לפני מספר חודשים ביקשה שרת התחבורה מירי רגב לסלול "כבישים של 5־6 נתיבים, כמו בדובאי", כדי לפתור את העומס בכבישים. במקום, כדאי שתבחן את מה שקרה במצרים לאחרונה.

כבר למעלה משנה ש"גשר סאדאת", פרויקט בניית מחלף שאפתני, מעורר זעם רב במצרים. בניית המחלף, שהחלה בקיץ 2022, הצריכה הפקעה של שטחים נרחבים מחוף מונטזה באלסנדריה - מהחופים המפורסמים והפופולריים ביותר במדינה - שהפכו לכביש מהיר בן לא פחות עשרה נתיבים, מטרים ספורים מקו המים. כל זאת מתוך מטרה להקל על הגודש העצום בעיר בחודשי הקיץ, כשמצרים ותיירים רבים מגיעים לפקוד את החופים. המקומיים, מנגד, כינו את הפרויקט כלא פחות מ"פשע נגד מצרים". 

כבר בזמן אמת הזהירו רבים מתושבי מחוז מונטזה כי הפרויקט יחסום את זווית הראייה אל החוף, יגזול ממנו חלקים נרחבים ויחריב את אחד מהסמלים המזוהים ביותר עם העיר. אחרים טענו שניתן היה למצוא פתרונות חכמים יותר לבעיית הפקקים בעיר. השלטונות דחו מכל וכל את הטענות ונבואות הזעם. "הפרויקטים האלה הם תוספת נפלאה לדרך החוף של אלכנסדריה", הסביר הגנרל מוחמד סאחלול, ראש מחוז מונטזה, בראיון בשנה שעברה. ראש רשות שיקום החוף הצפוני, המייג'ור-גנרל מוכטאר חוסיין, הגדיל וטען שהגשרים לא רק יאפשרו זווית ראייה לחוף מהכביש, אלא גם ישמשו כשמשיות ענק עבור המתרחצים בחוף. "בלתי נתפס שנרצה להרוס את חופי אלכסנדריה", טען. 

אלא שהחופים, בין אם הבכירים יודו בכך או לא, אכן איבדו משטחם והמבנה העצום אכן חוסם ולו במידה חלקית את נראות החוף מצדו השני. אלא שהאמת הכואבת באמת על הפרויקט הגיעה השבוע, חודש בלבד לאחר השקתו החגיגית. תיעודים של הכביש החדש והפקוק לחלוטין עלו ברשתות לצד לגלוג וביקורת, שכוונו אל הבכירים ומתכנני הפרויקט. בפעם המי יודע כמה הוכח שתוספת של נתיבים וכבישים מהירים לא מסייעת להקל על גודשי תנועה, אלא מחמירה אותם. בניית כבישים לעולם לא תדביק את קצב מכירת המכוניות, ובינתיים שטחים פתוחים, חופים ותושבי הערים הפקוקות ימשיכו לשלם את המחיר. 

"חייבים לתת להם קרדיט", הגיב אחד הצייצנים בטוויטר לסרטון של המחלף הפקוק, "יכול להיות שהם באמת יצליחו להקל על הפקקים כי עכשיו תיירים לא ירצו להגיע יותר". התיירות במצרים רק החלה להתאושש ולטפס חזרה למספרים שאפיינו את המדינה לפני הקורונה (יותר מ-13 מיליון תיירים ב-2019), ומכבידה בכך על מדינה שהיא גם כך מהצפופות ביבשת אפריקה, כשריכוזי האוכלוסיה הגדולים ביותר בה הם בערי החוף. ייתכן שבכל זאת יצטרכו לחשב שם מסלול מחדש - בתקווה שזה לא יהיה עוד נתיב.