ערן שפיגל בן ה-47 הוא אב נשוי עם שלושה ילדים המתגוררים יחדיו בתל מונד, והבעלים של חברת YOOZ הצעירה, שהוקמה רק לפני שנה וחצי. אלא שמאז המלחמה ערן מגויס למילואים בצו 8, המכירות של החברה שלו נעצרו לחלוטין – ולמעשה העסק הושבת עד לרגע זה ממש. "רק לפני כ-3 חדשים העלנו סוף-סוף את האתר של העסק לאוויר," שפיגל מספר, "והתחלנו לאט-לאט לתפוס תאוצה".

YOOZ היא חברה ישראלית למוצרים רב-פעמיים מחומריים ידידותיים לסביבה. "המטרה שלי בפתיחת החברה הייתה להקים עסק שיוכל לעזור לנו, ולסביבה שבה אנו חיים", שפיגל מסביר. "זה לא פשוט לשנות הרגלים של אנשים, ובהחלט עדיין מדובר באתגר לא קטן. אבל אני מאמין שהשינוי הזה הוא הכרח המציאות, והמטרה שלי היא לעשות את השינוי הזה קל ונגיש – ולסחוף איתי כמה שיותר אנשים. זאת, על ידי הבאת מוצרים מעולים לשימוש רב-פעמי, ואם כבר רב-פעמי, אז איכותי ובסטייל, Reuse as a lifestyle".

אלא שכאמור, שפיגל מגויס לצבא מזה למעלה מחודש, בעוד שהעסק שלו עדיין נחשב לראשוני – ונמצא בתחילת דרכו. "ההשפעה של הגיוס שלי הייתה קריטית בהתחלה", הוא מודה. "לצערי אני נמצא כרגע במקום מאוד בעייתי, העסק לא צבר מספיק זמן בשביל להנות מהטבות מיידיות כפי שעסקים ותיקים יכולים לקבל. אין לי הכנסות של תקופה קודמת, לשם השוואה על פי מתווה משרד האוצר, לכן היכולת שלי לקבל החזרים היא מאוד מסובכת. התחלנו את כל העסק רק לפני זמן קצר, והמכירות החלו לעלות בהדרגה. אני מקווה שהמדינה תדע לסייע לעסקים חדשים כמוני, אשר לעיתים צריכים את הסיוע אף יותר מעסקים ותיקים".

בזמן שעסקים ותיקים ניחנים לא פעם ביכולת טובה יותר בהתמודדות עם מצבים מורכבים ולא צפויים, עסקים חדשים לרוב אינם מתורגלים מספיק – ועדיין נמצאים בשלב של כיסוי הוצאות ראשוניות. עם זאת, שפיגל מספר שלצד גיוסו למילואים הוא גם הספיק להירתם למאמץ האזרחי, וניסה לסייע למדינה ככל שיכל. "ההבנה שלי הייתה שמדובר במשהו חמור מאוד, ולכן חייבים לעשות כל מה שאפשר בימים הראשונים של הלחימה בכדי לסייע למי שצריך. הצעד הראשון היה תרומות, מייד בדקתי מה אני יכול לתרום ממגוון המוצרים שלי, וכבר ביום השני למלחמה נסעתי למרכז האחים לנשק במתחם אקספו בגני התערוכה בתל אביב, ותרמתי את רוב המברשות שיניים שהיו ברשותי".

מוצרי יוז  (צילום: יח"צ)
צילום: יח"צ

הצעד השני שבו נקט ערן היה להתנדב בעצמו, ולא רק למילואים: "ביישוב שלנו מייד עם תחילת הלחימה, החלו לאסוף תרומות למשפחות המפונים. אני התחלתי לבצע משלוחים לכל מיני מקומות בארץ שבהם היו מפונים, ואחר כך התנדבתי לעזור בעמותת מגלן, שהקימה חמ"ל עם חברת אנלייט. למעשה, רק אחרי מספר ימים גויסתי בצו 8 ליחידה שבה אני כרגע".

"אני בטוח שנצא מזה מחוזקים"

למרות המצב במדינה והקשיים הכלכליים שנלווים לכך, ערן נותר אופטימי, ומחכה לימים יותר טובים: "אני מאמין שגם העסק יוכל בסופו של דבר להתאושש, אבל זה ייקח לזה קצת זמן. עסק מתפתח צריך מכירות, וכרגע המותג עדיין לא מספיק מוכר. לוקח הרבה זמן לייצר קהילת לקוחות, לחשוף אנשים לחברה ולמוצריה. בשלב הזה, מה שיכול לתת אוויר לעסק זה בעיקר מכירות, ואני מאמין שככל שיותר אנשים יחשפו למותג ולמוצרים שלנו – כך המכירות יגדלו, וניתן יהיה להחזיר את העסק למסלול. גם כאזרח, אני מאמין שאנחנו עם חזק שנמצא תמיד במצב של התמודדות עם קשיים כאלו ואחרים. אני בטוח שאנחנו נצליח גם הפעם לצאת מזה מנצחים ומחוזקים. זה הזמן שלנו להתלכד ולהיות מאוחדים. לעזור ולהיעזר, לתרום ולהתגייס לכל מקום שצריך, לחזק את הערבות ההדדית –ולהאמין שאפשר לחיות כאן בשקט ובשלום".

בימים אלה ניתן לבצע הזמנות מהעסק בכל ימות השבוע. אספקת המוצרים מתבצעת בימים א'-ה' דרך כתובת האתר. כמו כן, ניתן ליצור קשר דרך הוואסטאפ או דרך האימייל: office@yoozit.com