לנוסעים ברכבת לא חסרות סיבות לתלונות – האיחורים, עובדים שחולים בקורונה, צמצום רב שנים בקווים בעקבות עבודות החשמול ועוד. עכשיו הצטרפה תלונה חדשה – הקרונות החדשים שנרכשו עבור הקווים הקצרים יותר.

לפני מספר שבועות הושקו הקרונות החדשים של רכבת ישראל מתוצרת סימנס. השקת הקו החדש לוותה גם בברכה מצד שרת התחבורה מרב מיכאלי, שכתבה כי "מדובר בשיפור שירות משמעותי שיספק חווית נסיעה טובה, נוחה ונעימה יותר לנוסעות ולנוסעים". אחרי שרשרת הברכות, גילו נוסעים שהמושבים פחות נוחים לנסיעה ממושכת - וגם השולחן השימושי שהיה אחד מסימני ההיכר במערך הרכבות הקודם מתוצרת בומברדייה - נעלם.

"נכון שיש נוחות מבחינת הרגליים אבל אין שולחנות להניח מחשבים או להניח אייפד או מחברת", אומר דניאל, תושב ירושלים. " הקרונות הישנים יותר נוחים בהרבה ויש גישה נוחה יותר לשקעים. לא מבין מה בער להם להחליף את הקרונות הישנים".

אורי, שנסע מירושלים לתחנת תל אביב מרכז, טוען כי קרונות הרכבת לא יציבים והוא הרגיש כמו ספינה המטלטלת בתוך סערה.

"בנסיעה מירושלים לתל אביב הרגשתי סבל ולא הנאה", קבל אורי, "מה לעשות שבנסיעה ברכבת רובנו עובדים מהלפטופ רוצים לנצל את הזמן אבל היום זה כמעט בלתי אפשרי. חלק מהשקעים בכלל לא עובדים. אי אפשר אפילו לישון. הגעתי לעבודה עם כאבי גב. האמת, אני מעדיף כבר לנסוע באוטובוס לפחות נהנה יותר".

צילום: עמותת תחבורה בדרך שלנו, מקס מורוגובסקי

נוסעי הרכבת יתרגלו עם הזמן

לעומת המתלוננים, יש לא מעט נוסעים שמרגישים שמדובר בשינוי לטובה. גורמים ברכבת טוענים שמדובר בקרונות חדשים ומודרניים, שציבור הנוסעים יתרגל אליהם עם הזמן. אחרי תקופת הסתגלות, גם הנוסעים שהתלוננו יבינו שמדובר בקרונות טובים יותר מהקרונות הישנים.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: הקרונועים החשמליים החדשים הוזמנו על פי התקנים האירופאיים המתקדמים ביותר בהיבטי שירות, בטיחות, איכות סביבה ונגישות והם נכנסים בהדרגה לשירות בקווים אשר עוברים הסבה לחשמל.

בקרונות החדשים קיימים מושבים הכוללים שולחנות מתקפלים, כמו במטוסים, עליהם ניתן להניח לפטופ או כל דבר אחר.

בשל צרכי התפעול והשירות של הרכבת בעשור הנוכחי ובעשורים הקרובים, הכוללים הסעת המונים לטווחים קצרים ובינוניים, בזמן נסיעה קצר יחסית ביחס לרכבות כבדות בעולם, הוחלט לתת דגש על מרווח פנים ונוחות הן בתוך הקרון והן במבואת הכניסה לצורך ירידה ועלייה מהירה.

יש לזכור כי מדובר על רכבות שישרתו בעשורים הקרובים את נוסעי הרכבת, זוהי מנת האספקה הראשונה, מתוך 60 רכבות שכבר הוזמנו. בתקופת ההפעלה הראשונית אנו לומדים את ההתייחסויות מתוך כוונה לבצע התאמות ולתת מענה לסוגיות העולות מן השטח באספקות הבאות.