בעיית השיבושים ב-GPS מאז פרוץ המלחמה מקשה על החיים של רבים מאיתנו במגוון היבטים. מלבד הקשיים בהפעלת תוכנות ניווט, לא מעט ישראלים, בעיקר באזור חיפה, נתקלים לעיתים גם בקושי לתקף את נסיעותיהם בתחבורה הציבורית בשל בעיות בזיהוי המיקום באפליקציות ובמכשירי התיקוף. להפתעתם, למרות שהבעיה ידועה ומוכרת, פקחים מטילים קנסות – ושולחים את הנוסעים להגיש ערעור.

"קיבלתי שני דוחות בחיפה בחברת אגד. עליתי על האוטובוס עם אמא שלי באזור הדר לכיוון בת גלים, ואז עלו פקחים. ניסינו לתקף באפליקציה של מוביט, אבל הייתה בעיית GPS. הראיתי להם את ההוכחה, וזה לא עניין אותם. הם רצו פשוט להוציא דוח, והביאו דוחות לחצי אוטובוס", מספר אופיר פורקוש (22), סטודנט לתואר ראשון בחינוך ובחברה מחיפה, "במילים פשוטות הם הסתכלו עליי, צחקו אחרי שהראיתי להם שהמיקום לא עובד לי, ואמרו 'דוח אתה תקבל'. שום דבר לא הזיז להם. ביקשתי שירשמו שלא ניתן לתקף, והם לא הסכימו. אתה פשוט נתקל באטימות, וזה מביא אותך לעצבים".

פורקוש הוא כמובן לא היחיד. גם לב דרוזדוב (35) מרמת גן, קיבל דוח דומה בחיפה. "נסעתי לחיפה יחד עם בת הזוג שלי ועם הבת קטנה לכבוד יום ההולדת של אמא שלי. הגענו מהמרכז ברכבת ועלינו על קו 37 בבת גלים. ניסינו לתקף כרגיל, וזה לא עבד. אחרי כמה פעמים הבנתי שזה לא הולך, ועשיתי צילום מסך בטלפון למקרה שיהיו פקחים. אחרי כמה תחנות באמת עלו פקחים, דיברתי איתם על זה שלא עבד לנו התיקוף. שאלתי אם זה נפוץ, כי ראיתי שהיו עוד אנשים באוטובוס עם אותה בעיה. שני פקחים אמרו שזה כן נפוץ, אבל 'אין מה לעשות, מקבלים קנס ומערערים'. לא רציתי להתווכח איתם, גם ככה הבת שלי הרגישה לא נעים, ולא הבינה מה הפקחים רוצים מאיתנו", הוא מספר.

דרוזדוב הגיש ערעור על הקנס באתר הייעודי, וכפי שהפקחים הבטיחו – הוא אכן בוטל: "אני לא יכול להגיד שזה עבד חלק, אבל בסוף הצלחתי לשלוח את הכול. כמה ימים אחרי זה קיבלתי תשובה, שבדקו את הנושא וביטלו את הקנס. מעניין אם זה אוטומטי או שגם בצד השני מישהו בזבז על זה זמן", הוא אומר, אך מסתבר שלא לכולם ביטלו את הדוחות. "עליתי על אוטובוס עירוני בחיפה ושילמתי באמצעות אפליקציית מוביט. לאחר כשעה עליתי על אוטובוס נוסף, קו 133 עירוני בחיפה, כאשר ברשותי ברקוד תקף ואישור נסיעה תקף. סרקתי את הברקוד הנוכחי מספר פעמים גם באפליקציית מוביט, וזה הראה לי שהשירות אינו זמין באזורי כרגע. לאחר מכן עלה על אותו האוטובוס פקח, אז הראיתי לו שהאפליקציה לא עובדת לי ואת אישור הנסיעה ששילמתי עליה, שעדיין בתוקף. הוא נתן לי דוח מייד, ואמר לי 'לערער באתר משרד התחבורה'", מספרת רונה (27) מחיפה. למרבה הצער, במקרה שלה ההבטחה לא מומשה: "הלכתי וערערתי על הדוח באתר משרד התחבורה, צירפתי את כל צילומי המסך הרלוונטיים, אבל לא אישרו את הבקשה שלי, ונאלצתי לשלם 100 שקל".

בניסיון להסביר את פשר המקרים האלו, סיון שמואלוביץ׳, מנכ״לית ארגון 15 דקות, אומרת כי "הרבה פעמים אפליקציות לתחבורה ציבורית לא עובדות, ולפעמים גם מכשירי התיקוף באוטובוס לא עובדים, כי הם מבוססי מיקום. לאנשים הייתה בעיה לתקף נסיעה, כי האפליקציה לא זיהתה איפה הם ושיטת התשלום החדשה מבוססת על מרחק שדורש מיקום. אנשים לא תיקפו, וקיבלו דוחות וקנסות – מבלי שהופעל שיקול דעת. זה לא שאנשים לא רוצים לשלם, אלא שיש כאן תופעה שהמדינה גרמה לה בסופו של דבר. הפקחים אמרו להם, 'תערערו ותקבלו זיכוי', משמע – הם יודעים שהדוח לא מוצדק. אז למה לתת דוח מלכתחילה? זה מעלה שאלות", היא אומרת.

"לא ראינו התחשבות בציבור הנוסעים"

לדברי סיון, בזמן המלחמה משרד התחבורה דווקא התחשב בחברות המפעילות, ושכח מאחור את ציבור הנוסעים. "המשרד הפחית אכיפה מהחברות המפעילות, למרות שהן לא הוציאו נסיעות והיו שיבושים בזמנים. משרד התחבורה התחשב במפעילות, אבל בציבור הנוסעים לא ראינו התחשבות. המפעילות קיבלו חסד, והנוסעים לא", אומרת שמואלוביץ׳.

70 אחוזים מהפניות שהתקבלו בארגון הן כלפי חברת אגד, לרוב באזור העיר חיפה. עם זאת, סיון מציינת שהיו מקרים דומים גם באזורים נוספים בארץ. "זו תופעה שאיתנו כבר מתחילת המלחמה. זה ידוע, ועדיין לא ניתן מענה לכך עד עכשיו. זה לא פייר לתת לבן אדם דוח ולהגיד לו לערער על כך. זה משדר מסר של: 'אני חייב לתת לך דוח, כי אני ככל הנראה נמדד לפי כמה דוחות אני מביא", היא אומרת ומוסיפה, "עשינו ברור עם אגד ומשרד התחבורה וקיבלנו תשובות סותרות. הוצאנו מכתב למשרד התחבורה, שמסביר את הסיטואציה ומבקש ממנו לתת הנחיה ברורה כלפי המפעילות שלא לתת קנסות כל עוד המצב הזה עדיין קורה. בחברת אגד לא התקבלה הנחיה שכזו. משרד התחבורה הבטיח בכנסת שיעשה זאת, אך זה עוד לא קרה".

בינתיים, בלי הנחיה ישירה ממשרד התחבורה לחברות המפעילות, שלא לחלק קנסות במקרים של שיבושי מיקום – הדבר נתון לשיקול דעתם של המפקחים בכל מקרה פרטני. אך בלא הוראות ברורות, כל מה שנותר הוא אמירות כלליות מטעם גורמים במשרד התחבורה, שמבקשים "להתחשב" בנוסעים, ובמקרה שבו ניתן דוח – הציבור מתבקש להשקיע את זמנו ואת מרצו בהגשת ערעור, בתקווה שאכן יתקבל כמובטח.

 תגובת משרד התחבורה: "התשלום בתחבורה הציבורית באמצעות היישומון הסלולרי מבוסס על זיהוי תחנות העלייה והירידה של הנוסע המתבצע באמצעות GPS. בעקבות המצב הביטחוני, קיימים מדי פעם שיבושי GPS שלא ניתן לחזות אותם בזמן אמת. לפיכך, הנחה המשרד את רכבת ישראל לאפשר לנוסעים אלו מעבר בשערי הכניסה והיציאה, ומפעילי אפליקציות התיקוף הונחו לזכות את הנוסעים במקרים אלה. גם באוטובוסים ייתכנו מקרים חריגים שבהם מקבל הנוסע הודעת שגיאה בשל השיבוש, וגם כאן הנחה המשרד את מפעילי התחבורה הציבורית להתחשב בדבר, בדגש על מקרה שבו מבקר פוגש נוסע עם בעיה מסוג זה. במקרה של קבלת דוח בנושא זה, ניתן לפנות באמצעות פנייה מקוונת והיא תטופל במהירות וביעילות".

מאגד נמסר: "המבקרים שלנו פועלים תחת הנחיות משרד התחבורה, ואוכפים את התשלום על נסיעה בתחבורה ציבורית. לא ידוע לנו על קשיים או על בעיות תיקוף בחיפה, במקרים שבהם התיקוף נעשה באמצעות רב-קו. לגבי קשיים בתיקוף באפליקציות, עקב בעיות תקשורת באזור חיפה, המבקרים יגלו התחשבות כמו גם משרד התחבורה בכל מה שקשור לערעור על דוחות שהתקבלו מסיבה זו".