זהירות: מוכרים לכם מוצר זול במחיר יקר
היבוא המקביל נתפס כפתרון הצרכני החכם – אבל לא תמיד זה המצב. לפעמים הוא פשוט גובה מהצרכן מחיר גבוה יותר עבור מוצר נחות, בלי שהוא בכלל שם לב. רגע לפני שנת הלימודים בקרובה ובכלל - שימו לב שמה שמוכרים לכם בחנויות הזולות - הוא לפחות יותר זול


הצרכן הישראלי כבר התרגל להאמין שחנויות "זולות" מציעות לו את העסקה המשתלמת ביותר – במיוחד כשהן מציעות מוצרים ביבוא מקביל. יבוא מקביל, כך סבורים רבים, הוא דרך לעקוף את היבואן הרשמי, לשלם פחות על אותם מותגים מוכרים ולשמור על הארנק. בפועל? לא אחת מדובר באשליה.
קחו למשל את המוצר הכי חם של החודש הקרוב: תיק לבית הספר. בדיקה אקראית של אחד הדגמים הכי נפוצים, תיק Jansport מדגם קרוסטאון (2024, ללא תא למחשב), נמכר ביבוא מקביל באחת הרשתות הזולות שמוכרות אותו ביבוא מקביל ב-200 שקלים – לעומת 179 שקלים אצל היבואן הרשמי, שמשווק את דגמי 2025. המצב חוזר על עצמו גם במותגים אחרים: תיקים של אדידס ביבוא מקביל משנת 2024 נמכרים ב- 180 ו- 150 שקלים ברשתות הזולות, כשאצל היבואנים הדגמים החדשים נמכרים מחיר ואף נמוך יותר.
איפה האחריות? פשוט אין
מלבד המחיר, ההבדל המהותי בין היבוא הרשמי למקביל טמון באחריות ובשירות. צרכן שרוכש תיק Jansport ביבוא רשמי מקבל אחריות לכל החיים. ביבוא מקביל – אין אחריות, אין שירות, ולעיתים גם אין אפשרות להחזיר או לתקן. מדובר במוצר שמקורו לעיתים במלאים ישנים, שאריות או דגמים שהמותג עצמו החליט לא למכור.
"השנה למשל גילינו ברשת גדולה אחרת שמשווקת סחורה שאינה חדשה או עדכנית, אלא שאריות שהמותג המקורי עצמו בחר שלא למכור", אומרת עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא של רשת קרביץ. אנחנו ייעדנו את אותה הסחורה לתרומה לעמותות".
עוד היא מוסיפה כי "בדגימות מחירים שערכנו, המוצרים ביבוא מקביל נמצאו יקרים יותר מהיבוא הרשמי. כשהמוצר אינו מגיע עם אחריות רשמית, זו הטעיה צרכנית. אנחנו מברכים על יבוא מקביל הוגן, אך מוחים על מהלכים שמוחקים יבואנים חוקיים ועסקים פרטיים."
הבעיה היא תחושת הביטחון שיש לצרכן כשהוא נכנס לרשת שממתגת את עצמה כזולה. שם, ברור לו שהוא קונה בזול – ולכן, הוא לא בודק, לא משווה, ולא שואל. אלא שבמציאות, הוא עלול לשלם יותר – ולקבל פחות. ברשתות האלו נמכרים מוצרים מיובאים ביבוא מקביל, ללא תקינה או שירות, ולעיתים קרובות – באיכות נמוכה, שאינה עומדת בסטנדרטים שצרכן סביר מצפה להם.
המהלך הזה, שמוכר מוצרים ישנים במחיר של חדשים, גובה מחיר גבוה מהצרכן, ומוחק לחלוטין את שוק החנויות הפרטיות והיבואנים החוקיים שלא יכולים לעמוד בתחרות לא הוגנת. התוצאה: פחות תחרות אמיתית, פחות שירות – והרבה יותר בלבול.
בסופו של דבר, אומרת שבתאי, "לא כל מוצר אפשר להשוות לעגבנייה. כשמדובר במותגים, שירות וחוויית קנייה – המחיר הוא רק חלק מהשיקול. מוצר בלי אחריות, בלי תקינה ובלי גב – עלול להיות עסקה רעה מאוד לצרכן."
לכן, רגע לפני שאתם נופלים בפח של "הזול", שאלו את עצמכם – האם זה באמת זול? והאם אתם יודעים מה אתם מקבלים בתמורה?