mako
פרסומת

מדענים: לקניות יש אותה השפעה על המוח כמו סמים

הטלגרף הבריטי מפרסם מחקר, לפיו מדענים גילו שבזבוז כסף ממכר כמו סמים. לפי המחקר, אותו אזור במוח המתעורר בזמן השימוש בסמים מגורה גם כשעושים קניות

פורסם:
שופינג
קלוז אפ על פנים של אישה מוקפים בשקיות קניות | צילום: istockphoto
הקישור הועתק
שופינג זה מעייף
קניות מפעילות את האזור במוח האחראי על תחושת תגמול | צילום: istockphoto

מדענים גרמנים גילו שההשפעות של שופינג על המוח זהות להשפעות של סמים, וממכרות באותה מידה. שתי הפעילויות השונות האלה מגרות את אותו אזור במוח האחראי על תחושת תגמול, שיוצר נטייה להתמכרות.

כמו כן, המחקר גילה שאנשים המרוויחים יותר כסף נוטים לבזבז יותר, גם כשהמחירים שהם משלמים גבוהים יותר בהתאמה למשכורת. ההתנהגות הזאת מוכרת על ידי כלכלנים כ"אשליית הכסף". עד היום, כמעט ולא נערכו מחקרים בפסיכולוגיה המסבירים את התופעה.

במחקר, אותו ערך פרופ' ארמין פאלק מאוניברסיטת בון, נדרשו 18 מתנדבים לענות של סדרה של שאלות בנוגע להרגלי צריכה ולהחלטות צרכניות שהם עשוים לבצע במצבים מסוימים.

הנחקרים קיבלו שני סוגי שאלונים, שהמשכורת באחד מהם הייתה גבוהה בחמישים אחוז מהמשכורת בשאלון השני. עם זאת, המחירים בשאלון הראשון גם היו גבוהים בחמישים אחוז מהמחירים בשאלון השני. הנחקרים בשאלון הראשון גילו נטייה גבוהה יותר לבזבזנות.

"מדענים לא האמינו ב'אשליית הכסף', אבל תוצאות הניסוי ביחד עם תוצאות הפעילות המוחית של המשתתפים מאשרים את התיאוריה", אמר פרופ' פאלק.