אפליקציית המוניות "אובר" מעוררת מחלוקת כה עזה שאפילו השותפים הפוליטיים  הוותיקים ישראל כץ ובנימין נתניהו פרצו בוויכוח סוער במהלך דיון שעסק בה. מצד אחד, שירות "אובר x" במסגרתו יכול כמעט כל אחד להפוך את הרכב הפרטי שלו למונית ואת עצמו לנהג מונית, הוא בעל פוטנציאל גבוה לשנות לחלוטין את שוק המוניות בישראל ולהוריד את תעריפי הנסיעה. אולם, מן הצד השני בעיות רגולטוריות מונעות מהשירות הזה להפוך לזמין –תקנות משרד התחבורה אינן מאפשרות לכל מי שחפץ בכך להסיע נוסעים. במשרד טענו כי יש ללמוד את יישום הרגולציה על השירות במדינות המפותחות ושייקח עוד זמן רב עד שיוכל לפעול בארץ. ישראל, אגב, לא לבד בבדיקת הנושא. בין הערים שעדיין לא אימצו את השירות נמצאות ברצלונה, ברלין ואתונה.

עוד ב-mako כסף:

ובינתיים, נדמה שמחיר השירות "אובר X" שובר שיאים בארה"ב, כשתעריף הנסיעה הופך לזול משמעותית : בניו יורק נחתכו מחירי הנסיעה ב-15 אחוזים, כך שהמונית הצהובה המיתולוגית היא כעת אופציה יקרה יותר. העמלה הבסיסית שגובה אובר עבור נסיעה בניו יורק עומדת כעת על 7 דולרים. לטענת אובר, המחירים הנוחים נועדו להוות אטרקציה בזמן החורף, שבו אנשים משתמשים פחות בשירות, ולאפשר לנהגים להרוויח יותר כסף.

הפגנת נהגי מוניות נגד שירות אובר בפריז, ינואר 2016 (צילום: Sakchai Lalit | AP)
הפגנה נגד שירות אובר בפריז. בקרוב אצלנו? | צילום: Sakchai Lalit | AP

גם בשאר חלקי ארה"ב אובר מסתמנת כאופציה הזולה ביותר. בשיקאגו למשל, נסיעה של 8 ק"מ שאורכת 10 דקות תעלה 9.50 דולרים באובר ו-14 דולרים במונית רגילה. בלוס אנג'לס הבדל עומד על כמעט 7 דולר – 16.35 דולרים לעומת 9.40 דולרים. גם בסן פרנסיסקו, שבה חברת המוניות הגדולה ביותר הכריזה על פשיטת רגל בגלל כניסת אובר, המחירים זולים משמעותית לטובת האחרונה, עם 12.30 דולרים לעומת 17.25 דולרים.

אם נתקרב קצת לאזורנו, נמצא שבבירת ירדן עמאן, נסיעה עם נתוני זמן ומרחק זהים תעלה 4.68 דולרים לעומת 3.10 דולרים עם אובר. בהשוואה לתעריפי המוניות של משרד התחבורה בישראל, תעלה אותה הנסיעה (בערך מתחנת רכבת ההגנה בתל אביב עד נמל יפו) עם מונית מורשית 46.91 שקלים בתעריף 1 (התעריף הזול), כשלפי התעריפים שפרסמה אובר אמורה אותה נסיעה לעלות כ-34 שקלים. הבדל משמעותי של כ-13 שקלים.

על פי הבדיקה שערך האתר pricefortravel.com, שהשווה את תעריפי אובר ב-67 ערים גדולות ברחבי העולם, הנתון הזה מציב את תל אביב במקום ה-40 ברשימה (כשהמקום הראשון הוא הזול ביותר), בין מיאמי לטורונטו. במעלה הרשימה ניתן למצוא את וינה במקום ה-49 עם, פריז במקום ה-54 עם לונדון במקום ה-62. במקום ה-67 ואחרון הבירה הנורבגית אוסלו עם תעריף אימתני של 31.99 דולרים ל-5 קילומטר ו10 דקות. בין הערים הזולות יותר ניתן למצוא את השכנה ביירות עם 4.30 דולרים, מוסקבה עם 2.65 וג'קרטה שבאינדונזיה במקום הראשון עם 1.17 דולרים.

>> ועד נהגי המוניות: "כל הבדואים יעבדו במוניות של אובר"