במסגרת המאבק בקורונה התבקש הציבור הרחב להישאר בבתים. כמו הרחובות ומקומות העבודה, גם האוטובוסים והרכבות הפכו לשוממים: קווי אוטובוסים רבים בוטלו, התחבורה הציבורית הושבתה לחלוטין בסוף השבוע - ובמהלכו היא עוצרת החל מהשעה 20:00. אבל מה עושים המשתמשים שרכשו מנוי "חופשי חודשי" או "חופשי גמיש" במאות שקלים - וממי הם יכולים לדרוש פיצוי?

כ-3.5 מיליון אזרחים משתמשים כיום בתחבורה הציבורית באמצעות כרטיס "רב קו" אישי, אותו ניתן לטעון בשני אופנים: הטענת סכום מראש (ערך צבור), או חוזים שונים – ביניהם חופשי יומי, חופשי שבועי, חופשי חודשי ו"גמיש 30".   

בהתאם לטווח הנסיעה, עלותו של מנוי חודשי לרכבת ולאוטובוס יכולה להגיע למאות שקלים: מנוי חודשי לאזור "סובב גוש דן" עולה כ-243 שקלים, חודש של נסיעות באזור חדרה-חיפה עולה 423 שקלים, ונוסעים מחיפה לגוש דן נאלצים להיפרד מכ-684 שקלים מדי חודש. החוזים הגמישים עדיין זמינים לרכישה באתר רב קו, למרות ההגבלות החדשות.

חוזי רב קו גמישים (צילום: אתר רב קו)
חוזי רב קו גמישים | צילום: אתר רב קו

גם סטודנטים משתמשים בכרטיסי רב קו סמסטריאליים או שנתיים, שעלותם יכולה להגיע ליותר מאלף שקלים בשנה. נסיעה לסמסטר שלם באזור "באר שבע מורחב" עולה 495 שקלים ובאזור "גוש דן מורחב" – 668 שקלים. המחירים לשנה מגיעים ל-1,200 ו-1,458 שקלים בהתאם.  כעת, עם המעבר להוראה מקוונת – נראה שגם הם שילמו סכום עבור שירות בו הם לא יכולים להשתמש.

מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה נמסר בתגובה: "חוזי החופשי-החודשי נרכשו בתחילת החודש והשימוש נעשה בהם עד לאמצע החודש. נושא הפיצוי טרם נדון, והוא יעלה לדיון בתום המשבר כחלק ממדיניות הממשלה הכוללת. כך נכון הדבר גם לגבי סטודנטים שרכשו מנויים סמסטריאליים ושנתיים.

"ציבור הנוסעים נדרש להתאזר בסבלנות, ולא להשתמש בימים אלו בתחבורה הציבורית שלא לצורך. בהמשך תצא הודעה לציבור על ההחלטות בנושא רוכשי המינויים התקופתיים בכרטיס הרב-קו, על כן אנו מבקשים שלא להגיע לעמדות השירות על מנת לקבל פיצוי".