mako
פרסומת

השריפה חשפה את סכנת מחסני המכוניות החשמליות בקניונים

מכונית חשמלית עלתה באש אמש בחניון קניון רננים, בו מאוחסנות מאות מכוניות שלא יצאו לשוק. האירוע מעורר חשש בקרב שירותי הכבאות וההצלה לגבי הסכנה למבקרים בקניון. גורם בכיבוי אש מסר כי נבחנת אפשרות למנוע המשך האחסון במתחמים מסחריים

אפרת נומברג יונגר
פורסם:
הקישור הועתק

שריפה שפרצה אמש (ד') בחניון קניון רננים ברעננה מעלה שאלות קשות על בטיחות אחסון מכוניות חשמליות במתחמים סגורים. האירוע, שכלל רכב חשמלי שעלה באש בין מאות מכוניות מאוחסנות, מוביל את שירותי הכבאות וההצלה לבחון את האפשרות להגביל או למנוע אחסון רכבים חשמליים בקניונים בעקבות הסכנה הפוטנציאלית לאלפי המבקרים.

השריפה פרצה בקומה העליונה של חניון הקניון, בה חנו מספר מכוניות חשמליות מדגם דונגפנג בוקס שמייבאת חברת דלק מוטורס. לטענת שירותי הכבאות וההצלה, מדובר במספר ילדים שנכנסו לתוך אחת המכוניות ושיחקו עם גפרורים או בחומר דליק אחר. כתוצאה מכך המכונית עלתה באש והסבה נזק למספר רכבים שחנו בסמוך. למרבה המזל, האירוע הסתיים ללא נפגעים.

על פי הודעת שירותי הכבאות וההצלה, סמוך לשעה 21:30 התקבלה קריאה במוקד 102 על רכב חשמלי שעולה באש בחניון קניון רננים. צוותי לוחמי האש מתחנת השרון הגיעו במהירות ופעלו למניעת התפשטות הלהבות לכלי רכב סמוכים. האירוע הסתיים ללא פגיעה בנפש וללא השפעה על פעילות הקניון.

שריפת המכוניות בקניון רננים
השריפה בקניון רננים | צילום: כבאות והצלה לישראל מחוז מרכז

אחסון כלי רכב חשמליים בקניונים: פתרון זול, סיכון יקר

המהלך של דלק מוטורס של אחסון מכוניות כחלק מפתרון זמני למלאי העודף שהצטבר בידי היבואן, אינו מקרה בודד. ענף הרכב בישראל מתמודד בשנתיים האחרונות עם עודפי מלאי עצומים, בעיקר של דגמים חשמליים סיניים שהוזמנו בהיקפים גדולים לטובת חדירה מהירה לשוק המקומי. עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים בתחילת השנה גרמה ליבואנים למהר ולהביא כלי רכב לארץ עוד לפני השינוי, אך הביקוש נותר נמוך מהצפוי. התוצאה - אלפי כלי רכב חשמליים "תקועים" במגרשים, נמלים, אזורי תעשייה וכעת גם בחניונים של קניונים.

אחסון במתחמים מסחריים נבחר בשל עלויות נמוכות לעומת דמי אחסנה בנמלי ישראל. אך המקרה בקניון רננים מדגים את הסיכון המידי - פריצת שריפה אחת עלולה להפוך לאסון רב נפגעים במקום בו אלפי בני אדם שוהים מדי יום.

פרסומת

חשוב לציין: מכוניות חשמליות אינן נדלקות יותר בקלות מרכבים שמונעים על ידי בנזין. למעשה בזמן המלחמה נפגעו וטופלו במהירות באותו אופן גם רכבים חשמליים וגם רכבי בנזין שנפגעו מטילים. עם זאת, במקרה של מכוניות חשמליות שפועלות על סוללות ליתיום, אלו עלולות להיכנס למצב של "בריחה תרמית", תגובה כימית שמזינה את עצמה ומקשה מאוד על כיבוי השריפה באמצעים רגילים. בעוד שריפות במכוניות בנזין ניתנות לטיפול במים וקצף, דליקה ברכב חשמלי עלולה להימשך שעות ואף להתלקח מחדש לאחר כיבוי.

שריפת המכוניות בקניון רננים
לוחמי האש ליד המכוניות שאוחסנו בקניון רננים | צילום: כבאות והצלה לישראל מחוז מרכז

תחקירים קודמים חשפו כי בישראל מאוחסנות כיום עשרות אלפי מכוניות חשמליות במתחמים צפופים, חלקם סמוך למרכזי אוכלוסייה, באישור מלא של כל הגורמים, אך ללא אמצעי מיגון מתקדמים או נהלים מותאמים לטיפול באירועי אש מסוג זה. בעולם, קיימות הנחיות מחמירות הממליצות על מרחקי ביטחון, בידוד רכבים בוערים ושימוש בציוד ייעודי, אך בישראל הפיקוח עדיין לוקה בחסר.

גורם בכיבוי אש אמר כי למרות שלמקום יש אישור לאחסן מכוניות חשמליות, אגף ההגנה מאש שבוחן את המקרה עשוי לקבוע בהמשך מסקנות שונות. כלומר נבדקת אפשרות לא לאחסן יותר מכוניות בקניונים.

מהנהלת קניון רננים נמסר: "אירוע ההצתה שהתרחש היה מכוון וברור. אנו פועלים בשקיפות מלאה ונמתין להשלמת הבדיקות מטעם הגורמים הרשמיים, מתוך אחריות ונכונות להסיק מסקנות ענייניות בלבד. חשוב לציין כי השימוש בחניון בוצע מתוך הקפדה על נהלי בטיחות וכיבוי אש. אנו עומדים בכל הדרישות בתחום הבטיחות".