אחרי שהשתלטו על צמתים מרכזיים, מרכזים מסחריים הומי אדם ותחנות אוטובוס, הקבצנים השתלטו גם על תחנות הדלק ברחבי הארץ. התופעה בולטת למשל בתחנות הדלק סיירים בחולון, ביציאות מתל אביב, ראשון לציון וביציאות מהעיר באר שבע.
לא מדובר בתגובה לעליות המחירים במשק. לטענת גורם במשטרה מדובר במהלך התרחבות ארצי, שמנוהל באופן מסודר על ידי ארגוני פשיעה שמשלשלים לכיסם מאות אלפי שקלים ביום.
מבדיקה מול גורמים במשטרה ומול רשויות הרווחה עולה שלא כל הקבצנים מוכרים לרשויות ("אנשי רווחה", על פי ההגדרה). חלק מהם "הם סוג של חיילים בארגוני פשיעה שנשלחים לתחנות הדלק כדי לקבץ נדבות", הסביר קצין משטרה במטה הארצי. לדבריו "נדיר מאוד שמקרה סוציאלי יגיע לתחנת דלק ויתחיל לקבץ נדבות כי אז הוא בעצם פלש לטריטוריה של מישהו וזה יכול לעלות לו בבריאות".
דבריו של קצין המשטרה מקבלים חיזוק ממה שמספרים עובדי אחת מתחנות הדלק ביציאה מחולון. אחת העובדות אמרה ל-mako כי אותו קבצן שפועל בתחנת הדלק בה היא עובדת, מגיע באופן קבוע עם רכב לבן ועם אותו תירוץ.
"מכירים כאן את התופעה. הוא אומר שהוא צריך כמה שקלים כדי להגיע לבאר שבע וזה בשביל סמים. לא נתקע ולא כלום. רק לסמים". מוכרת אחרת במקום אמרה כי "הזמנו לו כמה פעמים משטרה והוא הלך. אבל הוא חוזר כל פעם מחדש".
חשוב להדגיש שבין אם מדובר בקבצן "עצמאי" או קבצן שנשלח על ידי ארגון פשע, מדובר במקרים קשים שקל לנצל אותם. חלקם אמנם לא נראים כמו נרקומנים, אבל קשה לחשוב על קבצן שמגיע לתחנת דלק עם רכב.
מעדויות נוספות עולה כי אותם אנשים מגיעים לתחנות הדלק ונשארים שם במשך שעות ארוכות, לרוב החל מהשעה שבע בבוקר ועד לשעה שש בערב. בחלק מהמקרים הם מבקשים כסף קטן כדי להגיע לבאר שבע ובחלק אחר של המקרים טוענים כי נתקעו בלי כסף ודלק ומבקשים סכומים גדולים יותר. זה יכול להיות 20 שקלים ויש עדויות גם לסכומים גדולים יותר של מאה שקלים לנדבה.
מעדויות של עובדי תחנת הדלק עולה כי בכלל המקרים ההנהלה יודעת על התופעה, אין לה אמצעים להתמודד עם התופעה, בטח כשמאחורי הקבצנים עומד ארגון פשע. בחלק מהמקרים העובדים מזמינים ניידת משטרה אז הקבצן עוזב את המקום עוד לפני שהשוטרים מגיעים, אולם ברוב המקרים גם העובדים מתעלמים ממנו.