עשרות ישראלים משלמים שוב ושוב על חידוש רישיון נהיגה - אבל הכרטיס לא מגיע
נהגים ברחבי הארץ מדווחים על תקלה חוזרת: הם משלמים מאות שקלים על חידוש רישיון הנהיגה, אבל הכרטיס הפלסטיק לא מגיע אליהם. חלקם נאלצים לשלם עד חמש פעמים, לקחת ימי חופש ולנסוע לנתב"ג. משרד התחבורה מאשים את דואר ישראל, אך ממשיך לגבות תשלומים


לרן ודנה, זוג נשוי מאזור המרכז, פג תוקף הרישיון לפני כשלוש שנים. שניהם שילמו 503 שקלים כל אחד, והמתינו לרישיון הפלסטיק – אבל הוא לא הגיע. הם הלכו שוב לסניף וביקשו להוציא רישיון נוסף, הפעם תמורת 23 שקלים. גם הפעם הרישיון לא הגיע ליעדו.
"תכננו לשכור רכב בחו"ל, אז שילמנו את אגרת חידוש הרישיון וביקשנו שישלחו אלינו הביתה את הרישיונות המחודשים", סיפר רן. "אחרי שבועיים כשהרישיון לא הגיע הזמנו שוב. אחרי עוד שבועיים היה מאוחר מידי לחדש את הרישיון לנסיעה. לא נתנו לנו לשכור רכב בחו"ל עם רישיון הנייר הזמני, אז לא הצלחנו לשכור שם רכב".
אלא שהסאגה לא הסתיימה. "בספטמבר האחרון, שוב לפני נסיעה לחו"ל, ניסיתי שוב להוציא רישיון פלסטיק חדש", משתף רן. "שילמתי שוב כסף על הוצאת הרישיון, הפעם ביקשתי שיודפס בהליך המהיר לאיסוף בנתב"ג. כמה ימים אחרי ששילמתי קיבלתי הודעה מחברת הדפוס שמוציאה את הרישיון, דפוס בארי, לפיו משרד התחבורה לא העביר להם את הפרטים שלי בזמן. ממשרד התחבורה לא שמעתי כלום, הם רק לקחו את הכסף".
רק אחרי בירור עם משרד התחבורה הסתבר לרן שאין במערכת תמונה עדכנית שלו, ושצריך להצטלם מחדש. "זה מידע שקיבלתי רק כי יצרתי איתם קשר – הם לא טרחו לעדכן אותי בכלום", הוא אומר.
כשרן הגיע לחנות – אחת משתיים בכל אזור תל אביב המורשות לצלם תמונה עבור הרישיון – הוא נתקל בתור של עשרות אנשים שרצו להצטלם או להוציא רישיון בינלאומי. "החנות נסגרה שעה לפני המועד בגלל התור הענק, וגם בפעם הזאת לא הצלחתי להוציא רישיון בזמן".
הפתרון: יום חופש ונסיעה לנתב"ג
מי שנאלצה לקחת יום חופש, לנסוע עד נתב"ג ולשלם 276 שקלים נוספים כדי לקבל במקום רישיון פלסטיק היא דנה, זוגתו של רן. "הבעיה היא שהעמדה שלהם לא פעילה 24 שעות ביממה בנתב"ג, אז אם את טסה מוקדם בבוקר או בלילה, את לא יכולה לאסוף את זה ישר. העמדה פתוחה בשעות של משרד רגיל, ולכן אם את חייבת רישיון פלסטיק – את חייבת להגיע בשעות היום", היא מסבירה. "גם לא מעניין אותם כמה פעמים שילמת. את חייבת לשלם את תשלום האגרה של נתב"ג בנוסף לכל יתר הפעמים שבהן שילמת כדי שישלחו לך את הרישיון".
בחישוב פשוט, בני הזוג הוציאו כמעט 1,500 שקלים על חידוש רישיון. במשך תקופה ארוכה רן המשיך לנהוג עם רישיון הפלסטיק שפג תוקפו. "קראתי באינטרנט שאם שוטר יעצור אותי, יופיע לו במערכת שהרישיון בתוקף גם אם הפלסטיק עצמו לא בתוקף. אז קיוויתי לטוב", הוא אומר.
לאחרונה רן נאלץ לשוב ולצלם תמונה נוספת לאחר שמשרד הרישוי טען שהתמונה שצולמה בחנות לא טובה. לאחר שצולם בשנית ובדק באתר, נכתב כי לא ניתן לחדש את רישיון הנהיגה והוא צריך לפנות למשרד הרישוי. "די נמאס לי. אני מפסיק לנהוג וזהו", הוא אומר בתסכול.
"גם בפעם הרביעית הם אמרו שאין מה לעשות"
גם משפיענית הרשת לי מלאך מנסה כבר למעלה משנתיים לקבל רישיון פלסטיק. "בפעם השנייה אחרי שלא הגיע הכרטיס פניתי אליהם והם אמרו שאין מה לעשות וניסו להאשים את הדואר. בדקנו שהכתובת מעודכנת ואכן היא הייתה מעודכנת כמו שצריך, אבל הרישיון לא הגיע", היא מספרת. "בפעם השלישית ביקשתי שהרישיון ישלח לסניף הדואר ולא אלי הביתה – חשבתי שאולי ככה אני אקבל אותו, אבל הוא כמובן לא הגיע".
מלאך מוסיפה: "גם בפעם הרביעית ששילמתי ולא קיבלתי הם אמרו שאין להם מה לעשות. ברגע שזה נשלח, מבחינתם זה לא באחריות שלהם יותר, ולכי תחפשי מה לעשות עם זה עכשיו".
משרד התחבורה מנסה להציג את המקרים האלה כנקודתיים, אבל מספיק לחפש ברשתות החברתיות את המילים "חידוש רישיון נהיגה" כדי להגיע לעשרות ואף מאות תלונות שמתארות את אותו התהליך: תשלומים שלא נגמרים של אגרות, והכרטיס לא מגיע.
ובעוד הגולשים מתנחמים בעובדה שניתן להדפיס רישיון זמני, מה יעשו אלה שצריכים לטוס לחו"ל ושם דורשים רישיון פלסטיק בתוקף? זאת, מסתבר, לא בעיה של משרד התחבורה. פשוט תקחו יום חופש מהעבודה, תסעו לנתב"ג, תשלמו עוד קצת כסף – ואז, ורק אז, תקבלו את הרישיון המיוחל ששילמתם עליו יותר מידי כסף.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "רישיונות הנהיגה מופקים ונשלחים להדפסה בדפוס בארי והעיכוב מתרחש בשלב מסירת הדואר לצרכן. המשרד מודע לפניות שהתקבלו בנושא רישיונות נהיגה שלא הגיעו ליעדם באמצעות דואר ישראל, וממשיך לפעול בשיתוף פעולה עם הגורמים הרלוונטיים להסדרת הנושא ולשיפור השירות לציבור".
"כדי להקל על האזרחים, מאפשר המשרד כיום להנפיק רישיון כפול ללא תשלום ולאסוף אותו מסניף הרישוי הקרוב למקום מגוריהם", נמסר מהמשרד.
"בהתאם למדיניות השרה מירי רגב לשיפור השירות לאזרח, משרד התחבורה פועל באופן שוטף לשדרוג מערך שירותי הרישוי ולצמצום זמני ההמתנה והבירוקרטיה. הנושא נמצא בשלבי מעבר למכרז חדש, שבמסגרתו ישופר תהליך המשלוח באמצעים נוספים", נכתב בתגובה.
מדואר ישראל נמסר: "משרד התחבורה בחר בחברה שבאחריותה הדפסת והפצת רישיונות הנהיגה, וחברה זו בחרה לשלוח את מרבית הרישיונות באמצעות חברה שאינה דואר ישראל. לעיתים, בחלק קטן מהרישיונות שנשלחים, החברה בוחרת להשתמש נקודתית בשירותי דואר ישראל ומכתבים אלו אכן מגיעים ליעדם".
מדפוס בארי, החברה המפיקה את הרישיונות, נמסר: "דפוס בארי מייצר למעלה ממיליון רישיונות נהיגה ותגי נכה בשנה ואחראי להפצתם. רישיונות הנהיגה מופצים בדואר רגיל באמצעות חברות דואר ישראל ומסר".
"הגם שרוב רובם המכריע של הרישיונות מגיע כסדרו, מתוך למעלה ממיליון הרישיונות אחוז מזערי אינו מגיע ליעדו בשל תקלות נקודתיות בשרשרת ההפצה ובתיבות הדואר", הוסיפו בחברה. "נוכח החשיבות שאנו מייחסים לכל רישיון ורשיון ובנוסף למנגנוני הבקרה והניטור, דפוס בארי מפעיל מוקד שירות לקוחות טלפוני שתפקידו לסייע למנפיקי הרשיונות בכל מקרה של עיכוב במסירה או בעיה.
"דפוס בארי רואה חשיבות בהגעת כל רישיון ליעדו ונמשיך לפעול כדי להבטיח שכך יהיה".