לפני כשנה וחצי זוג קשישים בני 77 מהרצליה רכשו מחברת "רימון טיולים" חבילת נופש לשייט נהרות בספינה יוקרתית בצרפת. הם שילמו 23,672 שקל, שתמורתם קיבלו חדר זוגי מפואר בקומה השלישית בספינה.

השייט היה החלק העיקרי בטיול המאורגן אליו הצטרפו בני הזוג, אבל לטענתם, כשהגיעו לשדה התעופה, קיבלו רשימת בתי מלון שונים מאלו שהזמינו, וברמה נחותה בהרבה. "קיבלנו את הרשימה דקות לפני העלייה למטוס, ולכן לא יכולנו לעשות כלום", טענו בני הזוג.

לטענתם, גם כאשר הגיעו לשייט הנהרות עצמו, קיבלו בספינה חדר יחיד שהיה ממוקם ליד חדרי הצוות, ולא חדר זוגי מפואר כמו זה ששילמו עבורו. "שילמנו ממיטב כספנו על חדר מפואר, אבל קיבלנו חדר קטן שהיה צר מלהכיל אותנו", "אמרו לנו שאין מה לעשות, והאפשרויות היחידות הן להישאר בחדר שקיבלנו או לרדת מהאונייה". טענו בני הזוג. לדבריהם התנהלות החברה כלפיהם הייתה רשלנית, והם מרגישים מרומים על כך שלא יקבלו תמורה בעד הכסף ששילמו בניגוד למה שהובטח להם.

בני הזוג החליטו להגיש לבית משפט השלום בהרצליה תביעה נגד חברת הנסיעות, ודרשו פיצוי פיצוי של 67,588 שקל. "לא נהנו מהטיול, ונגרמה לנו עוגמת נפש", טענו.

חברת הנסיעות הגישה כתב הגנה שבו דחתה על הסף את טענות בני הזוג. לדברי החברה, בני הזוג קיבלו את כל מה שהובטח להם: כרטיסי טיסה, בתי מלון, שייט ספינות, ארוחות בוקר, דמי כניסה לאתרים, נסיעה באוטובוס תיירים, מדריך ישראלי ועוד. בחברה הסבירו שלכל הנוסעים בקבוצה נאמר כי רשימת בתי המלון תימסר להם בסמוך למועד היציאה מהארץ, וכי התובעים שוכנו במלון חדיש יותר מזה שצוין במסמכים שלהם בתחילה, במיקום מרכזי ועם מתקנים חדשים וטובים.

לגבי החדר בספינת התענוגות טענה החברה שאין לתובעים כל ראייה שקיבלו חדר שונה מזה שהזמינו, וכי קיבלו חדר זוגי בגודל של 12.54 מ"ר.

במהלך הדיונים בבית המשפט טענו בני הזוג כי מדובר הטיול היה בגדר כישלון ושלא קיבלו תמורה עבור כספם: "המלון שנתנו לנו היה ברמה נחותה וזולה, הוא היה דומה יותר לאכסניית נוער בארץ מאשר לבית מלון חדש".

הרשם הבכיר צחי אלמוג, שדן בתביעה, קבע בפסק הדין כי בני הזוג לא הוכיחו ששהו בבית מלון ברמה נחותה וזולה, מאחר ולא צירפו שום תמונות שיחזקו את טענותיהם. אותם דברים אמורים לגבי החדר שקיבלו בספינה, שגם תמונות שלו לא הוצגו בפניו כדי לבסס את הטענות נגד חברת הנסיעות. "לא הוכח כי הנתבעת הטעתה את התובעים או נהגה כלפיהם בחוסר תום לב", ציין השופט.

לדברי השופט, תחושת עוגמת הנפש לבדה לא יכולה להיות עילה לפיצוי כספי: "לא די שיחזור נוסע מטיול ויגיד: 'לא נהניתי', או נגרמה לי 'עוגמת נפש' כדי שהטענות האלו יצמיחו פיצוי, מבלי שהנוסע מוכיח ומביא ראיות מה גרם לכך". השופט החליט לדחות בפסק דינו את תביעתם של בני הזוג, וחייב אותם לשלם לחברת הנסיעות הוצאות משפט על סך 2,500 שקל.