רמי לוי (צילום: חדשות)
רמי לוי הכי זול בשוק | צילום: חדשות

היכן משתלם לקנות בשר, עוף ומוצריהם? לפי בדיקה שערכה עבור "גלובס" חברת פרייסל (www.pricesal.co.il) , המתמחה בהשוואת מחירים ברשתות, אצל רמי לוי.
הבדיקה בוצעה ב-8 חנויות, בהן 6 המוגדרות כרשתות דיסקאונט (רשתות מוזלות) מובהקות - שופרסל דיל, מגה, חצי חינם ויינות ביתן בחולון, רמי לוי במודיעין וממן בנתניה. לצדן נבדקה "יש" בבני-ברק, שמוצריה כוללים כשרות מהודרת הפונה בעיקר לקהל החרדי, וטיב טעם בפולג. סל המוצרים כלל מוצרי עוף טרי וקפוא, מוצרי בקר קפואים ונקניקיות.

ההשוואה מגלה פערים משמעותיים בין הזול ליקר. ימי ה-1.50 שקל לק"ג עוף חלפו, אך רמי לוי עדיין צועד בראש עם המחיר לק"ג עוף טרי, שנמכר כיום ב-8 שקל - לעומת כ-18 שקל בטיב-טעם ובמגה, וכ-15 שקל בחצי חינם ובשופרסל דיל, ו-19 שקל לעוף גלאט כושר ב"יש". חזה עוף קפוא ברמי לוי נמכר בכ-20 שקל לעומת כ-35 שקל במגה (פער של 75%).

הפרשים גדולים נמצאו גם במחירן של שוקיים טריות: ברשתות ממן ויינות ביתן הן עולות 18 שקל לק"ג, ואילו בסניף "יש" בבני-ברק כ-30 שקל לק"ג גלאט כושר (פער של 66%).

מארז גולאש של טיבון ויל ברמי לוי ובממן נמכר בכ-30 שקל, לעומת כ-40 בשופרסל דיל ובמגה (פער של כ-30%), וסטייק עין של טיבון ויל שעולה גם הוא 30 שקל ברמי לוי ובממן, נמכר בכ-45 שקל בחצי חינם (פער של 50%).

רמי לוי: זול באופן עקבי

כאמור, אצל רמי לוי נמצאו המחירים הנמוכים ביותר ב-10 מתוך 14 המוצרים שנבדקו, אך גם במוצרים שאינם הזולים ביותר, המחירים נמוכים מאוד ונושקים לרף התחתון. אגב, הסוקרים ביקרו גם בסניף בטבריה שנפתח אתמול, ומצאו שם מחירים זהים לאלה שבמודיעין.

בחלוקה לתת-קטגוריות בתוך סל המוצרים, רמי לוי הזול ביותר בנישת מוצרי העוף הטרי. ב-4 מתוך 5 המוצרים שנבדקו - המחירים היו הזולים, להוציא שוקיים טריים שתומחרו בכ-20 שקל ברמי לוי, וב-18 שקל לק"ג ביינות ביתן ובממן. במוצרי העוף הקפוא הוא הזול ביותר ב-3 מוצרים שנבדקו. מעניין לציין כי ק"ג עוף קפוא ברשת יקר מעוף טרי - כ-10 לעומת כ-8 שקל.

* תגובת הרשת: "אני שמח שאני עומד בהבטחתי, ואמשיך למכור את המוצרים הטובים ביותר במחירים הזולים ביותר. לאור המצב הכלכלי, נעמיק את המבצעים ואת ההנחות ללקוחותינו. הסל הזול מתאפשר בזכות העובדים והספקים שעוזרים לי ליישם את המדיניות.

"אני צופה שתוך חודש יירד ממוצע סל הקניות באזור טבריה ב-10%-15%, מה שיקרה גם עם הגעתנו לאזור תל-אביב, והכול בזכות התחרות שאנחנו מייצרים".

ממן: מחירים אטרקטיביים

תת-הרשת ממן, שנמצאת בבעלות קו-אופ ישראל, מדורגת במקום השני עם שבעה מוצרים זולים - מחצית מהסל. מתוך 4 מוצרי הבקר הקפואים שנכללו בסל: סטייק, גולאש קבאב והמבורגר - כולם היו הזולים ביותר בסניף הנתנייתי של רשת ממן.

* תגובת רמי מנדל, מנכ"ל רשת קו אופ ישראל, שבבעלותה תת-הרשת ממן: "ממן מחסני מזון היא הרשת הזולה ביותר ותמיד תהיה כזאת. הכוונה היא להישאר זולה לאורך זמן, לא רק במבצעים מסוימים בתאריכים מסוימים - אלא כהחלטה אסטרטגית".

יש: גלאט כושר עולה ביוקר

הרשת, שמונה כ-50 סניפים ונמצאת בשליטת שופרסל , קמה על יסודותיהן של תת-הרשתות "זול-פה" ו"אלף", ופונה בעיקר למגזר הערבי החרדי. 15 מהסניפים כוללים כשרות מהודרת הפונה כאמור לקהל חרדי. הפערים במחירים נובעים כאמור מעלויות הכשרות, שמייקרת את המוצרים בעשרות אחוזים. 11 מוצרים נמצאו בסניף בבני-ברק, מתוכם 6 היו היקרים בהשוואה. המסקנה: מי שאינו זקוק למוצרים בעלי הכשרות המוקפדת, כדאי שיקנה במקום אחר.

* תגובת הרשת: לא נמסרה תגובה.

אין תמונה
יקרה יותר מהרשתות האחרות. מגה
מגה: יקרה באופן עקבי

בסניף מגה בחולון 4 מתוך 14 המוצרים היו היקרים ביותר, וגם האחרים גבוהים מאלה של המתחרים, לעתים באופן משמעותי. אם במקרה של "יש" ההסבר למחירים הגבוהים הוא הכשרות, כאן קשה למצוא הסבר משכנע.

כידוע, בסוף החודש צפויה רבוע כחול להשיק את תת-הרשת החדשה שלה, מגה בול, שתחלוש על כשליש מפעילות רבוע כחול ותתחרה בחנויות ה"הארד-דיסקאונט", ובראשן - שופרסל דיל. המחירים במגה בול צפויים להיות זולים משמעותית, מבטיחים ברשת.

* תגובת גרשון וייסמן, סמנכ"ל סחר ברבוע כחול: "מגה נותנת לצרכניה מענה במגוון רחב של מוצרים, לצד חווית קנייה, שירות ומחירים הוגנים לרבות מבצעים משתנים. מתוך סל המוצרים שנבדק, נדגיש כי בשר קפוא פחות דומיננטי בסל הקניות הממוצע וישנה דרישה גבוהה משמעותית למוצרי הבשר הטרי, שם אנחנו נותנים את המענה האמיתי לצרכנים שלנו. הסניף בחולון בו בוצע הסקר יעבור בסוף החודש הסבה ויעניק מחירים תחרותיים בכל קנה-מידה".

שופרסל דיל: לא זולה

שני מוצרים היו היקרים בסל. גולאש של טיבון ויל (39 שקל) ונקניקיות וינר (13 שקל).

יש לציין כי בעוד שבחלק מהמקרים ניכר פער יחסית גדול במחירים לעומת אלה של המתחרה, מגה, במקרים אחרים הפערים נמוכים. בכל מקרה, אף לא אחד מהמוצרים שנבדקו התגלה כזול ביותר בשופרסל דיל.

* תגובת הרשת: "ב-3 החודשים האחרונים היו כ-30 מבצעים בתחום העוף ומוצריו בפורמטים השונים של הרשת. מוצרי העוף הטרי נמכרו במחיר של 6.90-9.90 שקל לק"ג. בתקופת ההוזלות המכירות עלו במאות אחוזים לעומת התקופה שלפני המבצע".

יינות ביתן: אי-שם באמצע

הרשת ממוצבת באמצע, בין הקצה הזול ליקר. שני מוצרים נמצאו בחולון יקרים: נקניקיות וינר ב-13 שקל ונקניקיות עוף של טירת צבי ב-28 שקל לעומת המחיר הזול בממן (21 שקל). מחירן של שוקיים טריות נמוך - 18 שקל לק"ג.

* תגובת הרשת: לא נמסרה תגובה.

חצי חינם: דומה לשופרסל

מחירו של המוצר היקר ביותר בסניף בחולון - נקניקיות וינר (13 שקל למארז) - זהה לזה שביינות ביתן ושופרסל דיל. יתר המחירים בסל היו בחלק מהמקרים קרובים יותר לרף היקר מאשר לנמוך, כמו סטייק עין של טיבון ויל, שמחירו כ-45 שקל (לעומת כ-30 שקל ברמי לוי ובממן), או שניצל עוף טרי פרוס שמחירו לק"ג הוא כ-35 שקל (לעומת כ-20 ברמי לוי ובממן).

* תגובת הרשת: לא נמסרה תגובה.

טיב טעם: יחסית מפתיעה

בשונה מהרשתות האחרות שנבדקו, טיב טעם אינה ממוצבת כרשת דיסקאונט. הסיבה להשתלבותה בבדיקה היא העובדה שהרשת מזוהה עם מוצרי בשר. עם זאת, הסוקרים מצאו רק חלק מהפריטים שנבדקו בסל, אף שדגמו מספר סניפים באזור המרכז ואת הסניף הגדול של טיב טעם בפולג. מתוך שבעת המוצרים שנמצאו, מפתיע למדי שרק בשניים, היו אלה המחירים הגבוהים לעומת 7 החנויות האחרות.

* תגובת הרשת: "הרשת תמשיך לפעול לשמירת מחירים תחרותיים בשוק תוך שמירה על חווית קנייה יוצאת דופן. מרבית המוצרים הנמכרים הם מוצרים פרטיים ומוצרים של חברת "מזרע" ולכן לא נמצאו 7 מהמוצרים בבדיקה. חשוב לציין כי אנו מחזיקים במוצרים מקבילים אחרים וכן מוצרים בלעדיים לנו. בימים אלה הרשת מציעה הנחות ומבצעים גם על רכישה כמותית של חלק מהמוצרים המוזכרים".

מחיר מהודר לכשרות מהודרת

הציבור החרדי, שבנושא הכשרות הוא קהל שבוי, משלם לעתים פי שניים על מוצרי עוף.

בציבור החרדי, צרכן הכשרויות המהודרות, יש דירוג של ההכשרים הפועלים בתחום לפי פלגי האוכלוסייה. בשונה מעוף עם כשרות רגילה הניתנת על-ידי הרבנות המקומית, הכשרים מהודרים משמעותם כשרות נוספת הניתנת על-ידי גוף כשרות פרטי האמור לפקח על תהליך הייצור והשחיטה בצורה מוקפדת.

עלויות ההכשרים מייקרות את העוף ומוצריו בעשרות אחוזים, ולעתים אף מכפילות את מחירו. הפערים מקוממים וציניים למדי, היות ומדובר בקהל צרכנים שמצד אחד חלקו הגדול מוגדר כבעלי רמת הכנסה נמוכה ומאידך מדובר בקהל שבוי שסוג הכשר המוצרים שירכוש אינו נתון לפשרה או לשיקולי מחיר.

הפערים, כפי שעולים מנתוני פרייסל, מגיעים כאמור לעשרות אחוזים. לדוגמה: שוקיים עוף קפוא בהכשר רגיל עולות בממוצע כ-23 שקל לק"ג לעומת כ-40 שקל לק"ג למוצר בהכשר בד"ץ הרב לנדא או הרב מחפוד, וכרעיים קפואות עולות כ-17 שקל לק"ג בהכשר רגיל לעומת כ-40 שקל בהכשר בד"ץ עוף ברכה - פער של כ-150%.