גבר מדבר בטלפון (צילום: SXC)
היום לקוח שמדבר 13 שניות משלם עבור 24 שניות של שיחה | צילום: SXC

היום בערב (ד') נכנסות לתוקף תקנות ישנות חדשות של משרד התקשורת: מעבר לחיוב לפי שנייה וקיצור תקופת ההתחייבות של לקוחות סלולריים בהתקשרות מול מפעילים. התקנה הראשונה נקבעה לפני כמה שנים בעת שהתיקון בנושא הפחתת דמי הקישוריות בסלולר נכנסה לתוקף.

כחלק מההסדר להפחתת התעריפים נקבע כי החברות הסלולריות יחלו מה-1 בינואר 2009 לעבור לחיוב לפי שנייה, בעוד שהיום החיוב מבוצע על פי 12 שניות. כלומר לקוח שמדבר 13 שניות משלם עבור 24 שניות של שיחה.

ביטול החיוב על פי מקטעי 12 שניות צפוי להוביל לאובדן הכנסות בקרב החברות בשיעור ממוצע של 6% לערך, וזו הסיבה ששלוש המפעילות הגדולות הודיעו לפני כחודש על העלאות תעריפים בשיעור של 6-7% כדי לפצות את עצמן על הירידה הצפויה.

רק עם פרסום תוצאות הרבעון הראשון ניתן יהיה לראות האם החברות אכן הצליחו לפצות את עצמן והאם השילוב של ייקור המחירים עם ההאטה בשוק לא תשפיע על התוצאות הכספיות.

התקנה השנייה שנכנסת היום בלילה לתוקף: החל ממחר (ה') תידרש קביעת תנאי ההתקשרות מראש בעסקאות הכוללות תקופת התחייבות בין חברות סלולר ללקוחות, החברות יהיו חיבות להציג למנוי את תנאי ההתקשרות באופן סופי וקבוע מראש לכל תקופת ההתחייבות. תעריפי ההתקשרות ייקבעו ביום החתימה על הסכם בין הצדדים.

תקנה נוספת היא קיצור תקופת ההתחייבות מ-36 חודשים ל-18 חודשים בלבד בסלולר. מדובר על קיצור תקופת התחייבות שבאה לאחר שהתברר שמדובר בכשל שוק שמנע מלקוחות לעבור מחברה לחברה - כשל שבא לידי ביטוי בעיקר בתחילת ניידות המספרים בשנה שעברה. מדובר על התחייבות לתוכניות שיווקיות ולא על רכישות של מכשירים.