אריה שרעבי, תושב אילת, הוא לקוח של בנק לאומי במשך 40 שנה. לפרנסתו הוא עוסק במתן שירותי מטבע והלוואות חוץ בנקאיות. לאחרונה, ומבלי להתייעץ עם שרעבי, החליט לאומי להעביר את חשבונותיו (העסקי והפרטי) לסניף בתל אביב. המשמעות: הוא יוכל למשוך כספים ולהפקיד צ'קים רק במרכז הארץ. מרחק של שעה טיסה ממקום מגוריו.

לאחר שהבנק סירב לבקשותיו לבטל את העברת החשבון, החליט שרעבי להיאבק בו בבית המשפט. באמצעות בנו, עורך הדין שנהב שרעבי, המתמחה בתביעות נגד בנקים, הוא הגיש תביעה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע למתן צו מניעה נגד הבנק למנוע את העברת החשבון שלו לתל אביב.

עוד ב-mako כסף:

בתביעה הסביר שרעבי שניהול החשבון שלו במרכז ידרוש ממנו בפועל להתנהל במטוסים, ויוביל לחיסול עסקיו. למעשה, טען, הבנק מנסה לאלץ אותו לסגור את החשבון בגלל המורכבות של העיסוק שלו. כדי להמשיך ולנהל חשבון כפי שבנק לאומי רוצה, הוא ייאלץ לשלם 4,000 שקל בחודש. בנקים אחרים ימהרו לבצע צעדים דומים, ונותני שירותי מטבע נוספים ייפגעו.

מנגד טען בנק לאומי ששרעבי מסתיר את העובדה שהוא מעסיק עובד שיכול להגיע לתל אביב ולהפקיד למענו צ'קים. עוד טענו נציגי הבנק כי לא ניתן לחייב אותו להעניק שירותים במוקם ספציפיים, במיוחד כאשר מדובר בחשבונות בסיכון גבוה. שרעבי, הסבירו נציגי הבנק, יכול לרכז את הפעילויות שלו בבנק ליום או יומיים בשבוע, ולשלוח את אחד מעובדיו בטיסה למרכז.

אריה שרעבי
אריה שרעבי | צילום: באדיבות אריה שרעבי

מהות העברת החשבון, על פי הבנק, הייתה ההחלטה לרכז את החשבונות של נותני שירותי מטבע, בעקבות החובות שהוטלו עליו במסגרת חוק איסור הלבנת הון. הותרת החשבון של שרעבי באילת עלול לגרום לכך שיבצע מתוך נוחות פעולות עסקיות בחשבונו הפרטי.

אולם טענות אלה לא שכנעו את סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, השופטת שרה דברת. היא פסקה שבמקרה של אילת, אין זה ל לגיטימי להעביר את החשבון למיקום מרוחק. הבנק, הסבירה, צריך היה לאפשר לשרעבי לקבל שירות במרחק סביר ממקום מגוריו. בוודאי כשמדובר בתושב של אחת הפריפריות המבודדות במדינה.

השופטת קיבלה את צו המניעה ואסרה את העברת החשבון של שרעבי לתל אביב. היא חייבה את בנק לשלם לשרעבי הוצאות משפט בסכום של 25 אלף שקל.

"אני מאושר שהצלחתי לנצח את הבנק ולגרום לכך שלא יפגע בי ובתושבי הפריפריה. זו פסיקה חשובה מאוד לא רק  לי אלא לכל תושבי העיר ותושבים המתגוררים במקומות  מרוחקים. אני כלקוח ותיק של הבנק התאכזבתי מאוד מההחלטה ובניגוד לאחרים החלטתי לא לוותר ולצאת למאבק", אמר שרעבי ל-mako.

יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il