ערב פתיחת השמיים וחידוש הטיסות: רק כ-22,000 ישראלים יצאו מהארץ במהלך המחצית הראשונה של חודש אוגוסט, זאת לעומת קרוב ל-650 אלף בתקופה המקבילה דאשתקד וקרוב ל-600 אלף בתקופה המקבילה בשנת 2018. זאת לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה שהוצגו במענה לבקשת mako. עוד עולה מהנתונים כי במהלך חודש יולי יצאו מישראל 31,504 ישראלים, זאת לעומת למעלה ממיליון שיצאו מהארץ חודש יולי בשנים 2019-2018 במהלך.

 

 *נתונים מתייחסים למחצית הראשונה של חודש אוגוסט

הנתונים הללו מצטרפים לנתונים נוספים שהתפרסמו השבוע על מספר הטיסות היוצאות מנתב"ג בימים אלה. למרות שבושר השבוע על חידוש הטיסות לבולגריה, יוון וקרואטיה, נראה ששוק הטיסות וחופשות הקיץ של הישראלים רחוק מלהתאושש: נמל התעופה בן גוריון עדיין סגור כמעט לגמרי וקצת פחות מ-40 טיסות יוצאות ממנו בכל יום, זאת בניגוד ליולי שעבר, אז יצאו מבן גוריון בממוצע 265 טיסות בינלאומיות ועוד עשרות טיסות מקומיות ביממה.

עדיין לא ברור איך תשפיעה פתיחת השמיים החלקית וחידוש הטיסות ליעדים האהובים על שוק התעופה ותנועת הנוסעים בשדה. בימים האחרונים אמנם נראו טפטופים ראשונים של אנשי עסקים ומשפחות ספונטניות שהחליטו לנצל את חידוש הטיסות כדי לטעום קצת חו"ל, אך חשוב לזכור שמדובר בטיפה בים בהשוואה לכמות הטיסות בשנים הקודמות ושעם שיעור אבטלה של כ-21.5% ישראלים רבים עדיין יתקשו לשלם על טיסות וחופשות.

לפי הערכות ארגון התעופה העולמי (יאט"א) הפסדי חברות התעופה בעולם בתחום הטסת הנוסעים יגיעו ל-113 מיליארד דולר. בשלב זה ההפסדים כבר הצטברו לכדי 63 מיליארד דולר, אך בארגון מבינים שהתפשטות הווירוס, לצד המשבר הכלכלי העולמי, תעמיק את ההפסדים ומעריכים כי ענף התעופה יחזור לפעילות מלאה רק ברבעון הרביעי של 2021. בתוך כך, חברת אל על הישראלית, אשר לה חוב של כ-80 מיליון דולר לרוכשים ישראליים שטיסותיהם בוטלו, האריכה את הפסקת טיסות הנוסעים שלה עד לסוף חודש ספטמבר.