בשנת הלימודים תש"ע יפקדו כמיליון תלמידים את בתי-הספר, מתוכם כ-200 אלף תלמידי כיתות א' - פוטנציאל צרכני בלתי מבוטל. "גלובס" בדק את מחיריהם של מוצרי החזרה לבית-הספר ב-3 הרשתות - קרביץ, אופיס דיפו וכפר השעשועים. על-פי הבדיקה, נראה כי למרות המיתון מחירי המוצרים לא ירדו אך קשת המוצרים התרחבה, וכיום מוצע מגוון רחב יותר של מוצרים בטווח מחירים זול. כך, בסיכום הסל של השנה הנוכחית מול השנה שעברה, נרשמה בסופו של דבר הוזלה.
מנשה זילכה, מנכ"ל קרביץ, מעריך שהמיתון לא משפיע על היקף ההוצאה המתוכננת: "מאחר שזו קנייה חד-פעמית". לדבריו, "למרות שעלויות הייצור עלו, לא היו שינויים במחירים ביחס לשנה שעברה".

ניסים ממו, מנכ"ל אופיס דיפו, לא מתעלם מהמיתון ומדגיש כי על רקע המצב הכלכלי, החזרה לבית-הספר עומדת השנה בסימן צרכנות נבונה ושקולה במובן של תועלת מקסימלית עבור הכסף. עם זאת, גם הוא סבור כי תקציב הסל לא ישתנה. את דבריו הוא מגבה בסקר שערכה הרשת באמצעות גיאוקרטוגרפיה בקרב 300 נשאלים, הורים לבני 6-18. מהסקר עולה כי המיתון לא צפוי לפגוע בהוצאה על מוצרי חזרה לבית-הספר - כמחצית מהנשאלים הצהירו כי הם לא מושפעים ממחירי המוצרים בקניית הסל.

באופיס דיפו מדגישים כי המחירים השנה זהים לאלה של שנה שעברה. שמוליק אנצ'ל, מנכ"ל קבוצת BEE קמעונאות, שבבעלותה רשת כפר השעשועים, מדגיש כי המחירים נותרו בעינם, אולם ביחס לשנה קודמת, השנה קשת המחירים רחבה יותר: "אנחנו מציעים את הזול ביותר לצד מותגים נחשבים - הצרכן יעשה את השיקול". את התחרות הוא מעביר לזירת היצרנים ומדגיש כי אלה משקיעים באיכות, גם במוצרים הפשוטים.

נרשמת הוזלה בסלים

ממצאי בדיקת "גלובס" עולה כי הסל הזול לתלמיד הצעיר נתקבל בכפר השעשועים ובאופיס דיפו. הסל הזול לבני-הנוער: בקרביץ. סל המוצרים להשוואה, כלל ציוד לתלמיד הצעיר ולבני-הנוער תוך דגש על בחינת העלות המינימלית.

סל לתלמיד הצעיר: המרכיב העיקרי בסל זה הוא הילקוט שמחירו יכול להאמיר ל-300 שקל. בסל שבבדיקה נכלל ילקוט במחיר של כ-100 שקל, מה שמושך את מחירו הכולל של הסל כלפי מטה. הסל בכפר השעשועים וברשת אופיס דיפו הסתכם בכ-170 שקל, ובקרביץ בכ-180 שקל. מה שהטה את הפער בין הרשתות היה יומן לתלמיד הצעיר במחיר של 25 שקל בקרביץ ביחס ליומן ב-5-10 שקלים אצל המתחרות.

בשנה שעברה, בקרביץ, הסל הזול לתלמיד הצעיר נאמד ב-270 שקל משום שכלל ילקוט ב-230 שקל. השנה הוזלת הסל התאפשרה הודות לילקוט ב-90 שקל (cool). ב-2008 הסל לתלמיד הצעיר באופיס דיפו עמד על מחיר דומה לזה של השנה (כ-170 שקל) ובכפר השעשועים הסל אשתקד היה זול יותר כאשר עמד על כ-155 שקל.

סל לבני-הנוער: גם כאן בחירת ילקוט "זרוק" מינימלי תוזיל את הסל (החל מ-20 שקל). סך הסל לבני-הנוער, כולל כלי כתיבה, הסתכם ב-85 שקל בקרביץ, בכ-90 שקל בכפר השעשועים וב-100 שקל באופיס דיפו. בקטגוריה זו כל הרשתות היו יקרות יותר ב-2008.

"המבצעים לא יעמיקו"

תלמידי בית ספר יסודי (צילום: עודד קרני)
ילקוט. אחד הפקטורים המרכזיים בהוצאה | צילום: עודד קרני

בקרביץ נוקטים במבצע המתחלף מדי שבועיים, כך שבמבצע שהסתיים בשבוע שעבר, נמכרו ילקוטים אורתופדיים ב-99 שקל (במקום בכ-250 שקל). המבצע הנוכחי שולח את הקונים לאסוף קופונים המתפרסמים מידי יום ב"ידיעות אחרונות". כל קופון שווה 10 שקל, וניתן לממש עד 50 שקל הנחה בקנייה מ-100 שקל. החרוצים יוכלו לצבור 10 קופונים למימוש עד ה-13.8. "המבצעים לא יעמיקו ככל שנתקרב לסיום החופש", מדגיש זילכה.

דרך נוספת להוזיל את סל הקניות היא לבחור מוצרים משנה שעברה - כך תוכלו לחסוך כ-15% בקרביץ. גם רשת טויס אר אס, המתמקדת השנה בעיקר בילקוטים ובתיקי גן, מציעה תיקים מ-2009 במחירים מוזלים: לדוגמה תיקי גן דורה וספיידרמן ב-30 שקל (במקום ב-60).

אופיס דיפו יצאה במבצע 1 1 על כ-100 מוצרים ביניהם ניתן לערבב. מבצע כזה יכול לחסוך בעיקר בקניית סלים לשני תלמידים.

בכפר השעשועים ממשיך "מבצע לונה פארק" לפיו לרוכשים ב-250 שקל ויותר, יוענק כרטיס ללונה פארק (בשווי של כ-90 שקל). לשאלה מדוע לא מסבסדים את המחירים במקום זאת, משיב אנצ'ל :"המטרה היא למשוך את הצרכן עם ערך מוסף שמתחבר מצוין עם חופשת הקיץ ושלא ניתן בשום מקום אחר".

גם הקניונים נרתמים לטובת ירידי החזרה לבית-הספר: לדוגמה, בקניוני עזריאלי על כל קנייה ב-250 שקל בקרביץ או באופיס דיפו יוענק זיכוי של 60 שקל לקנייה חוזרת. גם רשתות אחרות מנסות ליהנות מהחגיגה: ניו-פארם תעניק תלוש בשווי 10 שקל ברכישת מוצר שמבצע, מה שיאפשר צבירת הנחה של עד 30% בקרביץ, ב"הכל בדולר" יימכרו כלי כתיבה ב-5 שקלים, בסניפי מגה יימכרו מוצרי חזרה לבית-הספר ב-1 שקל, הנחות ניתן לקבל גם דרך כרטיסי אשראי - במימוש כוכבים/נקודות, ועוד.

עוד נדגיש כי 3 הרשתות מעניקות הנחות למועדוני צרכנות בהם "חבר", אשמורת, קרנות השוטרים ועוד, שנהנים חלקם מהנחות במעמד הקנייה לצד מבצעים ייעודיים.

200 שקל בממוצע לילקוט

לילקוט יש השפעה משמעותית על היקף ההוצאה. בענף מעריכים כי נהוג לרכוש ילקוט מדי שנתיים.

ירידי החזרה לבית-הספר והחנויות עמוסים בילקוטים, כך שמפתיע לגלות כי מסקר לאפייט עולה שרק כ-23% מההורים מתכוונים השנה לרכוש ילקוט חדש. המחיר הממוצע לילקוט הוא כ-200 שקל. השכלולים כוללים תאים בגדלים שונים, לדוגמה תיקי אקספולר (מודן) אליהם התווסף תא שלישי, ובתיקי בילבונג וספיידר בהם תא עמיד במים לגולשים. גם השנה מוצעים ילקוטים המתפצלים לשניים לצד ילקוט דו-צדדי לגילאי חטיבת הביניים.

על רקע התקנה החדשה הקובעת כי משקל התיק לא יעלה על 15% ממשקל התלמיד, מדגישים ברשתות את התחזקות תיקי הטרולי - גם בכיתות הגבוהות. למרות זאת נדגיש כי תכולת התיק היא המכבידה את משקלו, ובבתי-הספר חייבים לתת עליה את הדעת.