בעוד כמה שעות זה קורה: הקו האדום של הרכבת הקלה יושק היום רישמית בשעה  15:00 בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר התשתיות והאנרגיה ישראל כ"ץ, ושורה של בכירים ממשרד התחבורה ונת"ע. המקום הנבחר לטקס צפוי להתקיים במרכז התחזוקה והתפעול של הקו בפתח תקווה. השרים יגיעו לציין את פתיחתה של הרכבת, לגזור סרטים ולבצע נסיעה חגיגית.

האירוע, שמתקיים לאחר עשור של ציפייה, צפוי ככל הנראה להתחיל בפתח תקווה ולהסתיים בבת ים, ולדלג בדרך על עיר מרכזית אחת: תל אביב. הסיבה היא הצהרתו של ראש העיר רון חולדאי, שהודיע אתמול (ד') כי יחרים את טקס ההשקה בשל העובדה כי הרכבת לא צפויה לעבוד בשבת. "הבוקר צלצלה שרת התחבורה והזמינה אותי טלפונית להשתתף מחר בטקס חנוכת הקו האדום של הרכבת הקלה שיתקיים בדיפו בפתח תקווה. לא אגיע לטקס. זו המחאה שלי", אמר בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות.

המשטרה כבר הודיעה על שינויים בהסדרי התנועה ואבטחת האירוע, בשל השתתפותו של ראש הממשלה, בין השעות 7:00 בבוקר ועד 16:00 בצהריים. מהמשטרה נמסר כי בשל החסימות הרבות (מפת החסימות מתעדכנת בתחתית הכתבה) ייתכנו עומסי תנועה גדולים, החסימות יעודכנו באפליקציית waze .

 "אנחנו צופים 250,000 נוסעים ביום, שזו כמות אדירה - בערך כמות הנוסעים שנוסעים בכל קווי רכבת ישראל היום" סיפרה בהתרגשות הבוקר גלי גלט שמחי, סמנכ"לית חדשנות ואיכות של הרכבת הקלה, בראיון בתוכנית הבוקר של קשת 12. "נכון שאנחנו מדברים בעצם על קו אחד, אבל זה קו שמחולל שינוי אדיר בתחבורה הציבורית במרחב העירוני של מטרופולין דן. זו בשורה משמחת מאוד לכל העם".

 "כרגע התדירות תהיה שבכל שש דקות תגיע רכבת, כשבחודשים הקרובים אנחנו מתכננים לשדרג ומדברים על רכבת כל שלוש וחצי דקות. יכול להיות שאפילו יותר מזה במקטע התת-קרקעי. זו תדירות גבוהה מאוד. אנשים יגיעו לאורך כל שעות היממה, הרכבת תחכה בתחנה או שתגיע דקות ספורות אחר כך. יש לנו שילוט מתקדם שמצביע על משך הזמן שמחכים לרכבת הבאה. מי שנסע במערכת רכבתית בעולם, יודע. גם לנו יש את זה. הטעמנו את כל החידושים. המערכת הזאת מאוד מתקדמת".

 לדברי גלט שמחי, "בחודש הפעילות הראשון אנחנו מעמידים 300 דיילים שהתפקיד שלהם לסייע לאנשים שמגיעים: להסביר איך מתבצע הכרטוס, להכווין את האנשים, להסביר איך מתנהגים ברכבת קלה, שבמקטע התת-קרקעי היא לגמרי מטרו. בהחלט יהיה למי לפנות. אני מאמינה שאחרי החודש הראשון, כולם יוכלו לנסוע בבטחה ויידעו בדיוק את הכללים".

מחאות בעד פתיחת הקן האדום בשבת

במקביל לחסימות בשל האבטחה הנדרשת, גם במטה המאבק במהפכה המשפטית הודיעו כי גם הם מתכוונים להגיע לאירוע ההשקה כדי למחות. "נפגוש את נתניהו ורגב כדי להבהיר שהקו האדום האמיתי הוא ריסוק הדמוקרטיה ושלטון החוק", נמסר.

בנוסף, מתוכננות הפגנות ביום שישי, יום הפעלת הקו תחת הכותרת 'שמים קו אדום על הכפייה הדתית'. שיא ההפגנות מתוכנן לשעה 14:00 בתחנות בילינסון בפתח תקווה, ביאליק ברמת גן, בבלפור בבת ים, ובתל אביב בתחנות ארלוזרוב, יהודית, קרליבך ואלנבי.

קודם לכן בשעה 14:00 תצא שיירת רכבים מאיזור התחנה המרכזית בפתח תקווה (רחוב אורלוב). השיירה תיסע לאורך הקו לכיון תל אביב במחאה על אי הפעלת הקו בשבת. בסביבות השעה 16:00, הודיעו המוחים, יחלו הנוסעים מכלל התחנות לעלות על הרכבת האחרונה לתחנת נווה צדק.

ראובן לדיאנסקי, מועמד לראשות עיריית ת"א, יו"ר רשימת "חי-חילונים ירוקים" ומייסד מטה המאבק להפעלת הרכבת הקלה בשבת, התייחס למחאה ואמר כי: "ביום שישי (18/8) נראה לממשלת ישראל שאנחנו לא מתכוונים לתת להם להשיק את הרכבת הקלה בלי שהיא תפעל בשבתות ובחגים. לא ניתן ש-21 אחוז מהזמן היא תהיה משותקת אחרי השקעה של מיליארדים מכספינו וכמעט 8 שנים של סיוט ופגיעה באיכות החיים ובעסקים בת"א, אין סיכוי שנוותר. צאו מהבית, תביאו דגל ישראל, זמבורות וכל מה שעושה רעש ובואו לתחנות הרכבת הקלה ביום שישי הקרוב בשעה 13:00. את המחאה המרכזית של תל אביב אנו מתכננים לקיים בתחנת ארלוזורוב ואני אהיה שם. מוכרחים רכבת קלה גם בשבת".

שרת התחבורה מירי רגב, כבר הגיבה לביקורת הציבורית על כך שהרכבת לא תופעל בשבת ואמרה שכך יש לפעול לנוכח הסטטוס קוו.

הרכבת הקלה: כל מה שצריך לדעת 

מה המסלול של הקו האדום של הרכבת הקלה??

הקו האדום של הרכבת הקלה יעבור בין ארבע ערים מרכזיות ועתיד לשרת כ-70 מיליון נוסעים בשנה. הרכבת תעבור בממוצע בכל אחת מ-36 תחנותיה אחת לשש דקות ולא בכל שלוש דקות כפי שהובטח בהתחלה. כל רכבת צפויה להכיל עד 500 איש, מה שאומר שבשעה יעברו עשר רכבות שיכולות להכיל 5,000 נוסעים.

תחנת המוצא שלו תהיה התחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית חולים בלינסון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן. הוא ימשיך סמוך לתחנת סבידור מרכז של רכבת ישראל, יעבור בדרך בגין וליד מרכז עזריאלי, משם לדרום הקריה, נווה צדק, שדרות ירושלים ביפו - ויסתיים בדרום העיר בת ים.  

בעיר פתח תקווה צפויות לעבור 8 תחנות: בתחנה המרכזית פתח תקווה, רחוב פינסקר, רחוב קרול, רחוב דנקנר, בית החולים בילינסון, רחוב שחם, רחוב שנקר וקריית אריה. בבני ברק צפויה הרכבת לעבור בשלושה מוקדים: גשר אם המושבות, תחנת אהרונוביץ ורחוב בן גוריון.

העיר רמת גן קיבלה 2 תחנות בלבד: ברחובות ביאליק ואבא הילל. בתל אביב הרכבת צפויה כבר לעצור ב- 12 תחנות שונות- ברחובות: ארלוזורוב, שאול המלך, יהודית, קרליבך, אלנבי, אליפלט, שלמה, איצטדיון בלומפילד, ארליך, איסקוב, הבעש"ט, ומחרוזת.

בבת ים צפוי הקו לעבור ברחובות: העצמאות, רוטשילד, ז'בוטינסקי, בלפור, בינימין, יוספטל, העמל, ובקוממיות - שזו גם התחנה האחרונה לקו.

מה תדירות הרכבות ושעות הפעילות בקו האדום של הרכבת הקלה?

 מ-05:00 ועד ל-01:00 ביום למחרת בימי חול. בימי שישי, נכון לעכשיו, הקו יפסיק את פעילותו כשלוש שעות לפני כניסת השבת וישוב לפעול כשעה לאחר מוצאי שבת.  בשעות השיא תדירות הרכבות תעמוד על 3.5 דקות, כאשר בשעות השפל, התדירות תרד ל-6 דקות.

כמה עולה נסיעה בקו האדום של הרכבת הקלה?

נסיעה בקו האדום תעלה 5.50 שקלים (אזור תעריף צהוב לנסיעה בטווח של עד 15 ק"מ) ו- 12 שקלים באזור תעריף ירוק לנסיעה בטווח של מעל 15 ק"מ. כלומר מי שיעלה בתחנה הראשונה בפתח תקווה ויגיע עד לתחנות תל אביב ישלם לפי התעריף הצהוב, ולתחנות בת ים ישלמו כבר על פי התעריף הירוק.

ניתן לשלם ברב קו או דרך היישומון, לאחר התיקוף הראשון תוכלו לנסוע ברכבת הקלה או באוטובוס ללא תוספת תשלום במשך 90 דקות ובטווח של 15 ק"מ מהתחנה בה בוצע התיקוף. בכל מקרה, יש לתקף מחדש בכל נסיעה לפני העלייה לרכבת או מיד עם העלייה לאוטובוס.

בכל תחנות הרכבת ישנן כמה קופות אוטומטיות שניתן לקנות בהן כרטיסים ואף להנפיק רב-קו אנונימי - מה שיסייע לתיירים שלא יהיו תלויים בנציג אנושי. כמו כן, מי שיתקף את הנסיעה באפליקציות השונות יוכל לסרוק את הברקוד ולעלות לרכבת, ללא צורך בקופה. גם מי שמחזיק ברב-קו עם ערך צבור יוכל לשלם באמצעות מכשיר התיקוף ללא צורך בקופה, כפי שנעשה באוטובוסים. בחברה המפעילה של הרכבת, תבל, מבטיחים כי בכל תחנה יהיו סדרנים שינגישו את המידע לציבור. 

איך הכי כדאי לשלם בקו האדום של הרכבת הקלה?

הכי כדאי לשלם דרך האפליקציות בטלפון הסלולרי. האפליקציות המובילות בתשלום לרכבת הקלה הן: Moovit, PANGO, הופ-און רב-פס Cello או ZUZU (לחיילים בלבד). יש להוריד אותן למכשיר הנייד ולהירשם לשירות.

הן במוביט והן בפנגו אין צורך בהטענת כסף והתחייבות לחוזי נסיעה, משלמים רק על כמות הנסיעות ועד לתקרת מחיר של חופשי יומי או חודשי. בהשוואה שערכנו,  בפעמים רבות השימוש באפליקציה משתלם יותר מאשר בשימוש ברב קו.

על מנת לתקף נסיעה בוחרים ביישומון ברכבת הקלה ("דנקל") ומאשרים את פרטי הנסיעה. במכשיר הטלפון יתקבל קוד QR. בתחנות במפלס הרחוב ניתן יהיה לעלות לרכבת ללא צורך בהצמדה למכשיר התיקוף. בתחנות תת-קרקעיות יש להציג את הקוד שהתקבל לקורא בשערי הכניסה והיציאה.

מי זכאי להנחה או לנסיעה חינם בקו האדום של הרכבת הקלה?

חינם:

  • נוסעים מעל גיל 75 יכולים לנסוע בחינם, בכל אמצעי התחבורה הציבורית.
  • אנשים עם עיוורון/כבדי ראייה, שימו לב כי יש חובה לתקף את הכרטיס.
  • אנשי כוחות הביטחון: חיילים במדים, שוטרים וסוהרים זכאים לנסיעות בחינם בהצגת תעודה בתוקף.
  • ילדים מתחת לגיל 5 זכאים לנסיעה בחינם, כאשר הנסיעה מותנית בליווי מבוגר.
  • חיילים בשל”ת, חניכים במכינה קדם צבאית או חצי שנתית, מתנדבים בשירות הלאומי ומתנדבים בשנת שירות, זכאים בהצגת תעודה בתוקף.

הנחה:

  • ילד שני זכאי להנחה של 50%. 
  • אזרחים ותיקים: נשים מגיל 62 וגברים מעל גיל 67 זכאים ל-50% הנחה.

דחייה אחרי דחייה

עבודות הבנייה בקו החלו ב-2009. הפתיחה תוכננה תחילה ל-2013, אולם בשל ביטול המכרז להקמת הקו לנוכח קשיים בהשגת מקורות המימון, הולאם הפרויקט על ידי המדינה ומועד הפתיחה נדחה ל-2021. בפברואר 2021 נדחתה פתיחת הקו פעם נוספת, לנובמבר 2022

אך לאחר דוח של חברת הבקרה שבוחנת את עבודות הפתיחה נדחה שוב מועד פתיחתו, בין היתר בשל עיכובים בביצוע עבודות הגמר בתחנות. המועד החדש הוכרז באוקטובר 2023, אך כאמור, הוקדם ויחל לפעול בחודש אוגוסט לאחר אין ספור דחיות.

מי שזכתה במכרז להפעלת הקו היא כאמור חברת תבל, אשר נמצאת בבעלות אגד ושנזן מטרו ו-CCECC הסיניות. הצוות של יצרנית הרכבות עצמן, חברת הרכבות הסינית הממשלתית CRRC, היא זו שתתחזק את הרכבות בדיפו בפתח תקווה באמצעות צוות סיני-ישראלי.

עד כה תושבי גוש דן בעיקר שילמו מחירים על עבודות הרכבת הקלה שנמשכו שנים - בדמות רעש, אבק והתניידות קשה מאוד בעיר. יותר מהתושבים שילמו בעלי עסקים לאורך התוואי, שלא תמיד פוצו באופן הולם על ידי המדינה. ואולם כעת, עם פתיחת הרכבת הקלה, ולאור הניסיון הקודם, נראה שהעסקים ישגשגו יותר מבעבר: המסחר ברחובות עשוי להתחזק, שוק העבודה ייפתח ועל פי ההערכות הפעילות המשקית תרוויח תועלות של מאות מליוני שקלים לפחות מדי שנה.

מפת החסימות המלאה בתל אביב

  • בן צבי - שלבים חסימה למערב.
  • שלבים - התחייה חסימה למערב.
  • שלבים - שארית ישראל חסימה למערב.
  • קבוץ גלויות -שלבים חסימה למערב.
  • שלמה - אליפלט חסימה למערב.
  • אילת - אליפלט חסימה למערב.
  • אילת - ניצנה חסימה למערב.
  • שלמה - עציון גבר חסימה למערב.
  • שלמה - רוחמה חסימה למערב.
  • קוייפמן - המרד חסימה לדרום.
  • כיכר השעון חסימה לצפון ולמזרח.
  • גולדמן - אליזבת ברגנר חסימה למזרח.
  • עולי ציון - יהודה מרגוזה חסימה למזרח.
  • יהודה הימית - שבטי ישראל חסימה למזרח.
  • יהודה הימית - עזה חסימה למערב.
  • רוקח/אבן גבירול.
  • ירקון/ז'בוטינסקי- חסימה לכיוון דרום והפניית הרכבים למזרח.
  • הרברט סמואל/של"ג- חסימת הרברט סמואל לדרום.
  • הירקון/פרישמן- חסימת פרישמן למערב.
  • הירקון/טרומפלדור- חסימת טרומפלדור למערב.
  • קויפמן/יוסף הלוי- חסימת רח' קויפמן לכיוון דרום.
  • קויפמן/שנקר- חסימת קויפמן לכיוון דרום.
  • קויפמן-נחום גולדמן לדרום.