המענקים לעצמאים: אחרי למעלה מחודש נפתחה האפשרות לעצמאים להגיש בקשות למענקים מרשות המיסים, אך רבים מהם מדווחים על אתר מקרטע שלא עומד בעומס, לצד הנחיות מסובכות ודרישות לא ברורות. "יש תחושה בקרב ציבור העצמאים, שרשות המיסים תעשה הכול כדי להקשות על הגשת המענק – ושאנשים יתייאשו מלהגיש".

עופר גולדשטיין (67), בעל עסק בתחום התיירות מרמת גן, ספג הפסדים משמעותיים מאז פרוץ המלחמה כשעולם התיירות נמחק כמעט לחלוטין. השבוע הוא ניגש לראשונה לאתר רשות המיסים כדי להגיש בקשה למענק, והתאכזב לגלות מערכת סבוכה למדי: "בענף התיירות הכול נמחק, וכולם ללא יוצא מן הכלל נפגעו. אבל איך שפתחו את האתר, הוא קרס, ולא הצליח לתת לנו מענה. האתר מאוד מסורבל, בירוקרטי, מורכב ולא עובד בצורה שוטפת ומלאה עם כל הטופסולוגיה שצריך למלא והמסמכים שצריך להעביר", הוא מתאר.

"נכנסתי לאתר ולא הבנתי מה הנתונים שהם רוצים ממני בכלל. דיברתי עם הרו"ח שלי, שרצה תשלום של 1,000 פלוס מע"מ, כשבכלל לא קיבלתי תשלום על השוטף שלי. עכשיו אני צריך לשלם גם על משהו נוסף, כשאני עדיין לא יודע מה הפיצוי שאקבל. אני עומד מול מצב לא ברור ולא בטוח", מוסיף אורן סינואני (48), בעל עסק להפעלות ילדים, נשוי עם ארבעה ילדים ממושב אשבול. "האתר של רשות המיסים בכלל לא עבד כמה ימים, בגלל תקלות. גם כשהוא עובד הוא מאוד לא ידידותי למשתמש. רשות המיסים זה המקום שאליו אני מפריש את מיטב כספי, ומן הראוי שהם יתנו לנו דרך פשוטה יותר. המצב ממש מעצבן".

עופר גולדשטיין (צילום: באדיבות המצולם)
צילום: באדיבות המצולם

ירון, רואה חשבון ממרכז הארץ שעוסק במענקים לעצמאים מתחילת השבוע, מסביר כי המצב מורכב ממה שחשבו. "המדינה אמרה שלעצמאים בעלי מחזור שנתי של מתחת ל-300 אלף היא תחזיר כסף אוטומטית. אנשים חשבו שהם פשוט יקבלו כסף ולא יצטרכו למלא טפסים, אבל פתאום נודע לנו שהם כן צריכים להיכנס לאתר האישי, ולבקש מענק. הכוונה ב'אוטומטי' היא שהם צריכים למלא את הפרטים האישיים והמדינה תחשב את הסכום של המענק לאחר מכן. אבל המון אנשים לא יודעים איך להיכנס לאתר האישי, מסתבכים עם הסיסמאות וגם באתר האישי לא מבינים את הכול", הוא מספר.

עצמאים עם מחזור שנתי של למעלה מ-300 אלף שקל מתבקשים למלא בנוסף לפרטים האישיים גם נתונים מפורטים יותר, כמו פרטי הכנסות, הוצאות ושכר בהשוואה לשנה שעברה. "זה מסובך מאוד לעשות את זה לבד. הרבה מהם חסרי אונים. למס הכנסה יש את כל הנתונים, אבל כמו בקורונה הם מכריחים אנשים להיכנס לאתר ולמלא פרטים אישיים שוב ושוב. זה מתסכל, זה לוקח זמן ומעצבן, בהתחשב בעבודה שיש להם הרי כבר את כל הנתונים", הוא אומר.

בנוסף, יש לדבריו לא מעט תקלות טכניות שמקשות עוד יותר על התהליך. הוא מסביר שכשמגישים בקשה למענק, נדרשים לעבור כמה שלבים באתר – אך אם בשלב מתקדם נזכרת בטעות שמילאת בשלבים מוקדמים יותר, לא ניתן לשמור את כל המידע – ולכן תיאלץ למלא את כל הפרטים מההתחלה. "אם אתה רוצה לחזור אחורה, כל הבקשה נמחקת והכל מתחיל מחדש. כל טעות קטנה, לא מאפשרת שמירת מסמכים ודפים. זה דבר מטורף. יש מלא בעיות, ורק התחלנו". ירון מעריך שהעצמאים יוכלו לראות את הכסף רק בעוד שבועיים, כחודשיים מאז פרוץ המלחמה: "עברו כבר חודשיים – למה לא נתנו לאנשים מקדמות? עבר המון-המון זמן, וזה יוצר בלגן אצל רבים".

אורן (צילום: באדיבות המצולם)
צילום: באדיבות המצולם

חוסר נגישות לאזרח הפשוט

"אין בשום מקום מדריך שמסביר איך מגישים את הבקשה. המערכת איטית, אין סרטון הדרכה, וגם מי שכבר מצליח להגיש – מקבל פיצוי נמוך מאוד", מוסיף גיל וקנין, יו"ר איגוד שכירים בעלי שליטה. "הנוסחה לא בנויה לתת מענה לכולם. בעקבות המלחמה, הכול בנוי על מחזורי עסקאות, ולא בכל עסק הרווחיות זהה. עסק עם מעט הוצאות קבועות לא מקבל מענה לנזק שנגרם לו. כמעט כל עסק שמגיש צריך להגיש בקשה להחרגה, כדי לקבל פיצוי הולם. אם עשית טעות, תצטרך להמתין 150 יום למענה. יש גם המון עסקים שמדווחים על בסיס מזומן – זה אומר שאת הירידה במחזורים הם יראו בפועל רק בעוד חודשיים, כלומר רק בעוד ארבעה חודשים הם יקבלו פיצוי, או יותר נכון ידעו למה הם זכאים".

לדברי וקנין, בכל הנוגע למתווה הפיצויים – גם הפעם נוצר קושי משמעותי עבור העסקים הקטנים: "כמו תמיד, מנהלים את התהליך גורמים שמייצגים את העסקים הגדולים, ואין שום מענה לעסקים הקטנים והבינוניים, כי אין מי שמייצג אותם. בסופו של יום, המדינה לא ממש מסייעת לעסקים לשרוד את התקופה הזו", אומר וקנין, "אנחנו במצב של מלחמה, ואין ממש סיוע שישמר את העסקים לאחר המלחמה. אין הרבה עסקים בישראל שערוכים לשרוד חודשים רבים ללא הכנסה. זה אומר שלכשתסתיים המלחמה, המון עסקים יסגרו, הרבה עובדים יפלטו החוצה ממעגל העבודה, ולמדינה זה יעלה כפול ממה שהיו משקיעים כדי לשמר את העסקים ואת מקומות העבודה".

צמרת אביבי, סגנית נשיא לה"ב, אומרת כי לדעתה יש תחושה בקרב ציבור העצמאים, שרשות המיסים תעשה הכול כדי להקשות על הגשת המענק, וכדי שאנשים יתייאשו מלהגיש. "הבטיחו לנו בוועדות שההגשה תהיה פשוטה וקלה. המציאות מוכיחה אחרת. לא זאת בלבד, שפתיחת המענק קרתה באיחור עקב העיכוב במשרד האוצר – כעת לעצמאים יש בור בתזרים המזומנים, לצד בעיה לנהל את העסק שגם כך מדשדש. אני שומעת שעצמאים רבים הרימו ידיים, והחליטו לסגור לצמיתות את העסקים שלהם. המדינה מאוד מקשה על הרצון שלנו להישאר עם הראש מעל המים. עברנו משבר דרמטי בקורונה, אחר כך התנהל מאבק על הדרישה להחזרי מענקי הקורונה, עסקים רבים עוד לא הצליחו להתאושש – וכעת המלחמה. במקום שיהיה נוהל לחיצת כפתור, בייחוד בעתות משבר, אנחנו מגלים שבכל פעם אנחנו צריכים להתחיל מההתחלה במלחמות עם האוצר".

תגובת רשות המיסים: "המערכת להגשת בקשות לפיצויים פותחה ועלתה במהירות האפשרית לאחר אישור התקנות, במטרה לתת מענה רחב לציבור. הגשת הבקשות לעסקים שמחזורם עד 300 אלף שקלים קלה ופשוטה, ללא צורך בהזנת נתונים. עסקים עם מחזור גבוה יותר, נדרשים למלא נתונים, שכן הנתונים שבידי הרשות לא מספיקים לצורך חישוב הפיצוי. אכן, בימים הראשונים להפעלת המערכת נוצר עומס, אבל מאתמול (ג') המערכת פועלת ללא עומסים. הרשות ממשיכה לטפל באופן שוטף בסוגיות נקודתיות שעולות, ומבצעת טיוב כל העת בכדי להקל על חוויות המשתמש".