משבר הקורונה הוביל לבלבול ולאי ודאות במשק, במיוחד עבור העצמאים. רבים תולים תקוות בתוכניות הסיוע הממשלתיות ומקווים שמשם תבוא הבשורה. אינני מזלזל בסיוע הממשלתי, והוא נחוץ בהחלט; העסקים הם מנוע הצמיחה של הכלכלה ועל הממשלה לסייע להם בכל דרך: לא רק בעזרת סיוע כספי כמו מענקים והלוואות בערבות המדינה, אלא גם בעזרת הסרת חסמים ביורוקרטיים, הפחתת מיסים והורדת שיעור המע"מ.

על הרפורמות הנדרשות אפשר להאריך עוד רבות, אך בסופו של יום כל בעל עסק צריך לדאוג לעצמו. היציאה מהמשבר מתחילה באחריות אישית, ועל כל אחד לחפש את את הפתרונות שיאפשרו לעסק שלו להמשיך להתקיים. אז מה עושים? הנה כמה הצעות פרקטיות וצעדים ליציאה מהמשבר.

  1. הישארו בעשייה

    עכשיו כשהעסק סגור או שפעילותו הצטמצמה בצורה דרסטית, חשוב שתישארו בעשייה; זה חשוב לא רק כלכלית אלא גם נפשית. זוכרים איך הייתם כל כך עסוקים בניהול השוטף של העסק, שלא הצלחתם להקדיש זמן לפיתוח עסקי? עכשיו זה בדיוק הזמן לשבת ולפתח תוכנית אסטרטגית לצורך חזרה לפעילות.

    רבים מאיתנו יושבים ומחכים להסרת הסגר בציפייה שהדברים יחזרו להיות כפי שהיו. אך האמת שהשגרה אליה נחזור תהיה קצת שונה. עליכם לגבש אסטרטגיה שתאפשר לעסק להתקיים גם תחת המציאות החדשה; מציאות בה ישנה תנועה קטנה יותר של לקוחות לצד תנאי היגיינה מחמירים.

    האסטרטגיה שלכם צריכה לקחת את כל הדברים הללו בחשבון: יתכן שתצטרכו לשנות את המוצרים והשירותים שאתם מציעים, להוסיף או לסגור נקודות מכירה, לפתח שיטות שיווק חדשות ואפילו לפטר עובדים. היו גמישים במחשבתכם ונכונים גם לעשות שינוי כיוון כללי בעסק.

    כך למשל, עסקים בתחום האירועים והתיירות נפגעו קשות מהמצב ואינם צפויים להתאושש בקרוב. על עסקים כאלה לגלות גמישות גדולה במיוחד ולחפש כיוון חדש לעסק – אם לא כיוון חדש בחיים. אם למשל באולם האירועים ישנו מטבח מצויד, אולי כדאי לעבור למקום קטן יותר ולהקים עסק למשלוחים במקום.
  2. רכשו מיומנויות חדשות

    זהו הזמן הטוב ביותר לרכוש מיומנויות חדשות שיסייעו לכם ליצור מקורות הכנסה חדשים; אם עד היום הוצאתם למקור חיצוני את נושא השיווק והקידום באינטרנט, עכשיו תוכלו ללמוד את הנושא ולחסוך בעלויות. הדרך הפרקטית ביותר לעשות זאת היא דרך האינטרנט. אם תשקיעו בכך מספיק, אולי גם תתמקצעו בנושא ותוכלו להציע שירותים לעסקים אחרים בתשלום, כמו קידום אתרים במנועי חיפוש וניהול קמפיינים.

    למעשה, משרד העבודה יוזם גם הוא הכשרות מקצועיות ושיפור מיומנויות על מנת לסייע לאנשים לחזור למעגל העבודה ולהגדיל את הפריון. בהחלט תוכלו לבדוק עם לשכת העבודה מהן האפשרויות העומדות בפניכם.
  3. המשיכו לשווק את העסק

    שיווק הוא מנוף הצמיחה של העסק. רבים חושבים כי במציאות החדשה, בה אין מזומן לממן את השיווק, אפשר לוותר על כך לחלוטין. מדובר בטעות: עליכם לערוך את השינויים הנדרשים ולהמשיך לפרסם. אם אתם סובלים ממצוקת מזומנים אך נהנים מעודף זמן, כדאי לכם לבדוק אם יש דברים שתוכלו לעשות בעצמכם. זה הזמן לעדכן את אתר האינטרנט, לשמור על קשר אישי עם הלקוחות (ואולי אפילו להצליח למכור להם דברים). בשורה התחתונה, עליכם לבנות אסטרטגיית שיווק מותאמת לנסיבות ולעסק שתשרת אתכם בחצי השנה הקרובה לפחות.
  4. פקחו עין על תזרים המזומנים

    עליכם להיערך עם תקציב ותזרים מזומנים לפחות לחצי השנה הקרובה. זו הנקודה בה רבים מסתכלים עליי ואומרים: "אבל אין לנו כסף". אך זו בדיוק המשמעות של משבר כלכלי.

    כל עסק דורש בחינה של הנסיבות ומתן פתרונות מותאמים, אך כולם צריכים לקחת בחשבון סיוע ממשלתי, מימוש נכסים ומשא ומתן מול ספקים. לפעמים הפתרון הוא צמצום פעילות העסק והתמקדות בנישה קטנה יותר שמייצרת את מיטב הרווח. אך לפני הכל, חשוב שתדעו היכן בדיוק אתם עומדים ולכן יש להכין דוח רווח והפסד.

    מהיכרותי עם בעלי עסקים, רבים מהם סומכים על רואה החשבון שלהם ולא יודעים את הנתונים בעצמם, לפעמים מטעמי חוסר זמן או חוסר ידע. זהו דוח פשוט יחסית, שמציג בשורה התחתונה את הרווח הנקי – או ההפסד – של העסק.

    בתור בעלי עסקים חשוב שתדעו במדויק מה באמת קורה אצלכם בעסק. מבנה הדוח מאפשר לכם לראות את הכנסות העסק בקיזוז ההוצאות הקבועות והמשתנות. כך תוכלו להישאר עם יד על הדופק, כשהשאיפה היא להגדיל את ההכנסות ולהפחית את ההוצאות.

  5. צרו תחזית הכנסות ריאלית

    אם עדיין יש לכם פעילות עסקית מסוימת, עליכם להכין תחזית הכנסות ריאלית שתתייחס גם למצב הנוכחי. לאחר כמה שבועות של סגר כנראה שיש בידיכם את נתוני ההכנסות, בהם תוכלו להשתמש כדי לבנות תחזית לעתיד. עליכם לעקוב אחר התחזית מדי יום ולערוך שינויים במידת הצורך.

    סביר להניח שבעקבות המשבר תערכו שינויים בשירותים, במוצרים, בתמחירים ובערוצי השיווק. התחזית צריכה לנסות להעריך את פוטנציאל ההכנסות הצפויות עד כמה שניתן.  

  6. בטלו או דחו תשלומים


    בזמן המשבר עליכם להתמקד ביצירת הכנסות: כל הוצאה עסקית שלא מייצרת לכם הכנסה בטווח הקרוב צריכה להיבחן מחדש. התמקדו בשיקום ופיתוח וכוונו לשם את כל המשאבים שלכם; הדברים האחרים יכולים לחכות.

    כך, אם תכננתם להחליף את הריהוט המשרדי או לעשות שיפוץ קטן, כדאי שתוותרו. אך אם אתם צריכים להשקיע באתר אינטרנט כדי לתת שירות ללקוחות שלא יכולים להגיע לבית העסק, כנראה שעדיף לעשות זאת בכל מקרה: זו השקעה חשובה שיכולה לייצר הכנסות באופן מיידי.

    שימו לב שהממשלה מסייעת בדחיית תשלומי המע"מ, ביטוח לאומי, ארנונה עסקית ואף דחיית רישיונות וחידושם. אך מעבר להסדר תשלומי שכר הדירה, המע"מ או הארנונה, ניתן להגיע גם להסדרי מכר מותנה (קונסיגנציה) מול הספקים. היש ליצור קשר עם ספקי העסק, להקטין מלאים (בהנחה שזה לא פוגע במכירות), להפחית רכש לא הכרחי – ובעיקר לנסות להגיע להסדרי תשלום נוחים יותר. כל המאמצים והמיקוד שלכם צריכים להתרכז בשמירה על תזרים חיובי ככל האפשר.
  7. חשבו פעמיים לפני שאתם מגייסים אשראי


    אין מתנות חינם. לגיוס אשראי ולקיחת הלוואות יש מחיר: בסופו של דבר צריך להחזיר את הכסף ולשאת בהוצאות הריבית. לכן חשוב להיות זהירים במיוחד, ולגייס הלוואות רק לצורך דברים הכרחיים או השקעה שעשויה לספק הכנסה בטווח הקצר. כך, אם אתם צריכים לגייס הון לצורך הצטיידות במלאי של מוצר שנהנה מביקוש גבוה במיוחד, יתכן שהלוואה תהיה צעד נכון.

    במידה שאתם מבקשים הלוואה, חשוב שתבדקו את כל האפשרויות – בעיקר אלה הממשלתיות – ותקחו בחשבון את כל הסיכונים. אם יש לכם הלוואות פתוחות שיוצרות הוצאה חודשית, ייתכן שכדאי לבקש הלוואה מטעם המדינה: הלוואה כזו תעזור לכם לסגור את ההלוואות הישנות, ותאפשר לכם לדחות את החזרי הקרן והריבית בעוד שנה עם ריבית נמוכה יותר, ממש כמו במחזור הלוואות.
  8. מצאו את ההזדמנויות במשבר 

    בכל משבר טמונות הזדמנויות חדשות. כרגע נראה שהשינויים במשבר הנוכחי הם לרעה, אך שוק התעסוקה והזירה העסקית עוברים מהפכה. עסקים רבים קורסים, אך לצידם קמים עסקים אחרים שמגלים הזדמנויות חדשות. מוצרים מסוימים נדחקים לשוליים, ובמקומם נהנים מביקוש מוצרים חדשים. לפעמים ישנם גם שינויים תפיסתיים מרחיקי לכת, כמו למשל מעבר לייצור מקומי לעומת ייבוא. 

    כך, בעקבות המשבר אנו זקוקים לשירותים ומוצרים שעד אתמול לא ייחסנו להם חשיבות גדולה: פתרונות תקשורת, משלוחים ושירותים לוגיסטיים, מוצרי הגנה וחיטוי, תרבות פנאי מסוג חדש – וביקוש לשירותים קרוב לבית.

    בכל מקום בו ישנה בעיה, מי שמוצא פיתרון יכול לבסס עליו מודל עסקי; לכן כדאי להיות קשובים ולחשוב מחוץ לקופסה. זה בדיוק הזמן לשלב ידיים עם עסקים אחרים הפועלים בנישה דומה, או אפילו עסקים מתחרים.

  9. שמרו על סדר וארגון

    עסקים רבים מגלים חולשה בכל הקשור לסדר וארגון. זה יכול לקרות לעסקים מצליחים שמשקיעים את כל האנרגיה בשירות הלקוחות ובשמירה על קצב מכירות גבוה – ובכך מזניחים את הפן הארגוני והניהולי. באותו הרגע הם לא רואים את הבעיה כי המזומנים זורמים אל העסק, אך בטווח הארוך בעיות ניהוליות וארגוניות יכולות להקשות על צמיחת העסק, ליצור בעיות תפעוליות ולגרום לבזבוז משאבים. בעיות כאלה שכיחות בעיקר בעסקים קטנים עם צוות מצומצם, בהם אין נהלי עבודה מסודרים וכל אחד מהעובדים סובל מעומס עבודה גדול.

    הירידה בפעילות העסקית בצל הקורונה היא בדיוק הזמן לחשיבה מחדש ועריכת שינויים ניהוליים וארגוניים בעסק. כך תוכלו לקבוע נהלי עבודה חדשים, לערוך אוטומציה של תהליכים ולהגדיר מחדש תפקידים ותחומי אחריות. יתכן שכרגע הפעילות היא אפסית והשינויים יתבצעו בפועל רק בעתיד, אך לפחות תוכלו לתכננם. 

    אם אתם עומדים בראש ארגון או חברה בקנה מידה גדול יותר, רצוי להתייעץ עם המנהלים בדרג הביניים. כך תוכלו להבין מה מפריע לכל אחד מהם לבצע את תפקידו ולהפיק לקחים. ייתכן שארגונים גדולים יידרשו לשינויים מבניים עמוקים כמו ביטול חטיבות וזניחת שווקים לא רווחיים לטובת אזורי פעילות חדשים.

  10. שקלו לצאת מן העסק

    אינני מתכוון למכור או לעזוב את העסק, אלא "לצאת" ממנו באופן שיאפשר לו להתנהל תוך כדי מעורבות מינימלית מצדכם. למה זה חשוב? מנהל תמיד צריך לחשוב כיצד לשפר ולקדם את העסק שלו. בעל עסק שעובד קשה ונמצא תחת לחץ תמידי, לא יכול להתפנות לפיתוח עסקי. למעשה, הוא ממש מונע מהעסק שלו לצמוח. ככל שתהיו מעורבים פחות בניהול ובתפעול השוטף, כך יהיה לכם יותר זמן להשקיע בפיתוח העסק – ואף לשקול יצירת מקורות הכנסה חדשים.

    אם כל עובד וכל מנהל ידעו מה חלקם ומה תחומי האחריות שלהם בעסק, העסק יוכל להתנהל באופן כמעט צמאי. העובדים יכולים לטפל בלקוחות, להזמין סחורה ולפתור בעיות יומיומיות שיבטיחו את ההתנהלות התקינה של העסק. כך אתם, בתור מנהלים, לא תצטרכו לכבות שרפות – ותוכלו לחפש אחר דרכים חדשות להרוויח.

הכותב הוא עודד אליהו, הבעלים של "ייעול עסקי"