mako
פרסומת

אחרי הלחץ הציבורי: סמוטריץ' יקדם ביטול חוק החניונים

שר האוצר נפגש עם נציגי רשתות החניונים הגדולות והצדדים סיכמו: הצעת חוק ממשלתית לביטול תוגש יחד עם שרת התחבורה, ובתמורה יוחזרו המחירים לרמתם הקודמת. סנטרל פארק הודיעה על הורדת מחירים כבר ביממה הקרובה

אפרת נומברג יונגר
פורסם:
חניון והמחירים החדשים
המחירים החדשים בחניונים לאחר כניסת החוק לתוקף | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90
הקישור הועתק

שבועיים לאחר שחוק החניונים נכנס לתוקף וגרם להעלאות מחירים חדות ולמחאה ציבורית ותקשורתית, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי יקדם הצעת חוק ממשלתית לביטולו. ההודעה הגיעה בעקבות פגישה עם נציגי רשתות החניונים הגדולות, שהתחייבו להשיב את המחירים לרמתם הקודמת, אך רק לאחר אישור הביטול.

בפגישה השתתפו נציגי סנטרל פארק, יאיר השחר, ימית חניונים, גזית גלוב, חניוני אביב, מליסרון, אחוזות החוף, גרין פרקינג, שפיר ורשתות נוספות. הצדדים סיכמו כי הצעת החוק תוגש יחד עם שרת התחבורה מירי רגב. "נתקן את החוק הטיפשי ונדאג שהמחיר יהיה שפוי", אמר סמוטריץ'.

סמוטריץ' מציג עצמו כמי שנלחם בחוק, אך הקואליציה היא שאישרה אותו: מתוך 33 חברי כנסת שהצביעו בעד בקריאה שנייה ושלישית, 22 היו מהקואליציה. על ההצעה המקורית חתומים שלושה ח"כים מהקואליציה – יונתן מישרקי ויוסף טייב מש"ס וניסים ואטורי מהליכוד. כשהחוק אושר לקריאה טרומית, הודה מגישו, ח"כ לשעבר אברהם בצלאל מש"ס, לשר האוצר ולשרת התחבורה על "תמיכתם בחוק".

סמוטריץ' דרש מבעלי החניונים התחייבות להורדת מחירים כתנאי לביטול, על רקע החשש שהתעריפים יישארו גבוהים גם לאחר התיקון. רשת סנטרל פארק, המפעילה כ-18 אלף מקומות חניה, הודיעה על הורדת מחירים ביממה הקרובה "כצעד בונה אמון". סמוטריץ' קרא לשאר בעלי החניונים לפעול באופן דומה.

בעלי החניונים הקפיצו את המחירים

חוק החניונים נכנס לתוקף ב-2 בדצמבר וחייב מעבר מגבייה שעתית לגבייה לפי דקה. החוק נועד להוזיל עלויות ולמנוע גבייה על זמן לא מנוצל, אך בפועל בעלי החניונים העלו מחירים באופן חד, בעיקר במרכז הארץ.

ח"כ נעמה לזימי, מיוזמות החוק המקורי, הגישה שתי הצעות חוק חלופיות – לתיקון מודל החיוב ולביטול מוחלט. לזימי אף פנתה לרשות התחרות בבקשה לבחון אם בוצע תיאום מחירים אסור, לאור העליות החדות והדומות אצל מפעילים רבים.

ועדת הכלכלה אמורה לקיים דיון בנושא בהמשך החודש, אך נראה שהממשלה בחרה במסלול ביטול בתיאום עם בעלי החניונים, ולא בתיקון דרך הכנסת.

החזרה למצב הקודם אינה פתרון אופטימלי. אמנם הביטול נדרש לאחר שבעלי החניונים ניצלו את השינוי והעלו מחירים באופן חד, אך המדינה תצטרך למצוא פתרון טוב יותר: המצב שבו נהגים מחויבים לפי רבעי שעה גם כשחנו שמונה דקות בלבד – גם הוא בעייתי.