תערוכה בסין
פשיטת רגל של היצרניות מדטרויט איננה אופציה | צילום: חדשות

ג'נרל מוטורס וקרייזלר שוקלות לקבל הסדר שייקבע מראש של פשיטת רגל, שמסגרתו הן יוכלו ליהנות מסיוע של הממשל האמריקני בהיקף מיליארדי דולר, כאמצעי אחרון שלהן לפני פשיטת רגל כפויה, מסר מקור ממשלתי שמעורה במגעים לסוכנות הידיעות בלומברג.

בתגובה לבקשת החילוץ של שלוש היצרניות מדטרויט, עוזרים של שלושה חברי קונגרס פנו למומחי פשיטות רגל והתארגנות מחדש כדי לשאול אותם אם הסדר פשיטת רגל שיאורגן מראש - כולל מו"מ עם העובדים, הושים והמלווים - יוכל לשמש לארגן מחדש את תעשיית הרכב ללא כינוס נכסים שלה, דיווחה בלומברג. שתי החברות סירבו להגיב לפניית רויטרס בנושא.

מנהלים בתעשיית הרכב ואנליסטים אומרים שנזק המיידי של קריסת GM, פורד מוטורס וקרייזלר עלול לגלוש לכל תעשיית הרכב הרחבה, שמדממת מזומנים לנוכח מחנק האשראי העולמי. שלוש החברות פנו השבוע לקונגרס בבקשה לקבל אישור לחבילת חילוץ בסך 34 מיליארד דולר בהלוואות וקווי אשראי, והציגו תוכנית התייעלות שכוללת צמצום מספר דגמים, משרות ותשלום בכירים, כדי להישאר בחיים.

הבית הלבן לא דחה על הסף את הבקשה אתמול, אך אמר כי מוקדם מדי להעריך אם הוא יתמוך בבקשה על בסיס תוכנית חירום.

מנהיג הרוב בסנט, הארי ריד, מעוניין למצוא דרך למנוע פשיטות רגל של יצרניות הרכב מדטרויט. הערב לפי שעון ישראל יעידו שוב שלושת מנכ"לי היצרניות במסגרת שימוע בקונגרס על בקשת הסיוע שלהן.

המקור יודע דהבר מסר בלומברג שהדיונים מתנהלים כעת בכמה פורומים מצומצמים, ולכן לא סביר שפתרון מוסכם כמו פשיטת רגל מאורגנת יושג לפני השבוע הבא לכל המוקדם.

פשיטת רגל כפויה של GM לבדה תגרום למחיקת אג"ח נושאות ריבית שלה בסך של מעל 200 מיליארד דולר, וחטיבת המימון שלה, GMAC, עלולה להפוך לחסרת ערך מבחינת גמלאיה ומשלמי המסים, ולפגוע בכך עוד יותר בצריכה הפרטית בארה"ב.

אתמול אמרה יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, כי פשיטת רגל של היצרניות מדטרויט איננה אופציה, וכי סיוע ממשלתי במתכונת כלשהי סביר מאד. המנהיגים הדמוקרטים בשני בתי הקונגרס תומכים באופן כללי בתמיכה בצרכי המזומן המידיים ביותר של GM וקרייזלר לכל הפחות, שמהווים פחות משליש מחבילת הסיוע המבוקשת.

לפי שעה לא נראית התלהבות גדולה בקונגרס לספק סיוע חילוץ בהיקף 34 מיליארד דולר כבר בשבוע העבודה הקצר של בתי המחוקקים השבוע הבא, בייחוד בקרב הרפובליקנים, לפי סקר קצר של סנטימנט נערך בקרב עוזרי מחוקקים נציגי שדולה בימים האחרונים.

למרות הבטחות הסיוע של פלוסי וריד, עוזרים בסנט ובבית הנבחרים אמרו שאין מסלול חקיקה ברור לחבילת סיוע גדולה שניתן יהיה לארגן במהירות כה גדולה, בפרט כאשר הסיוע אמור לכלול התניות ודרישות רבות מתעשיית הרכב.

בקונגרס ובממשל יש התעקשות על כך שכל סיוע יותנה בהוכחת יכולת ההישרדות של תעשיית הרכב. שלוש היצרניות הציגו את תוכניותיהן המפורטות לקונגרס שלשום (ג) יחד עם הגשת בקשת החילוץ החדשה, שהיקפה עלה מ-25 מיליארד דולר לפני שבועיים בלבד.

בתעשיית הרכב טוענים שאחד מכל עשרה מקומות עבודה במשק האמריקני קשור ישירות או בעקיפין לייצור כלי רכב. ג'נרל מוטורס וקרייזלר ביקשו שלשום 4 מיליארד ו-7 מיליארד דולר בהתאמה עוד לפני תום השנה, בנימוק הן צפויות לקרוס ללא סיוע בהול כזה. GM ביקשה גם עוד 8 מיליארד דולר בתחילת 2009 וקו אשראי של 6 מיליארד דולר למקרה שמצבה הכספי ימשיך להידרדר.