תחבורה ציבורית בשבת לכולם: מיזם התחבורה שמנהיגה עיריית תל אביב אמנם יאפשר לנוסעים רבים להשתמש באוטובוסים בשבתות ובחגים, תוך כיסוי של כל תחומי העיר - אך הבשורה הגדולה תבוא אם המהלך יצליח לשרת ציבור רחב יותר של נוסעים. בחודשים האחרונים פנו נציגים מטעמו של ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, לערים השכנות ולכאלה רחוקות יותר - והציעו להן לשתף עמם פעולה כבר בשלב התכנון, הנעשה בימים אלה, במטרה להרחיב את השירות ככל שאפשר.

מהפרטים הידועים עד כה, שירות הנסיעות בתל אביב, שצפוי להתחיל לפעול בתחילת 2020, יעבוד לכל הפחות פעמיים בשעה, וכל רבע שעה או פחות מכך בצירים ראשיים ובאזורים מרכזיים. המסלולים והתחנות נפרשו באופן שיבטיח תחנת אוטובוס במרחק מקסימלי של עשר דקות הליכה ל-85% מתושבי העיר. כך ניתן יהיה להגיע כמעט מכל מקום לכל מקום בשתי החלפות לכל היותר. השירות, שיינתן בחינם, יפעל שש שעות בערב שבת, ככל הנראה בין 20:00 ביום שישי ועד 02:00 בשבת, ומ-9:00 למחרת ועד 18:00 בערב מוצאי שבת - ויביא את הנוסעים גם לנקודות שמהן יוצאות מוניות שירות לערים הגדולות ולחלק ממרכזי הערים במטרופולין.

השותפות הטבעיות למהלך, כפי שנחשף בשבוע שעבר ב-TheMarker, הן השכנות הצמודות לתל אביב: רמת השרון בצפון, גבעתיים ורמת גן במזרח, וחולון ובת ים בדרום. תל אביב הציעה גם לערים במעגל השני, כמו קרית אונו, לקחת חלק במיזם. מכיוון שהרחבת השירות תאריך את מסלולי הנסיעה, שמירה על תדירות סבירה תצריך להגדיל את צי האוטובוסים. המשמעות היא התייקרות משמעותית בתפעול מערך הנסיעות - המוערך ב-12 מיליון שקל בשנה - מה שמצריך מראשי הערים הנוגעים לעניין להשתתף בעלויות.

השותפות הטבעיות בצפון ובמזרח

ברמת גן, שהפעילה במשך כמה שבועות בשנה החולפת הסעות אל ומתל אביב בסופי שבוע תחת המותג "סבבוס", כבר הודיעו כי הם צפויים להצטרף ליוזמה. "הסכמתי לוותר על האגו ולמסור את ההגה לתל אביב לשם הפיכת השירות שהחל ברמת גן לשיתוף פעולה מחוזי-אזורי, למענם של התושבים ברוב הרשויות בגוש דן", אומר ראש העיר כרמל שאמה הכהן. "אני מתחייב לתת עד 2 מיליון שקל בשנה במטרה להפוך את התחבורה והניידות בחג ובשבת לזמינה לכמה שיותר", הוסיף.

כתרופה לבעיה הפוליטית הנובעת מהתנגשות עם הציבור הדתי ונבחריו במועצות הערים, מציע שאמה הכהן "להצטרף לפרויקט שיוגדר שירות מטרופוליני בהובלת תל אביב, ובכך להניח את דעתם של אלה שתפישת עולמם גורמת להם להיפגע מקיומו של שירות מסוגה של תחבורה בשבת".

כרמל שאמה הכהן ומיזם "סבבוס" (צילום: צילום מסך, KateRiep_Godbye)
כרמל שאמה הכהן. יצטרף למיזם? | צילום: צילום מסך, KateRiep_Godbye

ראש העיר גבעתיים, רן קוניק, הוביל לפני כשנתיים את המאבק נגד סגירת המרכולים בסופי שבוע, וברכתו על יוזמת התחבורה בשבת התקבלה באופן טבעי. לדידו של קוניק, תכליתו של השירות היא לאפשר להגיע מכל מקום בגוש דן לאזורי הבילוי בלב גבעתיים - בלי רכב פרטי. קוניק אישר כי העירייה בוחנת הצעה שהעביר חולדאי הכוללת גם את תחום השיפוט שלו.

ההצעה שהוגשה לקוניק כוללת קו אחד שיעבור בעיר, ככל הנראה על ידי הארכת הקו הצהוב או הסגול (המקבילים בערך לקווים 239, 55 ו-10 בהתאמה) מזרחה, והעברתם באזור בתי הקפה והפאבים ברחוב כצנלסון במסלול של קו 62. אפשרות נוספת היא לחבר לרשת הקווים את אזור דרום גבעתיים, המתאפיין בריבוי מגורים (ומעט אזורי מסחר ומשרדים) דרך רחוב ויצמן - וכך לאפשר לתושבי גבעתיים להגיע מדרום העיר לאזור הבילוי בכצנלסון. קוניק מוכן להתחייב שגבעתיים "תתרום את חלקה היחסי הנגזר משטחה הקטן וממספר התושבים שלה, בסכום של כמה מאות אלפי שקלים בשנה".

גם ברמת השרון מתייחסים למהלך של חולדאי באהדה, ומציינים שמדובר בשלב טבעי בהתפתחות שירות תחבורה עירוני בסופי שבוע - שיזם ראש העיר אבי גרובר. כיום השירות בעיר מתמצה בהסעות משכונות המגורים בה לאזורי הבילוי בתל אביב ובחזרה, והעירייה משקיעה בו כ-300 אלף שקל בשנה. גרובר סירב לפרט את התנאים הפיננסיים שבהם יצטרף למהלך התל אביבי.

גרובר מדגיש כי "ככל שמיזם התחבורה המטרופוליני ייצא לפועל, אנחנו נהיה חלק ממנו. עד היום ובמשך שלוש שנים הקצנו כסף לשירות תושבינו ולשיפור אפשרות הניידות שלהם בשבת, ואני בהחלט מתכוון להמשיך". שני קווים ברשת המתוכננת מגיעים לגבול רמת השרון ונקטעים - הקו התכלת והקו הירוק (המקבילים בערך לקו 47 עם המשך לכיוון יפו ולקו 25 בהתאמה), כאשר הקצה הצפוני שלהם בשכונות גני צהלה והמשתלה.

המשך השירות הצפוי לציר הצפוני של רמת השרון מבקש להתקדם עוד צפונה ולהגיע להרצליה, עיר עם משפחות וצעירים רבים. בחלק המערבי שלה פעל בעבר קו תחבורה בשבת ובחגים, במסגרת הסטטוס קוו - קו 90 שכונה גם "קו המלונות", שעבר בשכונת הווילות שבין כביש החוף לחוף הים, וחיבר אותה, את המרינה ואת אזור התעשייה (כיום אזור בילוי) לתל אביב, דרך כביש החוף וממנו לצפון הישן של תל אביב עד אלנבי, דרך ארלוזורוב ובן יהודה.

נכון לעכשיו, הרצליה, אחת הערים העשירות בישראל, היא העיר היחידה במטרופולין שמסתייגת מהמהלך. בעירייה טוענים כי כדי להצטרף למיזם עליהם לבחון את היבטיו התקציביים, זאת, בעוד באחרונה החלו בעיר להחליף את תחנות האוטובוס שבתחומה למבנים שיניבו לה הכנסות מפרסום. "להפעלת מערך הסעות בשבת יש השלכות רבות, כמו האם התושבים רוצים שיהיו אוטובוסים בשבת? מהי מידת הביקוש לכך? האם העירייה ערוכה תקציבית ליוזמה? ועוד", אומרים בעירייה. "רק לאחר בחינת כל האמור תתקבל החלטה שתהיה לטובת כלל הציבור".

החזית הדרומית מסתבכת

חצי הקשת הצמודה לתל אביב מצפון-מזרח מכוסה לכאורה, אבל היא החלק הקל במעגל, כי בחזית זו נמצאות ערים חזקות ועצמאיות פיננסית, עם תקציב יציב וציבור אוהד שצפוי להריע למהלך. עם זאת, בחזית הדרומית המצב מסובך: הארכת הקווים הירוק או התכלת אל שדרות העצמאות בבת ים - אחד מערבה לטיילת ואחד דרומה לרחובות מזרח העיר בלפור ויוספטל - היא דבר מתבקש, ושירות אוטובוסים בשבת יועיל מאוד לתושבי העיר, שרובם אינם מבוססים.

הבעיה היא מצבה הפיננסי הרעוע של בת ים, הנמצאת במעמד "חשב מלווה" - שלב אחד לפני פשיטת רגל והכרזת ועדה קרואה מטעם המדינה. לפיכך, ספק אם העיר הענייה תוכל לתרום את חלקה למהלך התחבורה המטרופוליני. סביר להניח שהדבר לא יקרה בשלב ראשון, אם בכלל, אלא באמצעות סבסוד מצד השכנה מצפון. בעבר השתתפה תל אביב בעלויות הרחבת מיזם תחבורה אחר שלה לבת ים, תל אופן, אך לאחר שנה נסגרה הפעילות בבת ים - כך שיש תקדים לחיבור הערים על חשבון העשירה מביניהן. מעיריית בת ים לא נמסרה תגובה.

ראשון לציון היא עיר במעגל השני. כיום עובר בה קו שירות בשבת שמגיע מתל אביב, ועובר באזור הוותיק במזרח בדרכו לרחובות. הצטרפותה ליוזמה של תל אביב תלויה בשיתוף הפעולה של בת ים וחולון, משום שאם רוצים להפיק את מרב התועלת מקווים עירוניים שנוסעים בין ראשון לציון לתל אביב, עליהם לעבור בשטח שתי הערים - החלשות יחסית מבחינה פיננסית - שנמצאות בין שתי הערים החזקות.

אם ראשון לציון תרצה להצטרף למהלך, היא עלולה למצוא את עצמה נדרשת לשלם באופן כלשהו את חלקן של בת ים וחולון. אחרת, יהיה קשה לספק לתושביה קישור נוח למטרופולין שאליה היא שייכת. מעיריית חולון נמסר: "הנושא ייבדק לעומק ולאחר בחינת המשמעויות תתקבל החלטה".

מעיריית ראשון לציון ביקשו לא להגיב, וציינו שהם מצפים שתל אביב תפנה אליהם.

המזרח הרחוק

התקדמות המשא ומתן והנכונות המוצהרת של ערי המזרח, ובראשן רמת גן, הפכה את קרית אונו לשותפה הרלוונטית יותר מקרב ערי המעגל השני - ולאחר פנייה בעניין שהוגשה לראש העיר, ישראל גל, החלו דיונים בין הצדדים. ואולם לדברי ליאת ארבל, חברת האופוזיציה במועצת העיר, שהחזיקה בתיק התחבורה עד לפני כשנה, "שיקולים קואליציוניים או כספיים דוחקים בראש העירייה שלא לקחת חלק במכרז התחבורה המטרופוליני. היוזמה היא צעד לשחרור מתלות במכונית פרטית, אך מסתמן כי מקבלי ההחלטות בעירייה רואים את הדברים אחרת". מעיריית קרית אונו נמסר: "נבחן לעומק את הנושא ובסוף הבדיקה נחליט כיצד לנהוג".

מהצד הצפוני של המעגל המזרחי נמצאת פתח תקוה, אותה מנהיג ראש העיר, רמי גרינברג, המנהל אורח חיים דתי. חרף היותו שומר שבת, נמסר מטעמו כי "עיריית פתח תקוה מוכנה לשבת ולדון ביוזמה, להבין במה מדובר ואם הדבר יתרום לתושבי העיר ניתן יהיה להתקדם בנושא".

מעיריית תל אביב נמסר שהנושא נמצא בדיונים ראשוניים, ואם יוחלט להוציא לפועל את הפרויקט, תצא הודעה רשמית עם הפרטים.

ממשרד התחבורה נמסר כי אינו יכול להתייחס להצהרת כוונות של מהלך שעדיין לא יצא לפועל, לא כל שכן כשמשרד התחבורה אינו מעורב ביוזמה בשום אופן.

 יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

סופר-אבוקדו: המהפכה הגרעינית שתציל את הפרי האהוב בישראל

 בקרוב בלאס וגאס: גיהינום עלי אדמות