יום כיפור 2025 במספרים: כמה תאונות דרכים היו ומה העלות למדינה?
היום השנתי בו הכבישים מתמלאים בקורקינטים ואופניים לא חף מתאונות דרכים, ואלו הנתונים המלאים לגבי התאונות של היממה האחרונה, וגם - כמה הן עולות למדינה מדי שנה


ביום כיפור 2025 נפגעו 295 רוכבי אופניים וכלי תחבורה קלים, מתוכם שמונה באורח בינוני והיתר קל. בהנחה כי 80 אחוז מהפצועים הקלים אושפזו, עלות הפגיעות הללו מוערכת בכ־54.5 מיליון שקלים. בתאונות דרכים נוספות נפגעו 23 בני אדם, שניים קשה, ארבעה בינוני ו־17 קל (כולם אושפזו), בעלות כוללת של 13.5 מיליון שקלים. בסך הכול נאמד הנזק הכלכלי לקופת המדינה ביום כיפור 2025 בכ־68 מיליון שקלים.
נוהל פרת הוא מדריך ממשלתי לבחינת כדאיות כלכלית ותחבורתית של פרויקטים תחבורתיים, שבין היתר כולל אומדן עלות למשק לכל נפגע לפי דרגת חומרה, שכולל טיפול רפואי, פינוי, אשפוז, שיקום ואובדן ימי עבודה של הנפגעים ושל בני משפחותיהם.
בנוהל האחרון, שעודכן בשנת 2021, נקבע כי עלות למשק של פצוע קל מאושפז מוערכת ב־180 אלף שקלים, פצוע קל שלא אושפז ב־25 אלף שקלים, פצוע בינוני ב־1.46 מיליון שקלים, פצוע קשה ב־2.28 מיליון שקלים והרוג ב־9.15 מיליון שקלים.
על פי דיווחי מד"א, בחמש השנים האחרונות נפגעו ביום כיפור 1,495 בני אדם, מתוכם 1,374 רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים ו־121 משתמשי כלי רכב מנועיים. רוב הפגיעות היו בדרגת פציעה קלה – 1,343 מקרב הרוכבים ו־114 ממשתמשי כלי רכב. בהנחה כי 80 אחוז מהפצועים הקלים מקרב הרוכבים אושפזו והיתר לא, עלות הפגיעות הקלות מוערכת בכ־157.2 מיליון שקלים לארבע השנים הראשונות ועוד 54.5 מיליון שקלים ב־2025, בסך הכול 211.7 מיליון שקלים.
בנוסף נרשמו 30 פצועים בינוניים מקרב הרוכבים ו־22 בתאונות עם כלי רכב בעלות כוללת של 90.5 מיליון שקלים, פצוע קשה אחד מקרב הרוכבים ושישה משתמשי כלי רכב בעלות כוללת של 15.9 מיליון שקלים, ושני הרוגים בתאונות כלי רכב בשנת 2021 שעלותם למשק 18.3 מיליון שקלים.
בסך הכול, העלות הכלכלית של תאונות הדרכים ביום כיפור בחמש השנים האחרונות מוערכת בכ־331 מיליון שקלים, עם ממוצע שנתי של כ־66 מיליון שקלים. חשוב לציין כי העלויות שמופיעות בנוהל מהוות אומדן ותתכן סטייה מהעלות בפועל של הטיפול בנפגע כזה או אחר, אולם בשורה התחתונה מדובר בנזק כספי משמעותי מאוד.
עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, מסביר כי נוהל פרת אינו כולל את כספי הפיצויים שמשולמים לנפגעי תאונות הדרכים על ידי חברות הביטוח. מטרתו של הנוהל היא לחשב את העלות הכלכלית הכוללת למשק שנגרמת מכל נפגע, ומדובר בהערכה מקרו־כלכלית. לדבריו, בתאונות בין רוכבים, ללא מעורבות רכב מנועי, פוליסת החובה כלל לא רלוונטית: בית המשפט העליון קבע ב־2020 שאופניים חשמליים אינם רכב מנועי ולכן אינם חייבים בביטוח חובה. תאונה בינם לבין אופניים רגילים או הולכי רגל תידון לפי פקודת הנזיקין ולא לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
עוד מוסיף ורשה כי כאשר תאונת דרכים מערבת רוכב אופניים וכלי רכב מנועי, נזקי הגוף של כל המעורבים מכוסים על ידי ביטוח החובה של הרכב המעורב, באחריות מלאה של המבטח. המשמעות היא שגם אם רוכב האופניים עבר באור אדום ונפגע, הפיצוי על נזקי הגוף יינתן במלואו על ידי חברת הביטוח של הרכב.