mako
פרסומת

גאוני: הפיצ'ר שלא ידעתם שאתם צריכים באפליקציית ביט

ארוחת ערב שגרתית עם חברים הובילה את מיכאל בגון, מעצב מוצר מתל אביב, להציע פיצ'ר חדש לאפליקציית ביט שיאפשר לדחות את קבלת הכסף למועד מאוחר יותר – ולהימנע מהמבוכה שמגיעה כשמאשרים את ההעברה מיד. תוך זמן קצר הרעיון הפך לוויראלי, ואף זכה להתייחסות מהחברה שעיצבה את הממשק של ביט. "זה בדיוק המקום בשבילם לראות את הלקוחות שלהם מדברים על הדברים הם צריכים", הוא אומר

מיכל דובינסקי
mako
פורסם: | עודכן:
מיכאל בגון
מיכאל בגון והאפליקציה | צילום: באדיבות המצולם
הקישור הועתק

אין אחד שלא מכיר את הסיטואציה הזאת: יצאתם לאכול עם חברים, שילמתם גם עליהם, ובסוף הערב הם מעבירים לכם את הכסף בביט. עכשיו אתם עומדים בפני דילמה: האם לקבל את הכסף מיד, למרות שתישלח על כך הודעה לחברים? מצד אחד, אתם לא רוצים להיראות נואשים למזומנים, אז אתם שוקלים לחכות יום-יומיים עם אישור ההעברה. מצד שני, אתם רוצים לסיים עם זה כבר ולדעת שהכסף אצלכם, ובטח שלא לקחת את הסיכון שתשכחו לקבל אותו בסופו של דבר.

מיכאל בגון (31), מעצב מוצר מתל אביב, הציע לאחרונה פתרון כל כך פשוט שזה כמעט מרגיש כאילו הוא קיים באמת: פיצ'ר חדש שיאפשר למשתמשי האפליקציה לאשר את ההעברה מיד, אבל לקבוע את קבלת הכסף עצמה למועד עתידי.

לא מפתיע לגלות שבגון מגיע מתחום הפינטק: בשנים האחרונות הוא עובד בחברת Remitly שמספקת שירותי העברות כספים בינלאומיות דיגיטליות. "אחרי שלוש שנים בחברה פיננסית עולות לך המון תובנות על ההתנהגות של אנשים עם כסף", הוא אומר.

לפני כשבוע התחדדה אצלו תובנה נוספת, לאחר שאירח עם בת זוגו כמה חברים לארוחת ערב גדולה בביתם. כשהערב עמד להסתיים, החברים ביקשו להחזיר לו כסף על האוכל. "התעקשתי שאין צורך, אבל הם לא וויתרו, וכמה דקות אחרי שהם הלכו כבר קיבלתי אחת-אחת את ההודעות על זה שכולם העבירו לי כסף בביט". בגון שוב מצא את עצמו מול אותה דילמה מוכרת: "אני רוצה את הכסף, בפנים רובנו רוצים את הכסף, אבל לא נעים לך לבקש שיחזירו לך, כי אלה חברים", הוא מסביר, "אז האם לאשר את ההעברה מיד למרות שאמרתי להם שלא יחזירו לי את הכסף? או לשחק אותה קול ולאשר אותה רק מחר, בתקווה שאני לא אשכח?".

תוספת לאפליקציית ביט שהציע מיכאל בגון
חשוב לדבר על כסף | צילום: צילום מסך

"הבנתי שזה מטריד הרבה אנשים"

בגון, שמעולם לא ייחס לעניין יותר מדי חשיבות, החליט לשתף הפעם את בת זוגו וחברים נוספים בהתלבטות. "פתאום הבנתי שזה מטריד הרבה מאוד אנשים, אבל זה טאבו שלרוב לא מדברים עליו", הוא אומר, "כסף זה משהו שלכולם יש בו נגיעה, וכולם רוצים אותו וכמה שיותר ממנו. כל אחד מתנהל עם כסף בצורה שונה, אבל לעיתים קרובות זה עניין מאוד רגיש, והמון אנשים לא מדברים על כסף עם אחרים, במיוחד לא עם הקרובים אליהם – על המשכורת, על כמה יש לך, כמה אתה רוצה".

בעקבות אותו ערב, הבין פתאום בגון שיוכל להימנע מההתלבטות הזאת בעזרת תוספת של פיצ'ר אחד קטן לאפליקציה, ומיד פנה לעצב אותו, על גבי הממשק של ביט. מתחת לשני הכפתורים שמופיעים כשמעבירים לנו כסף – "לקבל את הכסף" או "לא, תודה", הוא הוסיף כפתור שלישי: "שמור על הפאסון, קבל את הכסף מאוחר יותר", שבלחיצה עליו נפתח חלון לבחירת המועד שבו יתקבל הכסף. "הקסם של ביט הוא בפשטות שלה – הם שואלים רק את השאלות הכי בסיסיות, בצורה הכי מינימליסטית. כל תוספת קטנה יוצרת עיכוב שעלול לגרום למשתמשים לעזוב, אבל פיצ'ר כזה היה משמח אותי ועוד הרבה אנשים, אז הוספתי את הכפתור בקטן, ורק אם לוחצים עליו נפתחת האפשרות לתזמון".

פרסומת
תוספת לאפליקציית ביט שהציע מיכאל בגון
צילום: צילום מסך

בגון פרסם את הפיצ'ר החדש בלינקדאין, ומאז הפוסט שלו נצפה כבר יותר ממאה אלף פעמים, וזכה לכמעט אלף לייקים ותגובות, שלדבריו התחלקו בין שני קצוות מנוגדים. "זה פתח נושא שלא מדברים עליו ונגע בנקודה רגישה לשני הצדדים, וזה הפך את הדיון למאוד סוער. זה היה ברור שהנושא הזה טעון", הוא אומר.

חלק מהגולשים התלהבו מהפתרון: "הם הרגישו שאני מדבר את המבוכה שלהם. כתבו לי – אנחנו חייבים את הפיצ'ר הזה, תמיד חשבתי ככה ואף אחד לא דיבר על זה", הוא מספר. אחרים, לעומת זאת, התקשו להבין את הרציונל שמאחוריו. "היו אפילו כאלה שממש כעסו עליי", אומר בגון, "כתבו לי – אם אני מקבל את הכסף מיד זה אומר שאני נואש? שאני לא בסדר? היו גם כאלה שכתבו – אם עבדת והכסף הזה מגיע לך, מה נואש בלקבל אותו? ניסיתי להסביר שזה יותר עניין פסיכולוגי בין חברים. יש כאלה שידברו איתך על כסף חופשי, ואחרים יתביישו אפילו להגיד כמה יש להם בארנק".

בגון מספר שבחלק מהתגובות תויגו עובדים בביט וגם בבנק הפועלים, שמפעיל את האפליקציה. "זה בדיוק המקום בשבילם לראות את הלקוחות האמיתיים שלהם מדברים על הדברים הם צריכים", הוא אומר. אמנם מביט עצמה לא פנו אליו, אבל מי שכן הגיבה לפוסט היא טלי אילון, מנהלת העיצוב הדיגיטלי ב-ManyoneTLV, החברה שאחראית על עיצוב ואפיון הממשק של אפליקציית ביט: "אנחנו ב-ManyoneTLV אוהבים רעיונות כאלה, נחשוב על זה", כתבה לו, "מוזמנים תמיד לתייג אותי ברעיונות לפיצ'רים (שווים) בביט".

פרסומת

למעשה, זאת לא פעם ראשונה שמיכאל מרגיש שמשהו חסר בביט, ולא רק לו. לפני שנתיים הוא הציע פיצ'ר אחר: האפשרות לחפש העברה ספציפית בהיסטוריית ההעברות, שמאז כבר נכנסה לשימוש. גם הפעם הוא חושב שכדאי וגם אפשר ליישם את ההצעה שלו: "כמובן שיש הרבה שאלות לגבי איך זה יעבוד מאחורי הקלעים, אבל אני חושב שיש לזה פתרונות מאוד קלים", הוא אומר, "היו בפוסט מאות תגובות של אנשים שהתרגשו מהפיצ'ר. הם הרגישו איזושהי אי נוחות שהם אפילו לא ידעו איך לבטא במילים, ופתאום היא קיבלה מענה. אני חושב שיש צורך מאוד ברור בפיצ'ר הזה, ויהיה מאוד מעניין ומרגש לראות אותו נכנס לשימוש באמת".

למרות שהפיצ'ר שהציע בגון מאפשר דווקא להימנע משיחה ישירה על כסף, הוא מאמין שכדאי לדבר על הנושא בפתיחות. "זה מצחיק שבתור ישראלים אנחנו כל כך ישירים, מדברים על הכל, כל האמת תמיד בפרצוף – חוץ מאשר כשזה נוגע לכסף. בעיניי זה משהו שכדאי לפתוח, גם עם האנשים הקרובים, אפילו עם הילדים, ואני מאוד מנסה לשנות את זה בחיים האישיים שלי".