יד ראשונה (תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2)
אל תצפו לניסים ונפלאות. רכב חדש מהחברה | תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2

ככל שאנחנו מתקדמים לקראת אמצע הרבעון הראשון של 2009, חוזרת ועולה השאלה הנפוצה: האם מחירי הרכב החדש יירדו, או שאולי הגיע הזמן להחליף את הרכב?

מצד אחד ברור, שההיצע בשוק הרכב עדיין עולה משמעותית על הביקוש. זה אמור, תיאורטית, לפעול לטובת הלקוחות. הקיפאון בשוק הפרטי ובשוק הליסינג עדיין לא הפשיר וכ-11 אלף כלי הרכב החדשים, שנמכרו בינואר, הם אפילו לא חמישית מהמלאים שרובצים בנמלים ובמגרשי הערובה של היבואנים.

אם מביאים בחשבון, שהייבוא עדיין נמשך בשל ההתחייבויות ארוכות הטווח של היבואנים בארץ ליצרנים, אפשר להבין את גודל הפער.

אבל למרות המלאים, לפחות מחצית מהמחיר של המכוניות החדשות בארץ לא נקבע על המחיר ההיסטורי, שבו הן נרכשו מהיצרן, אלא על-פי גובה המסים שמשולמים ביום המכירה והשחרור מהמכס.

גובה המסים נגזר משערי מטבעות הייבוא, שאותם מעדכן המכס אחת לשבוע. לפיכך גם היבואן קיבל הנחה מכובדת מהיצרן, ואותו רכב ששכב עשרה חודשים בנמל, מחירו לצרכן עדיין מושפע בעיקר משערי המטבע.

לפיכך, כדי שמחירי הרכב החדש יירדו באופן משמעותי בתקופה הקרובה צריך להתרחש אחד משני דברים: ירידה משמעותית במסים על רכב בישראל או התחזקות משמעותית של השקל ביחס למטבעות הייבוא.

הסיכוי שבזמן הקרוב תחול ירידה כלשהי במסי הרכב הוא קלוש. נהפוך הוא. אחרי הבחירות מגיעה התפכחות ומישהו (נחשו מי) צריך לכסות את הגירעון ההולך ומעמיק בתקציב. למעשה, לא נופתע אם בחודשים הבאים תחול אפילו הגדלה של המיסוי העקיף והישיר שמוטל על רוכשי רכב.

מה שנשאר הם שערי החליפין והם אלה שיקבעו בתקופה הקרובה מה יקרה למחירי הרכב. אם לשפוט על-פי ההתחזקות המאסיבית של הין היפני לאחרונה, הסיכוי לירידת מחירים משמעותית בדגמים מתוצרת יפן - שמהווים את רוב כלי הרכב שנמכרים בישראל - הוא קלוש.

למעשה, בשבועיים האחרונים כבר ראינו זחילה של אלפי שקלים כלפי מעלה במחירי כלי הרכב היפניים, וזאת למרות שהיבואנים שלהם עדיין תקועים עם מלאי ענק. אם הבנק המרכזי של יפן יחליט להתערב במסחר כדי לסייע ליצואנים היפנים, המצב עשוי להשתנות אבל זה לא קרה עד כה.

בכלי הרכב הצמודים לדולר, בעיקר מתוצרת ארה"ב וקוריאה, המצב מורכב יותר. גם הדולר נמצא במגמה של התחזקות נמרצת ביחס לשקל, אבל המצב של שוק הרכב והאשראי האמריקני הוא כה קריטי, עד שהיצרנים האמריקנים מוכנים לנקוט במדיניות של היצף ובלבד שהמזומנים ימשיכו להגיע. זו הסיבה, שבשלה ראינו לאחרונה חיתוך מאסיבי במחירים של דגמי מפתח של קרייזלר ודגמים אמריקנים חדשים של GM במחירים מעניינים מאוד.

גם יצרני הרכב הקוריאנים, שנהנים מתמיכה פעילה מאוד של הממשלה שלהם, חוזרים כיום למדיניות של סבסוד והיצף בדגמים המיוצרים בקוריאה עצמה וצמודים לדולר.

לפיכך, לפחות בתקופה הקרובה מחפשי המציאות וירידות המחירים יוכלו למצוא אותם דווקא בכלי רכב שצמודים לאירו. גם האירו מזגזג וזוחל כלפי מעלה ביחס לשקל, אבל באופן יחסי מצבו טוב יותר ביחס למתחרים. הדבר כבר בא לידי ביטוי בתמחור של דגמים חדשים ובהנחות לא מבוטלות, שרק חלקן זוכות לפרסום פומבי. בשורה התחתונה יהיו ירידות מחירים, אבל לא לכל רוחב השוק.