mako
פרסומת

אפקט שאגת הארי: ימי החופשה של השכירים נגמרו, והמעסיקים מחתימים על מינוס

בדיקה של כ-50 אלף תלושי שכר מגלה צניחה חדה בחופשות הכפויות בסוכות, על רקע התאפסות יתרות שנבעה מהמלחמה. הפתרון שנמצא בשטח: הסכמה מראש ליתרה שלילית שתיגרר אל 2027

אפרת נומברג יונגר
פורסם:
אזרחים מתמגנים בזמן אזעקות
אנשים במקלט במהלך מלחמת שאגת הארי | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הקישור הועתק

חופשת סוכות 2026 חשפה תמונה חריגה בשוק העבודה הישראלי. שיעור העסקים שהוציאו את עובדיהם לחופשה מרוכזת בחג צנח ל-37.4%, ירידה של 18.5% לעומת ממוצע של 45.9% שנרשם בין 2021 ל-2024. הנתונים עולים מבדיקה שערכה חברת עוקץ מערכות, שניתחה כ-50 אלף תלושי שכר של עובדים ב-450 ארגונים וחברות.

הסיבה המרכזית לצניחה, לדברי החברה, היא מבצע "שאגת הארי". השבתת מערכת החינוך והנחיות פיקוד העורף אילצו מאות אלפי הורים להישאר בבית עם ילדיהם, גם כשמקום עבודתם היה ממוגן. מכיוון שהיעדרות בחירום אינה מקנה אוטומטית הגנת שכר, עובדים רבים פדו את יתרות החופשה שלהם כדי למנוע פגיעה כלכלית מיידית. התוצאה ניכרת בשטח: מעיבוד של 9,923 תלושי שכר עולה כי 55.4% מהעובדים חתמו את חופשת הקיץ 2026 כשיתרת ימי החופשה שלהם ריקה לחלוטין. הבדיקה התבססה על חודשי יולי-אוגוסט.

כאן נכנס ההיגיון הכלכלי של המעסיקים. חוק חופשה שנתית מקנה להם זכות להכתיב מתי יצאו העובדים לחופש, בתנאי שניתנו 14 ימי התראה מראש לחופשות בנות שבוע ומעלה. ימי חופשה שאינם מנוצלים נצברים לתקופה של עד שלוש שנים ומתורגמים לפדיון כספי עם סיום ההעסקה, ולכן חופשה מרוכזת מאפשרת לארגונים למחוק את ההתחייבות הכספית הזו מהמאזן ובמקביל לחסוך בעלויות תפעול בימים שהפעילות בהם דלילה.

אלא שהמהלך מותנה בקיומה של יתרת חופשה חיובית. רו"ח אסף דניאל, סמנכ"ל הכספים של עוקץ מערכות, מבהיר כי מעסיק שנועל את שערי העסק ומחייב עובד שנותר ללא ימי חופשה לשהות בבית, חייב לשלם לו שכר עבודה מלא. לדבריו, החוק אוסר על כפיית מינוס בימי החופשה כדי לקזזו משכר עתידי, והדרך היחידה לאפשר יתרה שלילית היא באמצעות הסכמה מפורשת של העובד, מראש ובכתב.

על רקע המלכוד הזה, הפתרון שנמצא בשטח הוא יצירת חוב עתידי. לדברי דניאל, משיחות שקיים עם חשבי שכר עולה כי לקראת החג, מעסיקים רבים דאגו להחתים את עובדיהם מראש על אישור לכניסה ליתרת חופשה שלילית. המשמעות עבור אותם שכירים ברורה: בניגוד לשנים קודמות, הם ייכנסו לשנת 2027 במינוס, וכל יום חופשה שיצברו ישמש קודם כל לכיסוי החוב למעסיק, לא ליציאה לחופשה בפועל.