אגף התקציבים באוצר פועל לצמצום משמעותי בהוצאות של צי הרכב של משרד הביטחון וצה"ל. כך עולה מהצעת תקציב המדינה לשנת 2009/2010. הצעות האוצר כוללות גם הרעה בתנאי השכר הנוגעים לרכב צמוד ולשימוש בו על ידי קצינים.

במשרד האוצר מציעים בין השאר, לבטל את הניהול העצמאי של צי הרכב של משרד הביטחון ולהכפיף אותו תחת צי הרכב הממשלתי. צי הרכב שמנהל משרד הביטחון, שכולל גם את צי הרכב של צה"ל, נאמד בלמעלה מעשרת אלפים כלי רכב, מתוכם קרוב ל-8,000 רכבי ליסינג שצמודים לקציני צה"ל.

הכדאיות לרכב צמוד תרד

האוצר המציע במסגרת תקציב המדינה לבטל את גילום המס על זקיפת הטבת הרכב הצמוד בצה"ל למשרתי קבע, למעט מהמערך הלוחם. המשמעות היא, שהקצינים במערך העורפי יצטרכו לשלם כעת את מלוא שווי השימוש על הרכב, כמו בשוק האזרחי. בענף מעריכים כי הסעיף עשוי להקטין את המוטיבציה של קצינים לקבל רכב צמוד בייחוד לאור הזינוק בשווי השימוש החודשי, שצפוי בשנתיים הקרובות.

בנוסף, האוצר מתכנן לקבוע "מכסות קילומטרים להחזר הוצאות רכב ורמות הניידות לעובדים במשרד הביטחון ייקבעו על פי המפתח המקובל בשירות המדינה". סעיף זה אם יתקבל צפוי להקטין משמעותית את מכסת הקילומטרים, שמוקצבת כיום למשתמשי הרכב בצי של משרד הביטחון ולדרוש השתתפות משמעותית של משרתי הקבע בעלויות הדלק.

לבסוף מוצע בתקציב לבטל את הניהול העצמאי של צי הרכב הפרטי של משרד הביטחון ולאחד אותו תחת מינהל הרכב הממשלתי, שהוא חלק מאגף החשב הכללי במשרד האוצר. המשמעות היא, שמשרד הביטחון לא יוכל לפרסם מכרזי רכש עצמאיים, כפי שהיה עד כה, ויבחר את כלי הרכב, חוזי השירות והקטגוריות השונות בהתאם לקריטריונים של צי הרכב הממשלתי.

במשרד האוצר אמרו כי ההצעה נועדה למנוע כפילויות ותקציבים מיותרים. יצוין כי ההחלטה תעניק לאוצר פיקוח הדוק יותר על צי הרכב בנוסף ליתרון הגודל במכרזים מול ענף הרכב.

כפי שפורסם ב"גלובס" מינהל הרכב הממשלתי בוחן לנטוש את הליסינג התפעולי ולחזור להצטיידות ישירה באמצעות רכישה של כלי רכב. המשרד נערך לבצע את הפעילות באמצעות חברת הביטוח הממשלתית ענבל.

גורמים במשרד הביטחון אמרו כי האוצר מנסה לפגוע בתנאי השירות של משרתי הקבע והעריכו כי ההצעות ייתקלו בהתנגדות חריפה. *