mako
פרסומת

השמיים סגורים, הרשתות בפאניקה: "אין קולקציה לעונת הקיץ”

חברות רבות, המקבלות סחורה דרך האוויר, צפויות להיפגע בשל סגירת השמיים. הנפגעות העיקריות הן חברות האופנה, תרופות וקמעונאיות מזון, המייבאות מוצרי מזון טריים. להן אין אופציה לשנע סחורה דרך הים. הפתרונות עלולים להוביל לעליית מחירים. בתוך כך, באיגוד לשכות המסחר מבקשת מברקת לאפשר את פתיחת המשק, למרות המלחמה

הדס מגן
mako
פורסם:
קונים בקניון גבעתיים, 12.9.2024
קונים בקניון גבעתיים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הקישור הועתק

 לרוני אינסאנז, הבעלים של רשת ההנעלה SCOOP יש כמה כאבי ראש שקשורים לביטולי הטיסות. הראשון הוא ביטול הקמפיין של הרשת עם הפרזנטורית של הרשת רוסלנה רודינה, שהיה אמור להתקיים באיי סיישל בסוף החודש, והחזרת הצוותים שכבר הכינו את השטח לקראת הצילומים ותקועים שם "מה שאומר הוצאות נוספות, של לינה, אש"ל וכל השאר".

אבל האתגר היותר גדול, לדבריו, הוא המחסור בסחורה, שתקועה בסין, ספרד ואיטליה, ועוד רגע כבר לא תהיה רלוונטית. "אנחנו מייבאים סחורה מהאוויר ולא דרך הים כדי שתגיע יותר מהר", אינסאנז מסביר. "כרגע לא ברור מתי השמיים ייפתחו וגם לא מתי יפתחו את החנויות אז הבעיה כפולה. אנחנו גם ככה מתחילים את הסיילים בערך חודש אחד לפני שאר העולם. אז אנחנו חייבים לפתוח ולהתחיל לקלוט סחורות ולמכור".

"שער הכניסה האווירי לישראל כרגע סגור, ובגלל שהכל קרה בפתאומיות יש הרבה סחורות שתקועות בנמלים, ובמחסני חברות התעופה, " מאשר אלעד ברשאן, מומחה למכס ושילוח בינלאומי ומייסד-שותף בחברת SlickChain. "בגלל האופי של תעשיית האופנה, היא נשענת בעיקרה על תובלה אווירית. אם סגירת השמיים תימשך, בהחלט צפויים מחסורים ברשתות האופנה ובעוד תעשיות הנשענות על תובלה אווירית".

"חברות אופנה הן רק חלק קטן מהחברות שנפגעות כתוצאה מסגירת השמיים", אומר פיני אושה,  מנכ"ל Buffers.AI, המספקת פתרונות טכנולוגיים לאופטימיזציה של מלאי, ובין לקוחותיה חברות כמו H&M, אורבניקה, דלתא, פרוקטר אנד גמבל, ועוד. "הנפגעות העיקריות הן חברות שמוצריהן הם בעלי תפוגה מוגבלת, כמו חברות תרופות, או חברות קמעונאות מזון, המייבאות מוצרי חלב  או בשר מחו"ל. אלה חברות שאין להן מלאי בטחון גבוהים בגלל סוג המוצרים שהן מייבאות".

בעקבות האירועים, לדבריו, חברות רבות ביקשו לבצע התאמות בהיערכות שלהן לנוכח המצב, והפגיעה הצפויה בשרשרת האספקה. "כשיש כזו סיטואציה, חלק מהלקוחות פאסיביים, אך הלקוחות המתוחכמים יותר בנות את זמני האספקה והמכר מחדש", אומר אושה

פרסומת

זכיינית UPS, חברת השילוח הבינלאומי, בישראל, פועלת בימים האחרונים למצוא פתרונות לאתגרי הייבוא והייצוא, שצומצמו משמעותית עקב המצב, ובייחוד לאור סגירת המרחב האווירי. לדברי הסמנכ"ל, גל שחם, פעילות השילוח הימית פועלת כסדרה כולל הנמלים, המסופים וחברות הספנות, בעוד תחום השילוח האווירי שפועל בצורה חלקית ביותר. בין היתר נבדקים פתרונות אלטרנטיביים, כמו הובלה יבשתית לנמלי מפתח באיטליה וסלובניה, ומשם הובלה ימית לישראל בתוך מספר ימים. לדבריו, מוקדם עדיין להעריך את ההשלכות של סגירת השמיים, הן מבחינת עיכובים והן מבחינת מחירים.

גם במכון הייצוא מאשרים כי ייתכנו פגיעות בעמידה בלוחות זמנים בייצוא סחורות, בעיקר בתחומי ייצור וייצוא מוצרים פיזיים. במכון מציינים, כי למרות המורכבות והאתגרים שנוצרו עקב סגירת השמיים, הם עושים כל מאמץ להמשיך את הפעילות הבינלאומית של החברות הישראליות. "אנו מסתמכים על נציגי חברות שנמצאים בחו״ל, על שליחים מטעמנו שיצאו מבעוד מועד לליווי פעילות מסחרית ונכון לעכשיו אינם יכולים לשוב, ועל שיתופי פעולה עם נציגים מקומיים בשווקי היעד", נמסר. נכון לעכשיו, אין בידיהם נתונים כמותיים לגבי היקף הפגיעה בכלל המגזרים, אך נבחנת האפשרות להוציא סקר ייעודי בנושא.

שחיתות בנמל
נמל אשדוד. לא כל הסחורות יכולת לעבור | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
פרסומת

לאפשר פתיחת המשק

בתוך כך, נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן, פנה הבוקר לשר הכלכלה, ניר ברקת, בדרישה לאפשר פתיחה רחבה של המשק ככל האפשר, בכדי להקל על העסקים, ובסופו של דבר, גם על המדינה. "ניסיון העבר מלמד ", כותב תורג'מן בפנייתו, "כי עסקים שפעילותם מוגבלת, יהיו זכאים אף לפיצויים מהמדינה, ויידרשו לקחת הלוואות במימון המדינה, דבר אשר יכול להימנע ככל שממשלת ישראל תורה על פתיחת המשק."

תורג'מן מציע לאפשר לעסקים להיפתח בהתאם ליכולות המיגון שלהם. "פתיחת הפעילות הכלכלית של המשק ובכלל זה המסחר", לדבריו, "נחוצה הן לאזרחים, הן לעובדים והן למשק – שכן כל יום שכזה עולה הון למשק ושוחק את המגזר העסקי. הימשכות ההגבלות על הפעילות הכלכלית מסכנות את העוגן של הכלכלה הישראלית וכך גם מסכנות את האפשרות של המדינה להתמודד עם האתגרים המורכבים".

כמו כן, הוא מציע לגבש מתווה חל"ת גמיש וכן "מתווה הוגן וראוי לפיצוי לעסקים, בשיתוף עם נציגי המגזר העסקי. "כבר היום מדברים על כך שהמצב יימשך לפחות עד סוף החודש", כותב תורג'מן, "וסביר שאף מעבר לכך. במצב דברים זה, עסקים רבים יוותרו מול שוקת שבורה, ויצברו הפסדים רבים. על כן, אין להמתין לרגע האחרון לגיבוש מתווה פיצויים לעסקים נפגעים, ויש להעניק את הסיוע הממשלתי בזמן – שכן אחרת מתווה הפיצויים עלול להיות בגדר 'כוסות רוח למת'".

פרסומת

כמו תמיד, גם במצב זה ישנם פתרונות, לא מושלמים אבל שניתן לחיות איתם, ובהם הטסה של סחורות לסלובניה, יוון או קפריסין ומשם העמסה על ספינות בדרך לישראל, אומר בראשן. "אמנם המחיר יהיה גבוה יותר, ומשך האספקה יהיה ארוך יותר, אולם בהתחשב בנסיבות, לא נראה שיהיו יותר מדי ברירות אחרות. וכמו תמיד, ההתייקרות תגולגל עלינו הציבור".

אי אפשר פשוט להביא סחורות דרך הים?
"לכאורה נמלי אשדוד וחיפה פתוחים, עם זאת, יש רשימה לא קטנה של חומרים מסוכנים שלא ניתן לייבא או לייצא דרך הים, מה שמייצר חסימה מוחלטת של הסחר הקשור בחומרים אלו, ביניהם גם חומרים מתפוצצים, עובדה המשפיעה באופן ישיר על התעשיות הבטחוניות, שדווקא עכשיו לא יכולות לייבא חומרי גלם ולא יכולות ליצא מוצרים מוגמרים. בשולי הדברים, התכניות של משרד התחבורה לפתיחת השמיים הן מוגבלות ומאוד חלקיות, מה שמעבר לסיפורים האנושיים, פוגע בהתנהלות המשק".