mako
פרסומת

מתי הקנס בסך 10,000 שקלים ייכנס לתוקף?

הקנס על שימוש בטלפון בזמן נהיגה צפוי לזנק ל־10,000 שקלים. לצד זאת תחל אכיפה מוגברת עם מאות ניידות חדשות ומערכות מצלמות חכמות. האם התכנית באמת תצא לפועל ואם כן ממה צריך להיזהר במיוחד? כל התשובות

אפרת נומברג יונגר
פורסם:
משטרת תנועה
"לא ניתן לעבריינים להפריע לעבודתנו" | צילום: דוברות המשטרה, חדשות
הקישור הועתק

המדינה מהדקת את הברקס על הנהגים: הצעה חדשה של משרד התחבורה מעלה את הקנס על שימוש בטלפון בזמן נהיגה ל-10,000 שקלים, ובמקרה של עבירה חוזרת תישקל גם החרמת הרכב באישור בית המשפט. במקביל, יוצאת לדרך תכנית אכיפה משולבת וגדולה במיוחד, עם מאות ניידות חדשות ומערכות אכיפה מתקדמות.

מתי הקנס בסך 10,000 שקלים ייכנס לתוקף?

לפי נוסח ההצעה, היא תיכנס לתוקף רק אחרי שתעבור ועדה נוספת בכנסת ותקבל את אישור הכנסת במליאה. כלומר: זה לא קורה מחר בבוקר. צפויים עוד דיונים, ייתכנו שינויים במתווה, וגם בלוחות הזמנים. עד שההליך הפרלמנטרי יושלם, ממשיכים לחול הקנסות הקיימים בסך 1,000 שקלים ושמונה נקודות.

על מה בדיוק אפשר יהיה לקבל קנס של 10,000 שקלים?

הכוונה היא להעלות משמעותית את הקנס על שימוש בטלפון תוך כדי נהיגה, כחלק מהחמרת ענישה רחבה יותר על שבע עבירות תנועה מסכנות חיים, בהן בין השאר נהיגה במהירות מופרז, אי ציות לרמזור אדום וחציית קו הפרדה רצוף. הקנס הגבוה אמור להיות שמור לעבירות שנתפסות כ"שבירת כללי המשחק" – כאלה שמסכנות חיים ממש, לא סתם טעות קטנה.

ואם אני נתפס פעם שנייה – באמת יחרימו לי את הרכב?

בהצעה שהוצגה נאמר כי במקרה של עבירה חוזרת, תישקל החרמת הרכב באישור בית המשפט. כלומר, יידרש הליך משפטי ואישור שופט, וזה כלי שנועד בעיקר למי שמפגין דפוס עברייני חוזר ולא לנהג שנכשל פעם אחת.

למה דווקא 10,000 שקלים? זה לא סכום מופרז?

במשרד התחבורה מדגישים שהשיקול הוא הרתעתי. הנתונים על הקטל בכבישים מדברים בעד עצמם, ושרת התחבורה מירי רגב מציגה את המהלך כ"מהלך חירום לאומי": לדבריה, ישראל לא תהיה עוד "גן עדן לעברייני תנועה", ומי שמסכן חיים ייענש. במשרד אומרים בגלוי: "ברור שלא נעים ואף אחד לא אוהב קנסות, אבל כשמספר ההרוגים עולה בזמן שבעולם המגמה היא ירידה, אין יותר מקום ליחס סלחני לעבירות מסכנות חיים.

נתפסתי מסמס ברמזור אדום – האם אצטרך לשלם 10,000 שקלים?

ברגע שהרכב נמצא בנתיב תנועה, גם אם בפקק או ברמזור אדום, אתה הנהג האחראי, וכל שימוש לא חוקי בטלפון עלול להיחשב עבירה. ההצעה החדשה לא נכנסת לרזולוציות של "כמה בדיוק זזו הגלגלים", והיא נועדה לשדר מסר ברור: אסור לגעת בטלפון בזמן נהיגה.

פרסומת
קנס בשווי 10,000 למסמסים הנהיגה: החוק החדש של השרה רגב למניעת תאונ
מתוך וידאו: חדשות

איך בכלל יתפסו אותי? אין מספיק ניידות בכבישים

כאן נכנסת לתמונה תכנית האכיפה החדשה שנכנסת לתוקף כבר בימים אלו על ידי משרד התחבורה, הרלב"ד, משטרת ישראל והמשרד לביטחון לאומי.

עיקרי התכנית:

  • תקציב ייעודי של 50 מיליון שקלים ממשרד התחבורה דרך הרלב"ד
  • תגבור משמעותי של הנוכחות המשטרתית בכבישים
  • כבר עכשיו נפרסות עשרות ניידות תנועה חדשות, ובמהלך חצי שנה מדובר על 234 ניידות שייעודן אכיפת תנועה בלבד
  • בהמשך: הוספת מאות ניידות לניידות המשטרה הקיימות

הניידות יפעלו גם בכבישים עירוניים וגם בבינעירוניים, עם ניתוח נתונים משותף של המשטרה והרלב"ד כלומר, פחות "סיבובי נוכחות" רנדומליים ויותר התמקדות במוקדי סיכון ובעבירות שמסכנות חיים, ובראשן שימוש בטלפון.

חוץ מניידות - יהיו עוד אמצעי אכיפה חדשים?

כן. במקביל לניידות, חלק משמעותי מהתקציב יופנה לטכנולוגיות אכיפה מתקדמות, בהן מצלמות אכיפה חדשות, מערכות עתידיות כמו מדידת מהירות ממוצעת, מערכות אלקטרוניות שיוטמעו בניידות לניטור בזמן אמת של שעות ומיקומי האכיפה.