חתמתם על משכנתא, תבעתם את חברת הביטוח או ביקשתם מלגה ממוסד לימודים אקדמי? בוודאי התבקשתם לפחות פעם אחת בחייכם להדפיס דפי מידע מחשבון הבנק שלכם והופתעתם לגלות שזה עולה לא מעט. במרבית הבנקים יגבו מכם עמלה של עשרות שקלים על עצם בקשת המידע, בנוסף לעמלה של חצי שקל עבור כל עמוד שתבקשו להדפיס.

גם אם הגשתם בקשה לקבלת תדפיסים של מידע מסוים מהחשבון שלכם, ולא נמצאו המסמכים הרלוונטיים, תידרשו לשלם את העמלה על עצם הגשת הבקשה. אף שמדובר במידע שנמצא במאגר הממוחשב של הבנק, לא תוכלו לגשת בעצמכם למידע הזה דרך האינטרנט, וגם לא להדפיס אותו בכוחות עצמכם.

בראש מצעד העמלות ניצב בנק דיסקונט  , עם עמלה של 39 שקל על הגשת הבקשה, בנוסף לחצי שקל על כל עמוד שיודפס (הלקוח אינו נדרש לשלם על העמוד הראשון). לדוגמה, על הדפסה פשוטה בשחור לבן של 40 עמודים תידרשו לשלם 58.5 שקל. העמלה בבנק מזרחי טפחות היא 30 שקל; בבנק הבינלאומי 17 שקל; ובלאומי תידרשו לשלם 10 שקלים בלבד על הגשת הבקשה, בנוסף לחצי שקל על כל עמוד שיודפס.

בשונה ממרבית הבנקים, בבנק הפועלים החליטו באוקטובר האחרון לבטל לחלוטין את העמלות על הפקה והדפסה של מסמכים עבור הלקוחות, ללא הגבלת מספר העמודים שיודפסו. ההחלטה של בנק הפועלים הגיעה בעקבות קריאה בלתי מחייבת של בנק ישראל לבנקים לבדוק מחדש את תעריפי העמלות שלהם, ולבטל עמלות מיותרות ולא רלוונטיות.

בבנק הפועלים הגיבו לקריאה של בנק ישראל בביטול שורה של עמלות הקשורות בקבלת מידע על ידי הלקוח, ובהן העמלה על הפקת מסמכים, עמלת איתור מסמכים ועמלות על הפקת דו"חות שונים. ההערכה היא שהעמלות האלה הניבו לבנק הפועלים הכנסה של כ–30 מיליון שקל בשנה, והן ממשיכות להניב הכנסות של עשרות מיליוני שקלים לבנקים אחרים שלא ביטלו אותן, למרות הקריאה של בנק ישראל.

להוציא את המידע מהבונקר

גובה העמלה משתנה לפי זמינות המסמכים. אם המסמכים זמינים בסניף — כלומר נמצאים במחשבים הרגילים של הסניף — הוצאתם תהיה זולה יותר. הגישה למידע שאינו זמין בסניף נעשית באמצעות כניסה לארכיון הממוחשב של הבנק. בדרך כלל, מידע ייהפך ללא זמין שנה עד שנתיים ממועד הפקתו.

עמלות נוספות על הפקת מידע ללקוח הן עמלות על איתור מסמכים, כלומר מסמכים שאינם נמצאים על שום מחשב, אלא רק מתויקים באופן פיזי. בבנק מזרחי טפחות תידרשו לשלם עשרה שקלים על כל עמוד שיאותר, בנוסף לעמלה של 20 שקל על עצם הבקשה. בבנק לאומי תידרשו לשלם 17 שקל על עצם הבקשה בנוסף ל–4 שקלים לכל עמוד. בבנק דיסקונט אין הבדל במחיר אם מדובר במידע שאינו זמין בסניף. בשני המקרים תידרשו לשלם 39 שקל על הגשת הבקשה, בנוסף לחצי שקל עבור כל עמוד שיודפס.

האיסוף מהסניף בלבד

אם לא די בכך, התשלום היקר שגובים הבנקים לא מבטיח שתקבלו ישירות בדואר את הדפים שביקשתם. כדי לקבל אותו, יכול להיות שתידרשו להגיע פיזית לסניף שלכם.

בבנק דיסקונט ללקוחות יש אפשרות להצטרף לשירות "דואר דיסקונט", המאפשר ללקוחות הבנק ליצור לעצמם ארכיון דיגיטלי השומר את ההודעות מהבנק למשך שבע שנים. הבעיה היא שיצירת הארכיון אינה אוטומטית, ומצריכה מהלקוחות להפנות באופן שוטף לארכיון הודעות ומכתבים שחשוב להם לתייק.

לאור זאת, אין ממש ערך אמיתי לשירות, והוא לא שונה משמירה עצמאית של מסמכים בתיבת האי־מייל או בענן.