הקו האדום של הרכבת הקלה צפוי להיפתח בסוף החודש, ולא מעט עסקים שעד כה היו בחזית הסובלים מהעבודות הממושכות צפויים לנשום לרווחה ולסיים - אולי - תקופה של מיעוט בקונים ובהכנסות. הקניון שאמור אולי להיות מושפע ביותר מפתיחת הרכבת הקלה הוא קניון TLV שבמרכז תל אביב, בבעלות קבוצת אלון רבוע כחול של מוטי בן משה.

>> כל המפות, התעריפים והזמנים של הרכבת הקלה

הקניון ממוקם במרכז הסואן של תל אביב, במשולש הרחובות החשמונאים, קרליבך ודרך בגין, וכבר עם השיווק נופפו שם בעובדה שהוא עתיד לשבת על ציר הרכבת הקלה - הקו האדום שייחנך כעת והקו הירוק, שיוביל מהרצליה ועד לראשון לציון. בפועל, בין השאר על רקע המשכות העבודות באזור, הקניון שנחנך ברבעון הראשון של 2017 התקשה למשוך חנויות וקונים. בסוף 2019 נאלצה משפחת גינדי, שהחזיקה במחצית מהקניון, להרים ידיים, והיא מכרה את מלוא השליטה לרבוע נדל"ן תמורת 225 מיליון שקל במזומן.

האם הפעלת הרכבת הקלה תסמן את תום השנים הרעות של קניון האופנה התל אביבי? נכון לדוחות הכספיים האחרונים, הסוחרים כבר אופטימיים והם מזהים לוקיישן שבקרוב אי אפשר יהיה להתעלם ממנו.

בעוד שיעור התפוסה בסוף 2022 עמד על 83% בלבד, נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה עלה שיעור התפוסה ל־88%, כשבחודשים האחרונים עוד ועוד רשתות בחרו לפתוח חנויות דגל ב־TLV, ביניהן דיור ואלו יוגה, ובשוק מעריכים שבחודשים האחרונים המגמה נמשכת וכרגע אחוזי התפוסה גבוהים יותר.

קניון גינדי (צילום: אילן ספירא)
כמו אוויר לנשימה | צילום: אילן ספירא

מחירי השכירות זינקו

דמי השכירות מעידים אולי טוב מהכל על התחזיות, כשבשנת 2022 עמדו דמי השכירות הממוצעים למ"ר על 221 שקל (351 שקל בחוזים חדשים), ברבעון הראשון של השנה עמדו על 229 שקל למ"ר (465 שקל בחוזים חדשים). לפי מצגת שהציגה החברה בסוף מאי, שכר הדירה החדש עומד על כ־460 שקל בחודש בחוזים מתחילת 2023 - יותר מפי 2 משכר הדירה הממוצע בקניון.

"כמו רבים וטובים גם אנחנו חיכינו וציפינו ומברכים על זה ורוצים לראות את זה קורה", אומר אורי סמיט, מנכ"ל קניון TLV. "ידענו להיערך לקראת פתיחת הרכבת, בעיקר בהיבטים של הכנסת מותגים חדשים וחברות חדשות, שישרתו את הקהל הרב שעתיד לחצות ולפקוד אותו בעקבות פתיחת תחנת הרכבת הסמוכה אליו".

סמיט מתייחס בדבריו למותגים מקומיים ובינלאומיים שהתמקמו על השדרה המרכזית של הקניון. "אנחנו מזהים את העובדה שהעסקים ביקשו להכניס רגל בדלת ולהתמקם נכון בתזמון הנכון. לפחות מהכיוון שלנו, אנו רואים התעניינות ופניות מסיביות הן מבחינת התדירות והן מבחינת הכמויות בכל מה שקשור גם לתחום הריטייל וגם לתחום המזון וההסעדה, שמבקשים להתמקם ברחבי הקניון ומחוצה לו, ואנחנו ממשיכים להיערך לקראת כמות האנשים שעתידה לעבור בתחנת הרכבת הקלה. אבל חד משמעית לא על זה אנחנו נבנים. הקניון עומד בפני עצמו והרכבת תהפוך להיות ערך מוסף, וזה יבוא לידי ביטוי גם בשווי, בערך ובחוויה".