פרסום ראשון: החל מיום שלישי הקרוב, 1 בפברואר, מחיר הדלק יזנק וליטר בנזין יתייקר ב-35-33 אגורות. העלייה מגיעה אחרי עליות שנרשמו לפני כמה חודשים בעקבות משבר האנרגיה בעולם, וחרף ירידה קלה בתחילת השנה. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 6.71 שקלים. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מהחודש הקודם.
סיקור עליית המחירים ב-N12:
- כמה יעלה סל מזון בסיסי?
- למה סניפי גולדה ביישובים הערביים זולים בעשרות אחוזים?
- זאת הרשת הכי זולה לקניות שלכם
הסיבה לעלייה העקבית במחירי הדלק בחודשים האחרונים נעוצה בעליות מחירי הנפט כתוצאה ממשבר אנרגיה עולמי. במהלך הקורונה קרטל ספקיות הנפט אופק צמצם באופן ניכר את ייצור הנפט, בשל הירידה בביקושים, ובינתיים לא החזיר אותו לרמה טרום הקורונה על אף שהביקושים חזרו במלואם.
בתחילת ינואר ירד מחיר הדלק ירד בעוד אגורה אחת ל-6.37 שקלים לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) לא השתנה ועמד על 5.45 שקלים לליטר.
מחיר הדלק הנמוך ביותר מאז החלה המדידה נרשם במאי 2020, אז עמד מחירו על 4.79 שקלים. פחות משנה וחצי חלפו מאז והמחיר השלים עלייה של כמעט 2 שקלים. המחיר הגבוה ביותר נרשם בספטמבר 2012, אז נקבע מחיר הדלק על 8.25 שקלים לליטר.
הזינוק במחיר הדלק מצטרף לגל עליות המחירים של חברות רבות, שכבר דרשו מהמשווקים לעדכן את המחירים. טבע שמשווקת את מוצרי מזון התינוקות "נוטרילון", הודיעה לקמעונאים בשבוע שעבר על התייקרות של 6% במחירי התרכובות המרכזיות החל ממרץ.
גם חברת "דיפלומט" הודיעה לרשתות השיווק על עלייה במחירים של מאות מוצרים ב-4%-14%, החל מ-1 במרץ. בין היתר מדובר על טונה בשימורים, קטשופ ואפילו קורנפלקס. כך למשל, מחיר של טונה סטראקיסט צפוי לעלות ב-4.4%; של קטשופ היינץ ב-4.5%; של דגני בוקר "קלוגס" ב-6% - התייקרות זהה לשל עוגיות "לוטוס" הפופולריות; מחיר חבילת צ'יפס מסוג פרינגלס יעלה ב-7%; ומחיר של רומו פסטה יעלה בלא פחות מ-14% - ההתייקרות הגבוהה ביותר.
לפני כחודש פרסמנו לראשונה כי אסם, ששולטת בתחום הפסטות בישראל, הודיעה שהיא מייקרת את הפסטות ב-6%. מלבד הפסטה, אסם תעלה מחירים של מאות מוצרים, בהם: דגנים, חטיפים, קפה, פסטות, פתיתים, אטריות, קוסקוס ורטבים. עליית המחירים צפויה להיות משמעותית ולנוע בין 3% התייקרות ל-7% - משמע 4.6% התייקרות בממוצע.
שבועיים אחרי אסם, גם שסטוביץ', המתחרים העיקריים בתור המייבאים של פסטה ברילה הפופולרית, שנחשבת איכותית יותר, העלו מחירים. מדובר בעלייה משמעותית יותר: התייקרות של בין 9% ל-15% עם עלייה ממוצעת של 12%, בהתאם לסוג הפסטה.
לפני חודשיים פרסמנו כי ספקים רבים פנו לרשתות השיווק בדרישה לייקר עשרות מהמוצרים – רובם בעשרות אחוזים, זאת על אף שחלק מהמוצרים מיוצרים בארץ. כך לדוגמה רשת ויליפוד, שאחראית על ייבוא של הרבה מאוד מוצרים, משימורים ועד גבינות, ביקשה לבצע עליית מחירים בכ-5 מוצרים: תירס גמדי – התייקרות של 10%, תירס מתוק 11%, פטריות שמפיניון שלם 10%, אננס 20% ועלי גפן 20%.