודה הוא דוגמה להתנהגות הולמת שודאי ידברו עליה מאוחר יותר במסדרונות ותוסיף ערך לך, ולעובדים שנשארו מאחור.

מצד שני

בשבוע הבא אציג את הצד השני של המתרס, של העובדים שנשארו מאחור, ונשארים מאוחר לכבות את האור: איך בכל זאת אפשר לצלוח תקופה לא קלה שמערימה אינספור משימות ולא מעט חששות.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לפיתוח מנהלים