מטוס של אל-על (צילום: רויטרס, רויטרס1)
המניה צנחה, המנכ"ל משלם את המחיר. אל על | צילום: רויטרס, רויטרס1

דירקטוריון אל על התכנס הבוקר ולדון בחידוש חוזהו של מנכ"ל החברה - חיים רומנו. החברה דיווחה כי החברה והמנכ"ל הגיעו להסכמה לפיה "כהונתו של המנכ"ל תסתיים על פי הודעה מוקדמת ע"י החברה של 18 חודשים וזאת בהתאם להוראות הסכם העבודה האישי שביניהם".

הערכות הן כי רומנו יסיים את כהונתו כבר במאי 2010, אז צפוי להסתיים חוזה ההעסקה שלו לאחר 5 שנים בתפקיד, שהיה צפוי להתחדש באופן כמעט אוטומטי, אבל כעת מסתמן כי רומנו יבקש שלא להאריך אותו. בכירים בענף אמרו ל"גלובס" כי "יכול להיות שיהיה רה ארגון גדול באל על ויתכן שרומנו יישאר בתפקיד בכיר כמו יו"ר הדירקטוריון".

במהלך שנות כהונתו כמנכ"ל אל על הוביל רומנו, 55, הוביל את יישום התוכנית האסטרטגית אל על 2010, שתכליתה הגדלת המכירות ושיפור הרווחיות באמצעות הצערת צי המטוסים; שדרוג מחלקת העסקים במטרה להגדיל את נתח השוק בתנועה העסקית ובקרב נוסעי הפרימיום האחרים וגידול משמעותי במכירה הישירה של כרטיסי טיסה באמצעות האינטרנט והמוקד הטלפוני .

בשבועות האחרונים מאז רכישת חברת פרטנר ע"י אילן בן דב הועלו סברות כי רומנו שכיהן בעבר כסמנכ"ל החברה, ועמיקם כהן שכיהן בעבר כמנכ"ל פרטנר ומשמש כיום כיו"ר דירקטוריון אל על יעזבו את אל על ויחזרו לפרטנר וייתכן כי מהלך זה מכין את הקרקע לחזרתם של השניים. בסביבתו של אילן בן דב דחו הבוקר את השמועות. לדברי מקורבים לבן דב כפי שנראה כרגע לא צפויים שינוייים בהנהלת החברה ואין כל מגעים בין רומנו לבין בן דב בנושא.

רק לפני מספר שבועות קיבלת החברה ממשרד התחבורה אישור להפעיל קו תעופה לאילת.

יו"ר נציגות העובדים, יוסי לוי, אמר הבוקר ל"גלובס" כי יחסי הוועד והמנכ"ל בתקופה האחרונה הכבידו על העבודה בחברה. "קשה לנו כנציגי עובדים להתנהל במערכת כל כך גדולה ומורכבת כשבכל רגע נתון יש איומים על עובדים. כבר עברנו במהלך השנים מכשלות רבות אבל ההנהלה בראשותו של רומנו לא עמדה בהבטחות שלה. הנהלה חתמה בחודש נובמבר 2008 על הסכם עבודה, ובפברואר רומנו החליט פתאום לבצע תהליכי התייעלות, ביקש לקצץ בתנאים ואיים לפטר עובדים".

יצויין כי מהדוחות הרבעוניים שהציגה אל על רק לפני כשבועיים עלה כי החברה רשמה הפסד, של 19.7 מיליון דולר, עלייה של 55% בהשוואה להפסד של 12.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. באל-על סיימו את הרבעון עם תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך 41 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים של 68 מיליון דולר ברבעון השני של 2008.

במהלך הרבעון ירד ערכו של הציוד הקבוע של החברה, הכולל בעיקר מטוסים ומנועים, על פי המחירונים המקובלים. כתוצאה מכך חרגה החברה מהקובננטס להם התחייבה מול הבנקים המלווים לה, ובשל כך העמידה ביטחונות נוספים כדי לחזור לתנאי ההלוואה שנקבעו.