חברות הביטוח הישיר מנסות לשכנע אתכם שהסוכן לא עובד עבורכם, אלא עבור עצמו. "שוקה", אותו סוכן נעלם שמיוצג על ידי שני כהן האנרגטית, הוא מיושן, לא טורח להתייחס ללקוחות ומבלה את מרבית זמנו בבזבוז הכספים שהוא סוחט מלקוחותיו. אבל חלקים רבים הציבור מעדיפים עדיין את הקשר האנושי של סוכני הביטוח על פני הביטוח הישיר, ואת היכולת לחסוך את התקשורת הישירה מול חברות הביטוח. כ-70% מהביטוחים נעשים בידי סוכני ביטוח, והאחוזים גבוהים עוד יותר כשמדובר בביטוחי חיים, סיעוד ופנסיה.

לקוחות הם מקור הפרנסה של סוכן הביטוח, והוא יעשה הרבה עבורם כדי שלא יעזבו אותו. עם זאת, סוכנים הם עדיין שלוחות של חברות הביטוח, ולכן שאלה קבועה מרחפת מעל ראשם: עבור מי הם עובדים? עבור הלקוחות שבזכותם העסק שלהם קיימים או עבור חברת הביטוח שמשלמת את העמלה?

עוד ב-mako כסף:

אין סיבה לחשוד שכל סוכני הביטוח הם נצלנים. הרוב המכריע ישר, מקצועי ופועל למען טובת לקוחותיו. עם זאת, כדי שתוכלו לבחור את הסוכן הטוב ביותר עבורכם, הנה כמה סימני אזהרה שיאותתו לכם שהגיע הזמן להתקדם לסוכן הבא.

הסוכן עובד רק עם חברת ביטוח אחת או שתיים

יתרון ברור של סוכן ביטוח הוא הידע המקצועי שלו, והיכולת שלו להמליץ לכם על ביטוח נכון מתוך מגוון הצעות. אם הוא מסתפק בחברת ביטוח אחת, הוא מגביל את יכולת המיקוח והתמרון שלכם.

קוסטה קונקורדיה (צילום: Tullio M. Puglia, GettyImages IL)
אם זו ההתמחות שלו, כדאי לברוח | צילום: Tullio M. Puglia, GettyImages IL

הסוכן מציע לכם ביטוח חיים, אף שהרישיון שלו הוא לביטוח רכוש וביטוח ימי

מידת ההבנה של סוכן ביטוח שאינו מתמחה בביטוחי חיים היא מועטה ביותר, משום שלא למד במסגרת תהליך קבלת הרישיון את התחום הזה. לא בטוח שסוכן זה יוכל להתאים לך את ביטוח הטוב ביותר עבורך.

אי אפשר ליצור איתו קשר

אם הסוכן נגיש רק בטלפון או במשרד, ולא במייל או באתר אינטרנט, או בהודעות בסמארט פון, חבל על הזמן היקר שלך.

טלפון במשרד (צילום: Gettyimages IL, Getty images)
לענות או לא לענות? | צילום: Gettyimages IL, Getty images

אתם מדברים רק עם הפקידה

אם לאחר רכישת הביטוח, אתם מופנים תמיד לפקידה או לסוכן זוטר בסוכנות ולא לסוכן שהחתים אתכם על הביטוח, או שהסוכן לא עונה על פנייתך במשך ימים, כנראה שאתם לא בראש סדר העדיפויות שלו.

הוא מבהיר לכם שאתם מציקים לו

כמו הסימן הקודם, אבל ממוקד יותר. שימו לב לתשובות שאתם מקבל מעובדי הסוכנות או מהסוכן עצמו – אם תשמעו טון של קוצר רוח, עצבנות והסרת אחריות, עדיף למצוא סוכן אחר.

דמי הניהול שהוא מציע גבוהים מדי

על פי הנורמה הקיימת היום, ככל שדמי הניהול שתשלם על הביטוח הפנסיוני (קרן פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים) הם גבוהים יותר, העמלה שיקבל הסוכן מחברת הביטוח היא גבוהה יותר. אם סוכן הביטוח שלך מציע לך דמי ניהול גבוהים יחסית (המקסימום המותר בביטוח מנהלים וקופת גמל הוא 4% מגובה ההפקדה. בקרן פנסיה עד 6%. בפועל דמי הניהול נעים בין 1% ל-2%), זה סימן שהוא דואג לעמלה שלו ולא לך.

חשוב לציין שדמי הניהול עוברים לחברת הביטוח, לקרן הפנסיה ולקופת הגמל, ואינם נכנסים לכיסו של הסוכן. עם זאת, ככל שדמי הניהול גבוהים יותר, הסוכן יוכל לקבל עמלה גבוהה יותר. לשכת סוכני הביטוח מנהלת מאבק ממושך להפריד את דמי הניהול מתגמול הסוכן, בדיוק בגלל ניגוד האינטרסים הזה. לטענת הסוכנים מגיע להם תגמול על גיוס הלקוח והטיפול בו, בלי קשר לכספים שעוברים לחברת הביטוח.

תחקיר: "עוקץ הלוואות" חדש בישראל (צילום: חטיבת דוברות המשטרה)
סופר את הכסף ולא סופר אתכם | צילום: חטיבת דוברות המשטרה

הוא מתעקש שתעבירו את כל הכספים דרכו

ברוב המקרים משלמים את הפרמיה עבור הביטוח ישירות לחברת הביטוח. אם סוכן הביטוח שלכם מתעקש שתעבירו את הכסף אליו, בטענה שהוא מעביר את כל הפרמיות שהוא גובה באופן מרוכז לחברת הביטוח, ייתכן שזה צריך להדליק לכם נורה אדומה. היו מקרים של העברה עקיפה כזאת, כשהמבוטח גילה הכסף כלל לא הועבר לחברת הביטוח. הפקדת הכספים בידי הסוכן מאפשרת לו גם "לשחק" עם הכסף עד שהוא מעביר אותה לחברת הביטוח וכו'. אף שרוב הסוכנים נוהגים ביושר כלפי לקוחותיהם, בכל זאת מדובר בנורת אזהרה.

הוא לא מציע סיוע בזמן תביעה

אם חליתם, או שאירע מקרה מוות במשפחה שמצריך הפעלה של ביטוח חיים, התנהלותו של הסוכן מול חברת הביטוח קריטית. הדבר מודגש עוד יותר על ידי העובדה ששליש מתביעות הביטוח שאינן תביעות רכוש נדחות. סוכן הביטוח יכול לייעץ לכם באיזה אופן להגיש את התביעה, מה לציין בה ומה לא. אם הוא מותיר את המלאכה בידיכם בלבד, זהו סימן לא טוב. אם תביעתכם נדחתה, וסוכן הביטוח לא נלחם עבורכם ונראה שהוא מעדיף לא להיכנס לעימות עם חברת הביטוח, מדובר בסימן אזהרה חמור.

גבר רץ (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
בורח כמה שיותר רחוק מהלקוחות | צילום: Shutterstock, מעריב לנוער

הוא משמיץ יותר מדי

כדאי להתרחק מסוכן שמשמיץ חברות ביטוח אתן הוא לא עובד או סוכני ביטוח אחרים. סיכוי טוב שהוא לא ישר, ולא מכבד תחרות הוגנת.

הוא לא פוגש אתכם פנים אל פנים

אם הסוכן שמבטח את דירתכם אינו מגיע אליכם הביתה ועובר אתכם על פרטי הדירה, ההגנות שלה ופרטי הפוליסה – עדיף לפנות לסוכן אחר. בכלל, תעדיפו סוכנים שמתעקשים על פגישה אישית לפחות פעם בשנה אצלכם או במשרד. סוכן שעובד אתכם בשלט רחוק כל השנים, גם אם מתאים לכם כך בגלל חיסכון בזמן ואילוצים אחרים, הוא לא סוכן שמשקיע בכם. רוב הסיכויים שהביטוחים שלכם לא מעודכנים בשינויים שמתרחשים בחייכם במשך השנים.