בסוף דצמבר האחרון אתר הקופונים וההטבות GROO המוכר בשם "גרופון" נסגר לצמיתות. כך ברגע אחד, האתר שבו במשך שנים ישראלים רבים אהבו לרכוש הטבות והנחות בתחום הצרכנות, הקניות והחופש, סגר דלתותיו. אך מה עושים אותם האנשים שנותרו להם זיכויים ושוברים בלתי ממומשים באתר? עד היום חלקם טרם הצליחו לקבל החזר. מהאתר נמסר בתגובה: "GROO מחויבת ללקוחותיה, ועל אף סגירת האתר ממשיכה לספק שירות מלא לכל הלקוחות. בשל סגירת האתר ומלחמת "חרבות ברזל", נוצר עומס פניות אשר השפיע על זמני הטיפול. לאחרונה מערך שירות הלקוחות תוגבר משמעותית, על מנת לספק מענה לכל הלקוחות. GROO מחויבת ללקוחותיה וכל פניה תקבל מענה מותאם".

מלי בניש מאשקלון רכשה בסוף ספטמבר דרך גרופון שני שוברים בסך 2431.04 שקלים כל אחד, עבור טיול מאורגן של חמישה ימים לסלוניקי דרך חברת אשת טורס, שהיה אמור לצאת ב-15 באוקטובר. "ב-11 באוקטובר אשת טורס שלחה סמס ומודיעה לי שבעקבות המלחמה הטיול מבוטל, וכספי נשמר במערכת. כשפניתי אליהם לבקש זיכוי, נאמר לי שאני צריכה לפנות לגרופון כיוון שחברת אשת טורס זיכתה אותם על השוברים הנ''ל", מספרת בניש, "מ-18 בנובמבר אני שולחת מיילים לכל מי שאפשר בגרופון, ומקבלת תשובה מבוט שבקשתי בטיפול. אין עם מי לדבר, אין טלפון, אין מנהל שירות לקוחות. המצב מאוד מתסכל, ובסך הכול מדובר בסכום לא מבוטל".

אל בניש מצטרפים לקוחות נוספים שטרם קיבלו מענה. "מגיע לי זיכוי כספי על סך 290 שקלים לרכישה באתר, בתוקף ל-5 שנים מדומיינות. כשנכנסתי בדצמבר לחפש מה לרכוש עם הזיכוי, לא הייתה שום הודעה באתר שמעדכנת שהאתר עומד להסגר בסוף דצמבר, ורק כשנכנסתי שוב בתחילת ינואר, לפתע הופיעה הודעה עם כתובת מייל לשליחת פניות לשירות לקוחות", מספרת רונה, "שלחתי הודעה לשירות לקוחות גם דרך אתר גרופון בינואר, כשעדיין היה ניתן להיכנס לאתר, וגם שלחתי למייל שהשאירו – לגבי הזיכוי. עד היום לא קיבלתי תשובה למייל ששלחתי. חיפשתי טלפון כדי להגיע אליהם, וגם שם עונה מענה אוטומטי שאומר שנשאיר הודעה ויחזרו אלינו, וכמובן שאף אחד לא חוזר ולא חזר עד היום".

לכתבות נוספות במדור כסף >>

יותר באיזי: פרויקט "מחבקים מילואימניקים" של חנוך דאום עכשיו על המפה

רשת הסטוק שהחליטה להילחם בהעלאות המחירים – ופותחת "דיוטי פְּרי"

סמוטריץ' החריג את הישיבות החרדיות מהקיצוץ הרוחבי בתקציב

אחרי כחודש של ניסיונות לקבל שירות שלא צלחו, רונה כבר אובדת עצות: "אני מרגישה מרומה, גם כי לא עדכנו מראש את הלקוחות על סגירת האתר, כדי שיהיה ניתן לממש את הזיכוי – וגם כי לאחר סגירת האתר אף אחד לא מחזיר את הכסף שעמד לרשותי כזיכוי כספי באתר. אני מרגישה חוסר אונים מוחלט, וכואב לי על הכסף שלי. המסקנה המתבקשת היא לעולם לא לסמוך שוב על אתרים כדי לרכוש מוצרים אונליין".

עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות, מסבירה: "חברת גרופון נמצאת בבעלות מליסרון, חברת קניונים ונדל"ן. מליסרון הודיעה כי היא מתכוונת לסגור את החברה בינואר 2024 עקב חוסר כדאיות כלכלית, וציינה במפורש בהודעתה לתקשורת כי כל הצרכנים אשר מחזיקים בשוברים יוכלו לממש אותם, ויספקו להם שירות גם לאחר סגירת האתר. בפועל, אנחנו רואים שבתי עסק מסרבים לקבל שוברים, וצרכנים מתקשים לקבל מענה. כל צרכן אשר מחזיק בשובר שלא מומש או בזיכוי באתר שנסגר, צריך לפנות לחברת מליסרון ולדרוש החזר כספי או כיבוד השובר. בהעדר פתרון, פתוחה בפני הצרכנים הזכות לתבוע את החברה בבית המשפט לתביעות קטנות על מנת לממש זכויותיהם".

מלי בניש (צילום: צילום עצמי)
צילום: צילום עצמי

יעקובסון מדגישה כי לפי הודעת החברה, האתר נסגר עקב החלטה עסקית ולא עקב קשיים כלכליים, ולכן לצרכנים יש ממי להיפרע והם לא אמורים לספוג נזק כלכלי עקב סגירת האתר: "המשמעות היא שבניגוד למקרים של חדלות פירעון או כינוס נכסים של חברות מסחריות, שבהם הצרכן מוצא עצמו מול הליך של כינוס נכסים, במקרה הזה מדובר במהלך מתוכנן של בעלי החברה, ולכן לצרכנים יש את הזכות והיכולת לקבל החזר מלא בגין כל שירות ששילמו בעדו ולא התקבל".

לדבריה, מצופה שחברת מליסרון, אשר תכננה את המהלך טרם ביצועו – תדאג להשיב לצרכנים את כספם, מבלי לאלץ אותם לפנות להליכים משפטיים. זאת, בהתחשב בחובות של החברה על פי החוק, ובהתחשב בעובדה שהחברה ממשיכה לפעול בתחום הסחר המקוון אל מול ציבור הצרכנים הישראלי.

מהחברה נמסר בתגובה: "GROO מחויבת ללקוחותיה ועל אף סגירת האתר, ממשיכה לספק שירות מלא לכל הלקוחות. בשל סגירת האתר ומלחמת "חרבות ברזל" נוצר עומס פניות אשר השפיע על זמני הטיפול. לאחרונה מערך שירות הלקוחות תוגבר משמעותית, על מנת לספק מענה לכל הלקוחות. GROO מחויבת ללקוחותיה וכל פניה תקבל מענה מותאם".