mako
פרסומת

יוחננוף על הכוונת: קנס עתק על אי־סימון מחירים

הרשות להגנת הצרכן הודיעה על כוונתה לקנוס את רשת יוחננוף בכמעט מיליון שקלים, לאחר שנמצאו הפרות חמורות של חוק סימון המחירים והטעיית צרכנים. ההודעה משתלבת בגל אכיפה חדש שמוביל שר הכלכלה ניר ברקת, במסגרת רפורמת סימון המחירים שעוררה סערה ציבורית. ברקע: מאבק בין הקמעונאים המבקשים להקלות לבין ציבור צרכנים הדורש שקיפות מלאה במחירים ובמקור המוצרים

אפרת נומברג יונגר
פורסם:
יוחננוף
יוחננוף | צילום: Yonatan Sindel/Flash90
הקישור הועתק

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה השבוע על כוונתה להטיל עיצום כספי חסר תקדים בגובה 946,680 שקלים על רשת הקמעונאות "מ. יוחננוף ובניו בע"מ". הסיבה: שורה של הפרות חמורות של חוק הגנת הצרכן, ובהן אי הצגת מחירים, הטעיות ביחס למחיר בקופה ולארץ הייצור של מוצרים, וכן היעדר סימון ברור של מקור התוצרת החקלאית.

בבדיקות שערכה הרשות בסניפי הרשת התגלה כי מאות מוצרים הוצעו למכירה מבלי שסומנו במחיר, וכי בחלק מהמקרים המחיר בקופה היה גבוה יותר מזה שהופיע על גבי המוצר או שלט המדף. בנוסף, נמצאו מוצרים שיובאו מחו"ל אך סומנו באופן מטעה לגבי ארץ הייצור שלהם, ותוצרת חקלאית שנמכרה ללא סימון כלל של מקור הגידול.

קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, מסר כי "שמירה על שקיפות במחירים ובמקור המוצרים היא אבן יסוד בהגנת הצרכן. כאשר לקוח מגלה בקופה מחיר גבוה מזה שהובטח לו או רוכש מוצר מבלי לדעת מהיכן הגיע – נשללת ממנו הזכות הבסיסית לקבל החלטה מושכלת. הרשות תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק".

על פי החוק, ליוחננוף עומדת זכות הטיעון: בתוך 45 יום ממועד קבלת ההודעה, היא רשאית להגיש טענות משפטיות ועובדתיות נגד ההחלטה, הן בנוגע לעצם ההפרות והן לעניין סכום העיצום הכספי.

ברקת מבטיח אכיפה — הציבור מבולבל

המקרה של יוחננוף מצטרף לשורה של צעדי אכיפה שהחלו לאחרונה במסגרת רפורמת סימון המחירים, שהוביל שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת. הרפורמה, שנועדה לטפל בתופעת פערי המחירים בין המדף לקופה ולמנוע הטעיית צרכנים, עוררה סערה ציבורית וכלכלית.

ברקת הכריז בתחילת השנה על מבצע אכיפה ארצי והבטיח כי רשתות שלא יעמדו בחובה הברורה להצגת מחירים על כל מוצר – ייקנסו. "אי סימון המחירים ובמקרים של פער בין המדף לקופה – זו עבירה על החוק ופגיעה בצרכנים. לא נסכים לכך", אמר השר.

במקביל, קידם ברקת מהלך שנוי במחלוקת להחלפת המדבקות הידניות בצגים אלקטרוניים. לטענתו, מדובר בצעד מודרני שנוסה בהצלחה באירופה, ושצפוי להוזיל עלויות לקמעונאים ולהפחית טעויות. אלא שארגוני הצרכנים טענו כי המעבר עלול לפגוע באוכלוסיות מוחלשות, בעיקר קשישים, שאינם מורגלים בקריאת מסכים דיגיטליים.

פרסומת

לאחר ביקורת ציבורית חריפה, הודיע ברקת על השהיית המהלך הדיגיטלי בשלב זה, אך הדגיש כי חובת סימון המחירים הידני נותרת בעינה וכי האכיפה תתבצע במלוא החומרה. "החוק ברור – המחיר חייב להיות מוצג לצרכן באופן חד משמעי", ציין.

הסערה סביב סימון המחירים מדגישה את הפער בין צורכי הרשתות הקמעונאיות, המחפשות חיסכון תפעולי, לבין זכויות הצרכנים לקבל שקיפות מלאה. במקביל לקנס נגד יוחננוף, גם רשתות אחרות נמצאות תחת בדיקות הרשות ונדרשות להקפיד על עמידה מלאה בחוק. הציבור, מצדו, נותר מתוסכל: רבים מהצרכנים מתלוננים כי למרות הכותרות, בפועל לא תמיד ברור מה המחיר האמיתי, והתחושה היא שמדובר בעוד חזית במאבק הגדול נגד יוקר המחיה.

תגובת רשת יוחננוף: ״רשת יוחננוף פועלת על פי הוראות הדין ותוך הקפדה על מתן שירות הוגן ושקוף ללקוחותיה. הרשת תפעל במקרה הספציפי מול הגורמים הרלוונטיים.״