הנהלות רשות שדות התעופה (רש"ת) ונמל התעופה בן גוריון החליטו לפני חודש לשנות פעם נוספת את הסדר איסוף הנוסעים במוניות שיוצאות משדה התעופה.

בפגישות שקיימו נציגי נהגי המוניות עם מנכ"ל רש"ת, יעקב גנות, ועם מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, הלינו הנהגים על כך שרש"ת מאפשרת תור ייעודי של מוניות המציעות הנחה של 12% על תעריפי הנסיעה בנתב"ג - ועוד מציבה אותו מול אולם הנוסעים שבקומה הראשונה. זאת, בעוד שהמוניות שגובות תעריף נסיעה מקסימלי נדחקו לקומה השנייה.

בעקבות מחאתם, הוחלט להחליף בין מיקום תור המוניות שמציעות לנוסעים את ההנחה לבין מיקום תור המוניות שבהן ממשיכים הנהגים לגבות את המחיר המלא. כך, התור של המוניות היקרות יחסית הורד לקומת הקרקע – בעוד שתור המוניות המוזלות הועלה לקומה השנייה. כל זאת, שבועיים בלבד לאחר שרש"ת הודיעה על סידור הפוך של תור המוניות. ברש"ת לא הודיעו על כך באופן רשמי בטענה כי "מדובר בהחלטה תפעולית, ואין צורך לפרסם החלטה רשמית על כך".

נוסעים המעוניינים כיום בנסיעה מוזלת נדרשים לעלות קומה עם הכבודה שלהם - במידה שהם בכלל מודעים לקיומו של תור מוניות מוזלות בקומה זאת. ברש"ת הסבירו כי מערכת הכריזה מיידעת את הנוחתים בשדה בקיומו של מסלול מוזל, ואולם תוצאת החלפת המיקום באה לידי ביטוי באופן מיידי. הרוב המוחלט של הנוסעים חזר לעשות שימוש במוניות שבתעריף המלא, בעוד הקומה השנייה נותרת דלילה יחסית במוניות ובנוסעים.

לפי כמה מדידות שנעשו, בתור המוזל מתייצבות רק 10% מהמוניות שמגיעות לשדה, בעוד התור שמציע נסיעה במחיר מלא מאכלס 90% מהמוניות. כך, בשתי ספירות שהופיעו בתצהיר שהוגש לבית משפט (ראו להלן), נספרו 16-7 מוניות בתור המוזל - לעומת 126-84 מוניות בתור שבמחיר המלא.

מוניות בנתב"ג (צילום: עופר וקנין, TheMarker)
מוניות בנתב"ג | צילום: עופר וקנין, TheMarker

נהג מונית לבימ"ש: "ההנחה לא חוקית"

למרות ההקלות שאישרה רש"ת לנהגי המוניות, הגיש אחד מהם עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי מרכז, בבקשה לבטל את ההסדר. דוד לוי, נהג מונית שמועסק זה 18 שנה בתחנת הדר-לוד (זכיינית ההסעות מנתב"ג עד מארס השנה) עתר נגד הרשות בטענה כי התערבה בתעריפי הנסיעה במוניות ללא סמכות, בחוסר סבירות, ללא החלטה רשמית מנומקת - תוך שהיא יוצרת אפליה אסורה בין ישובים.  

לטענת לוי, היות שתעריף הנסיעה במוניות הוא מוצר בפיקוח ממשלתי, רק לשרי התחבורה והאוצר ניתנה הסמכות לשנותם - אך אלה לא קיבלו כל החלטה רשמית על כך. לטענתו, בפגישות שנערכו עם גנות וזכאי אמרו אלה כי ההנחה שהכתיבו (12%) היא "הוראה מלמעלה", וכי בתגובה לטענות על חוסר סמכותם לעשות כן השיב זכאי כי "נתב"ג הוא שטח טריטוריאלי מובחן, שבו הוא מוסמך להורות על תעריפים שונים".

לוי ביקר את האופן שבו יצאה רש"ת למכרז להפעלת שירות הנסיעות מהשדה. המכרז כשל לאחר שהמתמודדת היחידה שניגשה אליו - הקבוצה המשותפת ל-Gett ולהדר-לוד - התפרקה. זאת, לאחר שנהגי הדר-לוד סירבו לעבוד בתעריף המוזל שהוצע במכרז (הנחה של 31%). לוי כינה את התנהלות רש"ת בכל הנוגע לטיפול בהסעה במוניות ובגיבוש המכרז "התנהלות חובבנית, תוך קבלת החלטות בשליפה מהמותן".

ברש"ת מסרו בתגובה כי ישיבו לעתירה כמקובל, בבית המשפט.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
"בוגדים שמייצגים שטינקרים": למה עורכי דין בכירים לא מייצגים עדי מדינה
פתרון הפלא שיאפשר לישראל לבנות תשתיות ביותר מ-50 מיליארד שקל