מהמאבק הציבורי נגד סגירת שדרות ירושלים ביפו לטובת הקמת הרכבת הקלה נעדרה דמות בולטת במיוחד, לפחות עבור התושבים. אסף הראל, ראש רשימת "אנחנו העיר", שהפכה בבחירות האחרונות לסיעה השלישית בגודלה לא נראה בהפגנות. הפעילים זועמים על מי שטען במהלך קמפיין הבחירות שלו שיהיה אופוזיציה לוחמת, ויתמוך בתושבי יפו במה שהם רואים כניתוק הקשר בינם לבין מרכז העיר.

"כל אדם שני ביפו הצביע לאסף הראל", אומרת שרון, תושבת העיר. "כמעט רבע מקולותיו אסף קיבל מתושבי יפו כי אנשים האמינו שהוא יעשה את השינוי, שהוא יתייחס ליפו יותר מאשר התייחסו בעבר. עכשיו סוגרים את השדרה המרכזית לשלוש שנים מבלי לתת פתרון תחבורתי הולם. יפו תהיה מנותקת. יש אלפי אנשים ומשפחות ביפו שלא יוכלו להגיע הביתה או לקחת ילדים לבית הספר ולחוגים ברכב פרטי בגלל השינויים".

החל מהחודש הבא ייסגרו שדרות ירושלים לתנועת כלי רכב פרטיים וציבוריים, ושטחים נרחבים בנמל יפו יהיו סגורים למבקרים.

סגירת שדרות ירושלים מתוכננת לכשלוש שנים לצורך ביצוע המקטע העילי בקו האדום של הרכבת הקלה, אבל ייתכן שהשדרה הוותיקה תישאר סגורה לצמיתות לתנועת כלי רכב, לנוכח התוכנית בעירייה להפוך לאחר תום העבודות חלקים נרחבים מתוכה למדרחוב, כמו ברחוב יפו בירושלים. בעלי עסקים ותושבים הקימו ועד פעולה למאבק נגד הכוונה לסגור את שדרות ירושלים החל מ־10 ביוני, והשבוע אף התקיימה הפגנת מחאה.

הבעיה העיקרית בעיני המוחים היא מה שהם מגדירים כהתעלמות של העירייה מהתושבים עצמם. הם תלו בהראל תקוות שישנה את המצב. זה לא קרה. "שבע שנים אני גר ביפו מעולם לא שיתפו את התושבים אלא רק בדיעבד וזה היה מאוחר מדי", אומר הבמאי ותושב יפו אליאב לילטי. "זה גזר דין מוות על שדרות ירושלים ומי שלא ישרוד את השלוש שנים האלו פשוט יעלם ובעלי האינטרס ובעלי ההון יכנסו. אסף הראל קיבל סגנות ראש עיר, הוא מקבל משכורת יפה והפך להיות עבד נרצע".

>> הפקק החדש של גוש דן

תמונה שהופצה נגד הראל ברשתות חברתיות

איתן שמואלי, אקטיביסט חברתי תושב יפו, אומר שהוא מאוכזב. "הצבעתי לאסף לראשות העיר ואני מרגיש מרומה. הבטחות לחוד ומציאות לחוד. הוא עשה סיבוב אידאולוגי חד מבלי למצמץ. למרות הצהרותיו הברורות הוא הצטרף לקואליציה של חולדאי. לצערי, אסף משמש חותמת גומי להחלטות ולמדיניות של חולדאי".

עבור שמואלי, ועבור פעילים נוספים, הפתרון לבעיות ברור. לדבריהם העירייה צריכה להפסיק להתייחס אל יפו כאל החצר האחורית של תל אביב, ולהתחיל לשאול את התושבים איך לפתור את הבעיות.

"הרבה מהידע על מה חסר כבר נמצא אצל התושבים, אבל לא מתקיים שיתוף ציבור", אומר שמואלי.  "מעולם לא נעשה מיפוי צרכים ליפו על כל גווניה ובעיותיה ולכן אין תכניות מסודרות, למרות שקיים גוף מנהל -  המישלמה ליפו. אין סנכרון בין גופי העירייה השונים בכל הקשור ליפו,  למישלמה ליפו אין סמכויות ואין תחומי אחריות ובעצם, היא אינה יעילה ואינה מתפקדת כראוי".

אבל עם כל הכבוד לשלל המאבקים האחרים, סגירת שדרות ירושלים לשלוש שנים היא כרגע הדבר המרכזי שמעיק על הפעילים. "יפו תהפוך לפקק אחד גדול,  ילדים לא יוכלו להגיע לבית הספר בזמן, תיווצר בעיה בשעת חירום, ציר יפת כבר היום עמוס מאוד, כל כך עמוס שלא ניתן להכניס עוד אופניים בציר הזה שלא נדבר על כמות תאונות הדרכים שבו.  אם העירייה הייתה מתנהלת בשקיפות מלאה ואם היו מבצעים שיתוף ציבור אמתי ולא יידוע ציבור ברגע האחרון, היינו מציפים את כל הבעיות ולא היינו מגיעים למצב הקטסטרופלי הזה".

אסף הראל עצמו, אגב, לא מבטל את תחושות התושבים, אבל טוען שלא נעלם. "הכעס של התושבים ושל הסוחרים מוצדק וברור לי לגמרי", הוא מגיב לדברים. "הלוואי והם היו יודעים כמה נלחמתי בשבילם בחודש האחרון. לצערי לא הצלחתי למנוע את הסגירה - אבל אני מחויב לעזור בשנתיים האלה בכל צורה: הסעות לתלמידים, עזרה לעסקים, הגדלת תקציבי הפיתוח וכו'. אני נמצא בקשר ישיר וכמעט יומיומי עם נת"ע, אנחנו מנסים להבין איך הופכים את המצב החדש לסיטואציה שאפשר לחיות בה - השארת שביל האופניים היא דוגמה אחת למלחמה ארוכה שהצלחנו בה. עכשיו פועלים להקמת קרן לעסקים, בוחרים את המסלולים של הסעות התלמידים. אני יודע שזה מעט מדי ושאנחנו הולכים לשנתיים קשות אבל בסופן אני מאמין שיגיע עידן חדש ליפו. וחשוב להבהיר: לא מדובר בשיפוץ של שלוש שנים. במקרה הרע שנתיים וחצי. במקרה הטוב מתחת לשנתיים. במרץ 2021 הרכבת תתחיל לנסוע את נסיעות המבחן שלה. בכל מקרה, הלשכה שלי פתוחה לכל תושבי יפו. זה המייל: assafhareltlv@gmail.com, זה בלשכה: 03-7244645. מבטיח לנסות לעזור לכל מי שיפנה".