"שומרים על הכסף של גיל הזהב" הוא קמפיין חברתי להגברת המעורבות בחייהם של הקשישים בישראל ביוזמתו של העיתונאי יקותיאל משי (43).

כעיתונאי, משי עסק בטיפול בפניות הציבור באמצעות הפינה "בכפפות של משי" שנכתבה ושודרה באמצעי המדיה השונים, במטרה ולעזור ולסייע לציבור להיאבק בתופעות של יחס מזלזל או לא הוגן מצד חברות, גופים מסחריים ונותני שירותים.

"במהלך השנים זכיתי לטפל באלפי פניות כאשר חלק ניכר מהן עסקו בהונאה וניצול של קשישים, סיפורים המקוממים את כולנו", מספר משי, "אלפי קשישים בישראל נופלים קורבן למעשי הונאה, תרגילי עוקץ ושיווק טלפוני אגרסיבי ומטעה של אנשי מכירות, נותני שירותים ובעלי מקצוע מפוקפקים, המנצלים את תמימותם, בדידותם או אי שליטתם בשפה של האוכלוסייה המבוגרת בישראל וזאת, במטרה לגרוף כסף קל ולהתעשר על חשבונם".

בניסיון לשפר את איכות חייהם של אוכלוסיית גיל הזהב ולשמור על כספם וביטחונם הכלכלי, יזם משי  קמפיין חברתי ליצירת מודעות ציבורית בנושא וקורא לציבור להיות מעורב יותר בחייהם של אוכלוסיית המבוגרים בישראל, במטרה לעודד חברה מתחשבת וערכית יותר.

משי, העובד כיום כיועץ לסגן שר הפנים בנושאי פניות הציבור מספר כי היוזמה הפרטית קרמה עור וגידים במשך מספר חודשים וכי הוא ערך את הסרטון בלילות ותרך כדי נסיעות עד שהרגיש כי המסר מחודד דיו.


"המטרה הראשונה של הסרטון היא  לזעוק את זעקתם של אלפי הקשישים שבוחרים להשלים עם המצב, לסבול את הצער בשקט ולכלכל את חייהם בצמצום עם פחות כסף לחימום או לתרופות", הוא אומר, "המטרה השנייה היא לקרוא למערכת המשפט לנקוט ביד קשה כנגד אותם אלו שאין בהם חמלה על זקן וקשיש עולה חדש או ניצול שואה וכן בפניה למשרדי הממשלה שאחראים על התחום לפעול ביתר שאת להכנת תכניות ייעודיות בשילוב עם אירגוני נוער ואירגוני מתנדבים להתמודדות עם המקרים השונים".

משי עצמו מספר כי הוא נוהג לבקר אחת לשבוע שלוש נשים בודדות המתגוררת אצלו בבניין בפתח תקווה כדי לבדוק איך ניתן לעזור להן והן מצדן נוהגות להתייעץ עמו בעניינים שונים. "חלומי הוא להצליח, בעזרת הסרטון, להביא למודעות של הציבור את העובדה שניתן בהחלט למגר את התופעה באמצעות סיוע ועזרה מקדימה של בני משפחה, חברים או מתנדבים", הוא אומר.

במהלך שנותיו בטיפול בתלונות ניצול קשישים, ריכז ותיעד משי טיפים נבחרים ממקרים אשר חזרו על עצמם על מנת שלא ישנו.

עדיף להימנע  ככל שניתן מביצוע עסקאות מרחוק דרך מכשיר הטלפון או באמצעות האינטרנט במיוחד כאשר מדובר ברכישת מוצרים שמתפרסמים בחוברות שונות המבטיחות את המוצר בחינם ובעלות של דמי משלוח בלבד.

במקרה ומתקשרים אליכם ומספרים לכם שזכיתם במוצר כלשהו בעקבות הגרלה שנעשתה או בשל היותכם חברים במועדון לקוחות כזה או אחר, הדבר המומלץ ביותר לעשות הוא לומר תודה אנחנו לא מעוניינים ולנתק את הטלפון, אתם בוודאי יודעים שאין דבר כזה מתנות חינם וזכיה בהגרלות שמעולם לא השתתפתם בהן.

אם דופקים אצלכם בדלת מוכרים או משווקים של מוצרים שונים מבלי שאתם הזמנתם אותם עדיף שלא לפתוח את הדלת ולהתעניין במוצר כי לאחר מכן יהיה קשה יותר  לסרב לעסקה, אם ישנו מוצר שמעניין אתכם, עדיף שאתם תצאו לרכוש אותו אצל המשווק בצורה מסודרת.

 בחרתם להזמין מוצר או שרות בטלפון, כמו בכל עסקה רצוי שתעשו סקר שוק כדי לבדוק את עלות המוצר וכן את אמינותה וזמינותה של החברה ממנה אתם מעוניינים לרכוש. 

היזהרו שלא להתפתות ולמסור בטלפון את פרטי כרטיס האשראי לחברות שונות ולא מוכרות המציעות לכם עסקאות בתשלום חד פעמי או בתשלומים , עדיף לברר ולהתייעץ עם בן משפחה לפני ביצוע העסקה מאשר להתאכזב ובמקרים מסוימים גם לאבד את כספכם.

לפני כל ביצוע עסקה, בקשו מסמך או חוזה המפרט את פרטי המוצר תנאי העסקה וצורת התשלום, כתובת וטלפון של העסק ובכל מקרה עדיף להיעזר בקרוב משפחה או באיש מקצוע לפני החתימה על חוזה או הזמנת מוצר.

בכל הזמנת שירות או רכישת מוצר תדרשו תמיד מסמך מקורי המעיד על ביצוע העסקה  ותעודת אחריות החתומה על ידי החברה או נותן השרות. לעולם אל תאמינו להבטחות הניתנות בעל פה.

ישנם מקרים רבים בהם אנשי מכירות מציגים את עצמם כנציגים של קופות חולים, קרנות פנסיה, חברות אשראי או משרדיים ממשלתיים שונים כדי לגרום לכם לתת אמון במוצר אותו הם מנסים למכור לכם. במקרים כאלה, בקשו לשלוח לכם את פרטי העסקה בפקס או בדואר כדי שתוכלו לבדוק ולאמת את הדברים.

השתדלו אחת לחודש לבדוק את חשבונות הסלולר שלכם ולראות האם אתם משלמים על שירותים שלא הזמנתם או על מספרים ומכשירים שלא בבעלותכם. באם נתקלתם בסעיף לא מובן או בתשלום גבוה מהרגיל ,צרו קשר בהקדם עם נציגי החברה לברור העניין.

חברות הסלולר והאינטרנט מציעות כיום חבילות תקשורת ללא הגבלה בסכומים מוזלים וקבועים, בדקו האם אתם משלמים סכום גבוה יותר מהחבילות המוצעות לציבור הרחב.

ישנם קשישים אשר זכאים על פי תקנות משק החשמל להנחה בתשלום חשבון החשמל, המוסד לביטוח לאומי מעביר מדי חודש נתונים אודות הזכאים לגמלה ופרטיהם לחברת החשמל. המוסד לביטוח לאומי מודיע לזכאים במכתב כי הם זכאים להנחה האמורה. ההנחה ניתנת על פי השם ומספר תעודת הזהות של הזכאי, כפי שהוא רשום כלקוח בחברת החשמל. מי שהמוסד לביטוח לאומי הודיע לו כי הוא זכאי להנחה, אולם ההנחה אינה מופיעה בחשבון החשמל שלו, צריך להתקשר למוקד השירות הטלפוני 103 (שיחת-חינם מטלפון קווי) ולעדכן אצל נציג השירות את פרטיו: שם ומספר תעודת הזהות.

אם ארעה תקלה בבית או במוצר המחייב הזמנת בעל מקצוע , חשוב מאוד לקבל הצעות מחיר נוספות כדי לוודא את המחיר הממוצע של תיקון התקלה ואני ממליץ להתייעץ עם קרובי משפחה וחברים ולהזמין בעל מקצוע אשר מוכר על ידם.

חשוב מאוד לדעת כי ישנן  תקנות להגנת הצרכן המקנות לצרכן את הזכות לבטל עסקאות מסוימות באופן חד צדדי וללא סיבה, ולקבל את כספו חזרה. ניתן לפנות למועצה הישראלית לצרכנות ולקבל חוברת הסבר על התקנות המפרטת אילו מוצרים ניתן להחזיר באלו תנאים ובאילו מועדים.