דגל ישראל (צילום: SXC)
עכשיו זה מוכח: הפטריוטיות משתלמת | צילום: SXC

"...לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ! לחלב, לחצץ, לעוגות, לריבה לגבינה מתוצרת הארץ! ...יש מכל הזמנים יש מכל המינים, הב כוחות לתוצרת הארץ!..", מתנגן קולו העמוק של אריק איינשטיין בשיר "תוצרת הארץ", שכתב נתן אלתרמן ב-1985.

יום העצמאות והבלטת הסמלים הלאומיים, מהווים הזדמנות לנסות ולקדם את מוצרינו המקומיים (ובעיקר את אלה שלא עברו דרך סין), ולעודד את הצרכנים להעדיף תוצרת כחול-לבן. בימים אלה, לאור המשבר הכלכלי, בעקבותיו לא מעט מפעלים ישראלים נמצאים בקשיים, ולפיכך עשויים להרחיב את מעגל האבטלה במשק - חשוב מתמיד לפרגן למוצרים הישראלים ולהגדיל את חלקם בעגלת הקניות.

ואם הטריגר המצפוני והפטריוטי אינו מספק, אולי המחיר ישפיע: מבדיקת "גלובס" באמצעות אתר פרייסל, www.pricesal.co.il המתמחה בהשוואת רשתות, עולה כי מחירי המוצרים המיובאים יקרים בכ-25% ממוצרים מקבילים ישראלים.

עוד עולה מהבדיקה, כי הסל הישראלי הזול נמצא ברמי לוי ובמגה בול. סל המוצרים מתוצרת חוץ היה זול ברמי לוי, במגה בול ובשופרסל דיל - עם סך מחירים דומה בין 3 הרשתות.

הזולות מבין הרשתות - רמי לוי ומגה בול

סופר תחרות (תמונת AVI: חדשות)
אחת הרשתות הזולות. רמי לוי | תמונת AVI: חדשות

ברמי לוי ובמגה בול נמצאו המחירים הזולים בהשוואה: כ-203 שקל סך הסל הישראלי וכ-224 שקל לסל תוצרת חוץ. גם סל המוצרים מתוצרת חוץ בשופרסל דיל ממוקם בצמוד כשהסתכם בכ-226 שקל.

הסל הישראלי של שופרסל דיל הסתכם בכ-210 שקל ובצמוד אליו גם הסלים המקומיים בחביב ובחצי חינם: 211 שקל ו-212 שקל בהתאמה. בין הסלים מתוצרת חוץ נמצאו פערים בולטים יותר בין שתי הרשתות: הסל בחביב הסתכם ב-234 שקל וסל חצי חינם למוצרים מיובאים, היקר בהשוואה: 243 שקל.

נדגיש כי בחישוב סך סל תוצרת חוץ הושמט מכל הרשתות אורז בסמטי טילדה שלא נמצא בסניפי חביב וחצי חינם.

הצצה בתוכן הסלים מגלה, כי במרבית המקרים הפערים במחירי המוצרים ברשתות היו קטנים למדי, ובחלקם המחירים אף היו זהים, כך למשל קפה נמס פלטינום (30 שקל) או חבילת טיטולים (50 שקל). במקרים אחרים הפערים היו גדולים יותר: לדוגמה חבילת חיתולי האגיס ברמי לוי ב-58 שקל לעומת 65 שקל בחצי חינם, כ-64 בחביב וכ-60 שקל במגה בול ובשופרסל דיל (פער של 12%), או למשל קורנפלקס של תלמה שמחירו כ-14.50 שקל ברמי לוי, שופרסל דיל ובמגה בול, לעומת 18 שקל אצל חביב וחצי חינם (פער של 24%).

סיבה נוספת לעידוד צריכת מוצרים ישראליים היא החרמתם בעולם. בעקבות מבצע "עופרת יצוקה", דיווחו יצואנים כי חברות בחו"ל ביטלו או הקטינו היקפי רכישות של מוצרים ישראליים. אם לא די בכך, לפני כחודש נתפסו פעילים קיצוניים שקראו לקונים ברשת השיווק הצרפתית "קארפור" להחרים מוצרים ישראליים. אלה, מצטרפים לארגון החברתי הבריטי corporate watch הקורא להחרים סחורה ישראלית על רבדיה השונים.

ובהיבט הירוק: בדרכם ארצה, המוצרים המיובאים משונעים באוויר או בים. כלי התחבורה הללו, מזהמים את הסביבה עם פליטת גזי הדלק הרב שהם צורכים. שיקול שנשמע שולי לרבים מאיתנו, אולם בארצות מערביות דוגמת אוסטרליה, מעודדים את הצרכנים להימנע עד כמה שניתן ממוצרים שבדרכם ליבשת הרחוקה מזהמים את הגלובוס - החל במוצרי הצריכה ודרך הדג המגולגל בתוך סושי.

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: תמר מצפי, גלובס)
ביקש מהממשלה להיות יותר פטריוטית. ברוש | צילום: תמר מצפי, גלובס

עידוד צרכנים להעדפת התוצרת המקומית הוא פועלן של ארצות רבות: ברשתות השיווק באיטליה למשל, מוצרים תוצרת ארץ המגף נושאים מדבקה של דגלון הלאום הבא לעודד את בחירתם, גם ביפן ובארה"ב המוצרים המקומיים מקבלים מקום של כבוד. ובארץ, נהוג לסמן, אולם לא באופן גורף ומספיק, מוצרים כחול-לבן שיוצרו בישראל - בעיקר על מוצרי טקסטיל.

כדי להשפיע על הצרכן לבחור כחול-לבן, כדאי שהממשלה, תשמש כמודל פטריוטי. לאחרונה הופיע שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בפני ועדת הכספים של הכנסת וטען, כי "על הממשלה לפעול להעדפת תוצרת הארץ ולשנות בהתאם את חוק חובת המכרזים". מטרת ההצעה היא הרחבת ההעדפות המתייחסות כיום לטובין בלבד, גם לשירותים ולעבודות מתוצרת הארץ - בהתאם להוראות הקיימות בארה"ב הבאות להגן על התוצרת המקומית.

תגובות

מה שווה יותר אריזה או משקל? (תמונת AVI: חדשות)
כל אחד טוען: אנחנו הכי זולים | תמונת AVI: חדשות

זאב וורמברנד, מנכ"ל הרבוע הכחול: "תוצאות הסקירה משקפות את מדיניות מגה בול ומחזקות את ההבטחה שלנו להציע ללקוחות את הסל הזול ביותר לאורך זמן. הרשת מעודדת צריכה של מוצרים ישראלים וגם בתחום זה מקיימת את הבטחתה להיות הרשת הזולה ביותר".

משופרסל דיל נמסר: "שופרסל דיל מציגה את הסל הזול ביותר לאורך זמן ובהתייחס למאות פריטים".

רמי לוי: "הסקירה מוכיחה שתמיד נעמוד בהבטחותינו להיות הרשת הזולה ביותר. ברור לנו שבאזורים בהם ממוקמים סניפינו, המתחרים יאלצו להשוות מחירים - זוהי תחרות מבורכת ממנה מרוויחים הצרכנים. הרשת מעודדת את לקוחותיה להעדיף מוצרים מתוצרת הארץ על פני מוצרים מיובאים. הפרגון הזה יטיב עם כולנו".

עד לפרסום הידיעה לא ניתן היה להשיג את תגובת רשת חביב ורשת חצי חינם.

כך בדקנו

הבחור בודק את הארנק והבחורה עם החשבון לידם עגלת קנ (צילום: Tomasz Trojanowski, Istock)
הסוקרים השוו מחירים בין הסניפים השונים | צילום: Tomasz Trojanowski, Istock

לצורך ההשוואה נבחרו 13 סוגים של פריטים בולטים בקטגוריות שונות, מהם נבדקו שני מוצרים מקבילים - האחד מתוצרת מקומית והשני מתוצרת חוץ. השוואת מחירי המוצרים בוצעה באמצעות סוקרי פרייסל שביקרו בסניפיהן של 5 רשתות: מגה בול, שופרסל דיל ורמי לוי בירושלים, וחצי חינם וחביב בצומת סגולה.

כדי לאמוד את הפערים, חושב המחיר הממוצע לכל מוצר (ביחס ל-5 המחירים ב-5 הרשתות שנסקרו). הפערים המוצגים באחוזים, משקפים את ההבדל בין ממוצעי המחירים מהתוצרת המקומית לאלה של המוצרים המיובאים.

לא נתעלם מהטענה שלא מדובר במוצרים זהים, וכי השיקול לבחירת מוצר מתוצרת חוץ נובע משיקולים שונים בהם איכות, מותג וערכו הנתפס. אלא שכאמור, המעבר למוצרים כחול-לבן, לא רק שמבטא אחריות חברתית ויחזק את המשק הישראלי, אלא גם יוביל לחיסכון בקנייה: בסיכום סל המוצרים, המחיר הממוצע לסל הישראלי הנו כ-208 שקל לעומת כ-260 שקל הסל מתוצרת חוץ - פער של כ-25%.

מתוך 13 צמדי המוצרים שנבדקו, 3 מהתוצרת הישראלית היו יקרים ביחס למקביליהם מתוצרת חוץ (קפה נמס מגורען, תה ארל גריי ומארז מגבונים). ביתר המקרים - המוצרים המיובאים היו יקרים בהשוואה למוצרים הישראליים.

במקרים אחדים הגיעו הפערים לשיעורים משמעותיים, כך למשל בין פסטה אוסם ופסטה ברילה (57%), בין אורז בסמטי של סוגת לאורז בסמטי של טילדה (80%), ובין שמפו קרליין ושמפו דאב (125%).