הקיץ בשיאו וכך גם חשבון החשמל שאנחנו עתידים לשלם. כדי להתמודד עם העלויות הגבוהות, אושרה ביוני 2018 רפורמת החשמל שתפקידה לפתוח את השוק לספקים שונים, ולהוזיל את העלויות, כפי שעשתה למשל הרפורמה בסלולר. אבל למרות שיש כבר אלטרנטיבות בשוק- הישראלים לא ממהרים לעבור.

על פי הרפורמה, חברת החשמל תמשיך להיות היצרנית והמוליכה המרכזית של החשמל בישראל אך גורמים מורשים מחוצה לה, יוכלו להיות ספקיות החשמל ולהציע הצעות זולות יותר למנויים. כמה זולות? בערך 8 אחוזים בממוצע – עניין של כמה עשרות שקלים בחודש.

כל יצרני החשמל, כולל חברת החשמל (כ-60 אחוזים) והיצרנים הפרטיים שהם בעלי תחנות כוח (כ-40 אחוזים) מוכרים את החשמל שהם מייצרים לחברת "נגה", שהיא חברה ממשלתית שהוקמה בעקבות הרפורמה, לניהול משק החשמל בישראל. הספקים קונים את החשמל מנגה במחיר סיטונאי מה שמאפשר להם למכור לצרכן הסופי חשמל מוזל. איפה הבעיה? בניגוד למהפכה שקרתה בשוק הסלולר, המעבר עצמו מחברת החשמל לחברה הפרטית הוא קצת מרכב יותר – לא ממש באותו יום, כמו בחברות הסלולר, אלא בין חודשיים ל-4 למי שזקוק גם להתקנת מונה חכם.

יתרונותיו של המונה החכם לעומת המונה הרגיל שמשמש כיום את חברת החשמל הוא עצום. הוא מנטר את צריכת החשמל כל רבע- חצי שעה, לעומת בקריאת מונה רגילה שמנוטרת רק אחת לחודשיים, במקרה הטוב. במקרה הפחות טוב מבוצעת הערכה של חברת החשמל על סמך שימוש עבר. לעומת זאת המונים החכמים מחוברים לאפליקציה, שיודעת גם לנתח את צריכת החשמל בבית ולהמליץ לצרכן בהתאם מה המסלול שיחסוך הכי הרבה כסף.

לכן, במעבר לרשת אחרת, מבחינת הלקוח – אין שינוי באיכות החשמל ואספקתו לבית/ לבית העסק (כשיש הפסקת חשמל באזור, גם הוא יסבול ממנה. ר"מ). אבל בסוף כל חודש הלקוח יקבל חשבונית מספקית החשמל אליה נרשם כמנוי, וישלם לה את חשבון החשמל ולא לחברת החשמל. בנוסף, חשבון החשמל יקטן כאמור בכ-8 אחוזים בשנה בממוצע.

כאמור, רק מי שיש לו מונה חכם, יכול להתנייד לספקית פרטית. ללקוח שכבר מותקן אצלו מונה חכם (בדרך כלל בבניינים חדשים בלבד. ר"מ), והוא מבקש להתנייד לספק פרטי, ההליך ייקח כחודש-חודשיים. חברת חשמל חייבת להיענות לכל בקשת ניוד של מי שיש לו מונה חכם. מי שאין לו מונה חכם, והוא מבקש להתקין מונה כזה – תוסיפו עוד כחודשיים להתקנה עצמה ותשלום של כ-260 שקלים (כולל מע"מ) לחברת חשמל, שאחראית להתקין את המונה.

היתרון במונה חכם הוא שהספקיות (גם הלקוח יכול להיות מחובר באפליקציה) מחוברות למונים החכמים און ליין, ומקבלות ממנו נתונים בכל רבע-חצי שעה. לכן הן יכולות לנתח את צריכת החשמל בבית ולהמליץ לצרכן בהתאם מה המסלול שיחסוך הכי הרבה כסף.

איך נדע אם יש לנו מונה חכם? הוא נראה כך:

שעון חכם חברת חשמל (צילום: יוסי וייס מתוך אתר חברת החשמל)
מונה חכם של חברת חשמל. אם יש לכם כזה יהיה לכם יותר קל לעבור | צילום: יוסי וייס מתוך אתר חברת החשמל

הישראלים לא נוהרים

על פי נתוני חברת חשמל, כיום מותקנים כבר למעלה מ-400 אלף מונים חכמים. הכוונה היא להגביר את הקצב באמצעות התקנות לבניינים שלמים, ולהתקין 600 אלף מונים בשנה, כך שעד 2028 תכוסה כל המדינה במונים חכמים.

אבל למרות זאת, מסתבר שהצרכן הישראלי עוד לא שוכנע שעדיף לו לעבור מחברת החשמל לספק אחר. על פי נתוני רשות החשמל, מאז החלה הרפורמה בפועל, באמצע 2021, ןעד היום, עברו בסך הכל 11,822 לקוחות חברת חשמל לספקיות החיצוניות, מתוכם רק 6,436 משקי בית. לפי נתוני הלמ"ס יש בישראל כ-2.8 מיליון משקי בית, כך שמדובר בפחות מרבע אחוז. נתון מעניין נוסף - מתוך אלה שהתניידו לספקים חיצוניים, רק 3 אחוזים עשו זאת ביוזמתם. רוב המעברים היו ביוזמת ספקים שהתחברו לחברות בנייה כספקי חשמל לבניין, או ועדי בתים.

43 ספקים מורשים – רק 6 פעילים

ב-2021 העניקה רשות החשמל רישיונות אספקה ל-24 ספקים, ונכון להיום יש כבר 43 ספקים פרטיים (הכוונה בפרטיים, שהם מחוץ לחברת חשמל, למרות שלא מדובר בגופים פרטיים. ר"מ). את רשימת כל הספקים המורשים ניתן למצוא באתר רשות החשמל.

בפועל פעילות כיום 6 חברות בלבד שניתן להתקשר עמן לטובת אספקת חשמל מחוץ לחברת החשמל: פזגז, אלקטרה פאוור (סופר גז), אמישראגז, סלקום, HOT ובזק (השתיים האחרונות בשלב פיילוט), וכמה אחרות נערכות לאספקה בטווח הקרוב והבינוני. השאר מחכות לראות מה קורה בשוק, מבחינת כדאיות כלכלית להיכנס בפועל לתחום.

חשבון חברת החשמל (צילום: דרור גלוברמן)
כיום החשבון מבוסס הערכות. חשבון חברת החשמל | צילום: דרור גלוברמן

4 החברות הפעילות מתחילת הדרך לא מספקות נתונים על מספר הלקוחות שהצטרפו אליהן, אך בשוק מעריכים שאלקטרה פאוור (סופר גז) גייסה קצת יותר מהאחרות – פזגז, אמישראגז וסלקום. "בכל מקרה," אומרים בחברות הללו, "מדובר במספרים נמוכים של אלפים בודדים שעברו מחברת החשמל לספקים הפרטיים – אין מודעות לישראלים בנושא הזה".

זה מה שהביא בימים אלה את חברת פזגז, למשל, להציע מבצע יותר אטרקטיבי למצטרפים אליה עד סוף השנה: חשמל חינם בלילה במשך חודשיים כולל מזגן. המבצע יהיה תקף למצטרפים חדשים כולל הניוד של המונה החכם מחברת החשמל לפזגז. לקוחות קיימים יוכלו גם הם להנות מהמבצע בבחירת מסלול "לילה חינם".

המבצע של פז גז בתוקף עד ל- 30.09.2023 או ל-5,000 המצטרפים הראשונים. מבצע לילה חינם הינו בין השעות 23:00 בלילה ל -7:00 בבוקר ועד לצריכת של 300 קוט"ש לחודש (שווי של כ-175 שקלים לחודש) . אגב, צרכן יוכל לעבור בין המסלולים השונים המוצגים באותה העת בעלות בקשת מעבר של 29.9 שקלים בלבד."המבצע יכול לחסוך עד כ- 350 שקל לחודשיים לחשבונית החשמל של משפחות אשר מתמודדות עם צריכת מזגן מוגברת בלילות הקיץ החמים", מסרו ל- MAKO.

המסלולים האחרים בפזגז – הנחה של 5 אחוזים על כל החשבונית ללא הגבלת זמן בכל שעות היום; הנחה של 10 אחוזים בסופ"ש (מיום חמישי בחצות ועד מוצאי שבת בחצות); הנחה של 15 אחוזים הנחה על חשמל בשעות היום בימים א-ה בין השעות 08:00-16:00 (מתאים למי שעובד מהבית, למשל); הנחה של 15 אחוזים על הלילה - בימים א-ה בין השעות 23:00 עד 07:00 בבוקר. החברה מנתחת את השימושים של הלקוח, שלא תמיד יודע באיזה מסלול לבחור, ולאחר חודש תדע לומר לו איזה מסלול הכי מתאים לו.

חברות הגז: אמישראגז, פזגז, סופר גז
חברות הגז: אמישראגז, פזגז, סופר גז

חברת אלקטרה פאוור (סופרגז) מציעה שני מסלולים לבחירה: הראשון כולל הנחה קבועה לכל שעות היום בשיעור של 5 אחוזים בשנה הראשונה, כ-6 אחוזים בשנה השניה ו-7 אחוזים בשנה השלישית. (ההנחות הינן מהתעריף הרשמי של חברת החשמל). המסלול השני כולל אפשרות להנחות גבוהות יותר בתנאי שגם משתמשים חכם במוצרי החשמל: תעריף רגיל בשעות 17:00-23:00 וביתר השעות הנחה של 8 אחוזים בשנה הראשונה, 9 אחוזים בשנה השנייה ו-10 אחוזים בשנה השלישית.

באמישראגז תוכלו לקבל 6.5 אחוזים הנחה קבועה, בכל שעות היום, ללא חלוקה לזמנים וללא התניות שונות, במטרה שהלקוח לא יצטרך לחשב מתי הכי משתלם לו להשתמש בחשמל, אלא לקבל הנחה כוללת.

כל חברות הגז מציעות גם מסלול המשלב הנחה בחשבון הגז.

סלקום אנרג׳י , הספקית היחידה שלא מספקת גז במקביל מציעה מסלול "חוסכים קבוע": בשנה הראשונה גובה ההנחה עומד על 5 אחוזים, בשנה השנייה עד 6 אחוזים ובשנה השלישית עד 7 אחוזים הנחה. ההנחה אינה מוגבלת לשעות או ימים בשבוע.

עוד בסלקום: מסלול "היברידיים וחוסכים"- עד 15 אחוז הנחה: מסלול המעניק עד 15 אחוזים הנחה בימים א'-ה', בין השעות 8:00-17:00. המסלול מתאים למשקי בית עם צריכה מוגברת של חשמל במהלך שעות היום. לדוגמה, אנשים העובדים מהבית.

מסלול "חוסכים בלילה"- עד 20 אחוז הנחה: מסלול המעניק עד 20 אחוזים הנחה בימים א'-ה', בין השעות 22:00 בלילה ועד 7:00 בבוקר. המסלול מתאים למשקי בית בעלי צריכה מוגברת של חשמל במהלך שעות הלילה. לדוגמה, משפחות המפעילות מיזוג במהלך הלילה בהיקפים נרחבים בבית, אשר בשעות היום נמצאות בעיקר במסגרות העבודה או הלימודים.

ההנחות היום לא מספיק משמעותיות

בשוק מסבירים את קצב הניוד הנמוך בכך, שההנחות המוצעות כיום הן מספיק אטרקטיביות. במילים אחרות, חיסכון של 5 אחוזים-10 אחוזים בחשבון החשמל הוא לא מספיק מפתה. בכל מקרה, ברשות החשמל מבטיחים שהכל ישתנה להשתנות בינואר 2024, כשאז תוסר ההגבלה שחלה על הספקים לרכוש את החשמל מחברת חשמל בלבד.

"הספקים יוכלו לרכוש חשמל מכל היצרנים הפרטיים, גם בתעריף זול מזה של חברת החשמל, כולל חשמל סולארי זול ולבנות חבילות הרבה יותר אטרקטיביות – חשמל זול במיוחד בשעות הצהריים מחברת חשמל סולארי, להוסיף מתקן אגירת חשמל לשעות הערב, טריפלים ויותר של חברות שיציעו גם חשמל, גם אנרגיה ירוקה, גם סלולר וגם טלוויזיה, או גז," אומר בכיר ברשות החשמל. "השוק המשוכלל עוד לא כאן – המונים החכמים עוד לא הותקנו ברוב הבתים. רוב הספקים עדיין על הקווים ולא נכנסו; מדובר ברוב המקרים בחברות עם אוריינטציה צרכנית, שיודעות למכור לצרכן הסופי – התחרות תגיע ויחד אתה הוזלות משמעותיות הרבה יותר," הוא בטוח.