mako
פרסומת

כרבע מתווי הנכים מזויפים: רשת מאכערים הנפיקה 150 אלף תגים

ראש מינהל תנועה במשרד התחבורה בדיון בכנסת: "כשמגיע מייל אחד עם 4,000 בקשות של קטועי רגליים זה קופץ אצלנו כחשוד". הערכות מצביעות על כך שמאכערים גובים 500-1,000 שקלים לכל תג ומנפיקים עשרות אלפים בשנה

רונית מורגנשטרן
mako
פורסם:
חנית נכים בחולון
צילום: Roman Yanushevsky, shutterstock
הקישור הועתק

במספרים חסרי תקדים נחשפה היום (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת: 18% מכלל הרכבים בישראל רשומים כבעלי תג נכה, לעומת 8% בלבד במדינות אירופה. בבת ים המצב חמור אף יותר - 35% מהרכבים נושאים תג נכה.

"לנכה אמיתי אין איפה לחנות", הסביר אדי בן ליש, ראש מינהל תנועה במשרד התחבורה, בדיון שעסק בעיכוב הנוהל החדש להגשת בקשות לתווי נכים.

הנתונים חושפים מציאות מדאיגה: כיום רשומים בישראל כ-665 אלף כלי רכב בעלי תג נכה, גידול דרמטי של יותר מ-600% בחמש שנים. ב-2020 היו בישראל רק 90 אלף תגים.

המניע לזיוף ברור: תג נכה מאפשר חניה צמודה לבית, חניה במקומות אסורים כמו על המדרכה, והכול ללא קנסות. בעלי רכבים רבים היו מוכנים לשלם 500-1,000 שקלים נוספים למאכערים, מעבר לדמי הטיפול הרגילים של משרד התחבורה.

בן ליש חשף את היקף הזיופים: "בשנה שעברה זיהינו תופעה של זיוף ופנינו ללהב 433. החקירה גילתה כמעט 150 אלף תגים חשודים שהוגשו בידי מאכערים. כשמגיע מייל אחד עם 4,000 בקשות שכולן של קטועי רגליים, זה קופץ אצלנו כחשוד".

התגים החשודים קיבלו אישור זמני לשנה, ובשנה הבאה ייבדקו מחדש. בנובמבר 2024 חשפה המשטרה רשת עבריינית שסחרה בתווי נכה במרמה בהיקף של מאות מיליוני שקלים, ועצרה מספר חשודים כולל רופאים.

50 אלף ממתינים לבדיקה

לאחר הפסקת פעילותה של חברת פמי פרימיום שהפעילה את השירות עד תחילת 2025, משרד התחבורה פועל לסדר את התחום. חברת ביקורופא נבחרה כמחליפה, ו-30 רופאים ממשלתיים בודקים כיום את הבקשות.

"עד כה בדקנו 60,000 בקשות חדשות ויש עוד כ-50,000 ממתינים", ציין בן ליש. "מי שביקש הארכה קיבל הארכה אוטומטית לחצי שנה".

המשרד מפתח גם פתרון דיגיטלי: אפליקציית "חניתי" לתו נכה דיגיטלי, שתמנע הפעלה של שני תגים בו זמנית ותזהה שהנכה נמצא ברכב. הפיילוט יופעל אחרי החגים בירושלים.

יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת דוד ביטן, קרא לבטל את האפשרות להנפקה אוטומטית של שני תגים לנכה ואמר: "יש יותר מדי תגים".