נפתח בנתון מעודד: על פי נתוני המשטרה, מספר גניבות הרכב בישראל בשנה החולפת היה הנמוך ביותר מזה עשרות שנים – 9,847 כלי רכב נגנבו בשנת 2019.

לשם השוואה, ב-1995 נגנבו בישראל 32,769 כלי רכב, בשנת 2000 – 30,944, בשנת 2005 - 34,700. ומה בעשור הנוכחי? בשנת 2010 נגנבו בישראל 19,629 רכבים. בשנת 2015 – 16,022, ובשנה שעברה, 2018, נגנבו בישראל 10,374 כלי רכב.

ההישג מתעצם לנוכח העובדה הידועה שמדי שנה האוכלוסייה בישראל גדלה ויש יותר כלי רכב על הכביש. בשנת 2009 שיעור גניבות כלי רכב לאלף כלי רכב מנועיים עמד על 8.8, בשנת 2018 הוא עמד על 3.05, ובשנת 2019 הוא צפוי לרדת לראשונה מתחת ל-3 (כלומר, פחות מ-3 כלי רכב מתוך 1,000 על הכביש ייגנבו).

ואלו רכבים בכל זאת הכי נגנבו השנה? על פי נתונים שהגיעו לידי mako. במקום הראשון נמצא טויוטה, עם 1,119 רכבים שנגנבו בשנת 2019. במקום השני מאזדה עם 1,017 רכבים, במקום השלישי יונדאי עם 846 רכבים, במקום הרביעי קיה עם 649 רכבים ובמקום החמישי סקודה עם 410 כלי רכב שנגנבו השנה.

בגזרת האופנועים במקום הראשון נמצא סאן יאנג עם 928 אופנועים שנגנבו, במקום השני קונג יאנג עם 512 אופנועים ובמקום השלישי יאמהה עם 253 אופנועים.

ובאיזה ערים הכי מסוכן להשאיר את הרכב ולשבת בקפה? ניתן לראות בבירור שישנה התאמה בין גודל העיר וכמות האוכלוסייה שמגיעה אליה מדי יום לבין נפח גנבות הרכבים.

כך, העיר שבה נגנבו הכי הרבה מכוניות בישראל בשנת 2019 היא ירושלים, עם 1,147 רכבים גנובים. העיר השנייה היא תל אביב עם 954 רכבים, השלישית באר שבע עם 782 רכבים שנגנבו, פתח תקווה במקום הרביעי עם 483 רכבים שנגנבו, אחריה נתניה עם 356 רכבים וראשון לציון במקום השישי עם 346 רכבים.

"סיכול החוליות יחסוך למשק 761 מיליון שקלים"

עברות גנבות הרכב הן העברות המדווחות ביותר, מפני שכדי לקבל החזר מחברות הביטוח על רכב שנגנב, יש להציג אישור תלונה למשטרה. מעבר לכך, גורמים במשטרה מסבירים את הירידה החדה בשיעור הגנבות בכך שהמשטרה השתפרה מאוד ביכולת הטכנולוגית לסכל ולמנוע גנבות רכבים, בין היתר על ידי שיתוף פעולה עם חברות כמו איתוראן. "המשטרה מטפלת במחוללי הפשיעה הכבדים, כנופיות", מספרים במשטרה. "הרי 9,000 רכבים לא נגנבו על ידי 9,000 אנשים, אלא על ידי הרבה פחות. לא מדובר באנשים נורמטיביים". כך, בשנת 2019, המשטרה עצרה 1,460 חשודים בגנבות רכב בכל הארץ, עלייה של 11.2 אחוזים בהשוואה לשנת 2018, אז נעצרו 1,313 חשודים.

המשטרה פועלת גם להגברת המודעות לעובדה שהמחיר הזול שמקבלים במוסכים פיראטיים, כאלו שנפוצים באזור יהודה ושומרון, נובע מכך שמדובר בחלקי חילוף גנובים, ולכן מי שמתקן רכב במוסך מסוג כזה – מגביר את הביקוש לרכבים גנובים. בנוסף, במשטרה מספרים כי מדי שנה הם מצליחים  לאתר ולהשיב לבעליהם אלפי רכבים גנובים, גם ממרחק של מאות קילומטרים.

בחברת איתוראן מתגאים כי חלה עלייה של 20 אחוז במספר סיכולי גנבות רכב בשנת 2019 לעומת שנת 2018, עם 140 חוליות גנבי רכב שנתפסו ונעצרו בזכות השירותים שמציעה החברה. "מעצר החוליות יחסוך למשק הישראלי 9,520 גניבות כלי רכב בטווח של שנה, כלומר חיסכון של 761 מיליון שקלים למשק הישראלי", אומר ניר שרצקי, מנכ"ל איתוראן.

כיצד מתבצעות גנבות הרכבים? מדוח סיכום גנבות הרכב לשנת 2019 של איתוראן עולה כי ב-50 אחוזים מאירועי הגנבה לרשות הגנב עמד מפתח הרכב, אותו השיג דרך פריצה לבית בעל הרכב או בדרכים אחרות, 26 אחוז מכלל ניסיונות הגנבה היו בשיטת הפריצה, 8 אחוז באמצעות גרירה או העמסת הכלי וגנבתו, 8 אחוז באמצעות התחברות לשקע OBD, וביתר המקרים לא ניתן להצביע באופן מדויק על דרך הגנבה.

היעד המרכזי של גנבי הרכב בשנת 2019 היה שטחי הרשות הפלסטינית (טול כרם, רמאללה וחברון), בדומה לשנים הקודמות. ב-2019 התמקדו גנבי הרכב בהעברת הרכבים הגנובים לערים רמאללה וטול כרם הנמצאות בסמוך למרכז הארץ, ואשר משמשות עבור הגנבים ערי מקלט.