יציאת עסקים ממשבר המלחמה: אחרי תחושות החרדה, העצב והכעס על האובדן הכבד שספגה המדינה, ותוך כדי שאנחנו מתחילים בהדרגה לצאת מההלם – עולות גם לא מעט תהיות לגבי התמודדות בזירות נוספות, כמו המשבר הכלכלי שנוצר בעת המלחמה.

בזמן הלחימה הפרנסה של בעלי עסקים רבים במשק הישראלי נעצרת כמעט באופן מוחלט, ובעוד שכולנו שומעים על ההערכות של החברות הגדולות למציאות החדשה – חשוב שנשים לב גם לבעלי העסקים הזעירים והקטנים, שכמותם יש מאות אלפים בארץ. אם כן, כיצד עליהם להתמודד עם העסק בעת הזאת, ואיך מומלץ להתכונן ליום שאחרי הלחימה? אלה הן הדרכים המרכזיות שמציעה צופית גורדון, מנכ"לית "יוזמות עתיד", המתמחה בליווי עסקים:

התמודדות עם העסק ברמה הכלכלית

הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא להתאים את המצב הכלכלי שלנו למציאות הנוכחית, על ידי מזעור ההוצאות השוטפות. בכך, יש להתייחס לתשלומים קבועים, ריטיינר לספקים, שכירות, חשמל, מים, וכל ההוצאות שכרגע ניתן לנהל מו"מ לגבי המזעור שלהם או הפסקתם. מומלץ להכין רשימה מסודרת ולעבור הוצאה-הוצאה ולטפל בה. חשוב לשים-לב גם להוצאות העסק, וגם להוצאות של משק הבית - בוודאי אם המערך הפיננסי של הבית אינו מופרד מן העסק, כפי שקורה פעמים רבות בעסקים זעירים וקטנים.

בנוסף, מומלץ להמשיך לייצר הכנסות גם בתקופת החירום, בכמה דרכים: ראשית, באמצעות התאמת המוצר או השירות שהעסק מציע, אל התקופה. כדאי לחשוב האם ישנם קהלי יעד חדשים רלוונטיים, למשל באמצעות העברת השירות לאונליין כהרצאה או כסדנה. בנוסף, ניתן להחליט על תרומה, יחד עם המשך מכירת המוצר. מחד, יש פה תרומה של המוצר/השירות לתושבי העוטף או הצפון, ומצד שני - עידוד רכישה של לקוחות משאר חלקי הארץ.  

ניתן גם לחשוב על קהלים בחו"ל, כמו יהודים בעולם, ולהיערך לכך באמצעות תרגום החומרים לשפות שונות ומציאת פתרונות לוגיסטיים. כדאי גם לעבוד על שיפור ערוצי ההפצה, באמצעות יצירת תוכן שמייצר מעורבות רגשית, פרסום טיפים מועילים, הוצאת ניוזלטרים לרשימת התפוצה לחיזוק הקשר עם הלקוחות הקבועים, קיום של וובינר, שיפור האתר וכיוצא בזאת. אלו הן משימות שיתכן והזנחנו בתקופת השגרה – וכעת זו הזדמנות נהדרת לרענן ולחזק אותן.

במקרים מסוימים, כדאי גם לבדוק האם יש כספים שניתן להפוך לנזילים מתוכניות חיסכון, כמו קופות גמל או קרנות השתלמות, לצליחת המשבר.

צופית גורדון מנכ"לית עמותת "יוזמות עתיד" (צילום: נירי גטמון)
צילום: נירי גטמון

התמודדות עם העסק ברמה הנפשית

יש לזכור שזו רק תקופה, והיא תחלוף. דווקא אחרי תקופות כאלה, מגיעה גם תגובת נגד, של צריכה מוגברת מצד לקוחות. זכרו את הפריחה שהייתה כאן לאחר הקורונה, והתייעצו עם חברים שלכם, במיוחד כאלה שהינם גם בעלי עסקים. לרבים מכם יש התמודדויות דומות. בנוסף, שימרו על שגרה מחזקת, הקפידו לעסוק בפעילויות שנותנות לכם כוח כמו ספורט, בילוי עם חברים, בישול או ספר טוב. יצירת ההפוגות הללו חשובה במיוחד.

כדאי גם לחשוב על הזמן הזה כהזדמנות לחישוב מסלול מחדש של העסק. האם זו יכולה להיות מקפצה לטובת יצירת שינוי, שדרוג ושיפור של העסק קדימה? חשבו על היום שאחרי הלחימה, ונסו דווקא בתקופות האלו לבנות לעסק חוסן ויציבות עתידית, באמצעות מוצרים נלווים שנותנים מענה מרחוק, התאמה לקהלים נוספים (כמו הקהל בחו"ל), מעבר העסק לפלטפורמה דיגיטלית ומכירה באונליין. התייחסו אל העסק כתינוק - תשקיעו, תרצו, תתייעצו ותראו, שהוא יצמח ויגדל ויהווה עוגן לפרנסת הבית.

כותבת המאמר היא צופית גורדון, מנכ"לית "יוזמות עתיד", המתמחה בליווי עסקים ומקימת המטה האזרחי לסיוע לעצמאיות ולעצמאיים. המטה מפעיל החל מהשבוע מוקד שיעניק ייעוץ עסקי, תמיכה ומידע על מיצוי זכויות – דרך אנשי מקצוע מתנדבים בין השעות 09:00-18:00, בטלפון 077-7703173.