פסים לוהטים: הרכבת מאטה בגלל החום והרכבות מתעכבות
הרכבת הודיעה על הורדת מהירות הנסיעה המרבית ל-80 קמ"ש בלבד עקב התחממות הפסים בעקבות השרב הכבד. הרכבות ייסעו לאט יותר, וצפויים עיכובים לנוסעים


רכבת ישראל הטילה היום (ד') הגבלות מהירות של 80 קמ"ש במספר מקטעים ברשת המסילות, בעקבות החום הכבד השורר ברחבי הארץ. ההגבלות נובעות מהתרחבות פסי המתכת בטמפרטורות גבוהות, תופעה המחייבת האטת הרכבות כדי למנוע עיוות מסוכן של המסילות.
כתוצאה מהגבלות המהירות נגרמים עיכובים בלוחות הזמנים של הרכבות בכל רחבי הארץ. כבר אתמול נרשמו תקלות באזור תל אביב שגרמו לעיכובים בתנועת הרכבות. החברה הבהירה כי מדובר בנוהל עבודה שגרתי המופעל בימים חמים במיוחד, כאשר טמפרטורת הפסים עולה מעל 50 מעלות צלזיוס.
האטת רכבות בגלל חום קיצוני אינה תופעה חדשה. כמעט בכל קיץ נאלצת רכבת ישראל להגביל את מהירות הנסיעה מסיבות דומות. בשנים קודמות הואטה מהירות הרכבות ל-80 או 100 קמ"ש כאשר טמפרטורת הפסים הגיעה ל-55 עד 60 מעלות צלזיוס.
מהנדסי הרכבת מסבירים כי כאשר טמפרטורת המתכת עולה משמעותית, קיים סיכון ממשי לשינוי צורת הפסים ולעיוות שעלול לגרום לירידת רכבת מהמסילה. השילוב בין החום הקיצוני לבין העומס שמפעילות הרכבות על הפסים מחייב נקיטת אמצעי זהירות מיוחדים.
פסים מותאמים למזג האוויר הישראלי
למרות הבעיות החוזרות, רכבת ישראל מדגישה כי הפסים המשמשים אותה הם בעלי עמידות החום הגבוהה ביותר הקיימת בתחום. "החום הנייטרלי" של הפסים בישראל עומד על 45 מעלות צלזיוס, לעומת 25 מעלות בלבד באנגליה. עם זאת, כאשר טמפרטורת המתכת גבוהה ב-20 מעלות ומעלה מהחום הנייטרלי, נדרשת הפסקה מוחלטת של תנועת הרכבות.
עובדי אגף מסילה וסביבה בחטיבת התשתיות של רכבת ישראל מנטרים באופן שוטף את מצב המסילות ובודקים את הטמפרטורות, במיוחד בחודשי הקיץ החמים. בימי חורף קרים במיוחד מואטת אף היא תנועת הרכבות מסיבות בטיחותיות דומות.
רכבת ישראל קוראת לנוסעים להתאזר בסבלנות ומתנצלת על אי הנוחות הזמנית. החברה מעדכנת כי הגבלות המהירות יוסרו עם ירידת הטמפרטורות בשעות הערב.