מנהל חבררת הייבוא חשוד בהברחת רכבים (צילום: רויטרס)
קונים רכב חדש? אולי לא תצטרכו לשלם את המס הירוק | צילום: רויטרס

סאגת "המיסוי הירוק" מסיימת להסתיים. לאחר שצו המיסוי הירוק, שאמור להיכנס לתוקף באוגוסט, כבר נחתם על ידי שר האוצר והמתין לחתימת שר התחבורה, הוגשה היום לבית המשפט העליון (בשבתו כבג"צ) עתירה מטעם יבואני רכב למתן צו מניעה כנגדו. העותרות הן החברות דוד לובינסקי, יבואנית פג'ו וסיטרואן, קרסו מוטורס, יבואנית רנו וניסאן, וקמור רכב יבואנית ב.מ.וו.

בעתירה נגד שר האוצר, שהוגשה באמצעות עו"ד אביגדור דורות ממשרד שדות ושות', טוענות החברות כי כוונת שר האוצר ליישם בצו את "רפורמת המיסוי הירוק" על כלי רכב מהווה התערבות של המדינה בתחרות החופשית בשוק כלי הרכב ונעשתה ללא הסמכה מפורשת בחוק מס קניה.

העותרות טוענות כי הן אינן חולקות על החשיבות של הגנת הסביבה, אולם השיטה הייחודית שתוכננה בישראל אינה מתייחסת לחסכון האנרגטי ולצריכת הדלק והיא אינה עולה בקנה אחד עם הסטנדרטים האירופים, לפיהם נוהגים יצרני הרכב האירופי, ולא עם הסטנדרטים האמריקאים החדשים, עליהם הכריז לאחרונה הנשיא אובמה, של צמצום פליטת גז החממה.

בעתירתן, טוענות החברות כי הפגיעה בתנאי התחרות, הירידה הצפויה בפלח השוק וברווחיות והפגיעה במוניטין שלהן, כתוצאה מכניסת הרפורמה לתוקפה, "תהיינה קשות ובלתי הפיכות, והציבור יסווג אותן, על לא עוול בכפן, כמוכרות כלי רכב "מזהמים".
החברות מבקשות מבית המשפט להוציא צו ביניים, אשר ימנע את כניסת הרפורמה לתוקף, עד להחלטת בית המשפט בעתירתן.

יצוין כי ענף הרכב כבר ערוך הלכה למעשה לכניסת תקנות המיסוי הירוק באוגוסט ויבואנים רבים "רוקנו מלאים" של דגמי מפתח רבים, שאמורים להתייקר באוגוסט בעקבות המיסוי הירוק. עיכוב בהחלת החוק יכול להעניק לאותם יבואנים, בעקיפין, אורכה לאספקת כלי רכב נוספים שכיום אין דרך לתת מענה לביקוש שלהם לפני ההתייקרות.

יצוין כי במסגרת המיסוי אמור מס הקנייה על כלי רכב חדשים לעלות מ-75% כיום ל-90% ובמקביל אמור להינתן זיכוי של עד 15 אלף שקל, בהתאם לרמת הזיהום של כלי הרכב. סיווג הזיהום, שנמצא במוקד המחלוקת, מתבצע על פי נוסחאות שקבעה "ועדת המיסוי הירוק" ולטענת היבואנים האירופאים הם מקפחים, בין השאר, כלי רכב עם מנועי דיזל שבאירופה נחשבים בתור "ירוקים".

בנוסף, צפויים להיפגע מהצו רכבי היוקרה, שיתייקרו משמעותית. ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים נעשה ניסיון "לגייס" עותרים נוספים מבין יבואני הרכב אולם סוכנויות רבות סירבו לכך. גם איגוד יבואני הרכב סירב להשתתף בעתירה באופן קולקטיבי.