שוב הרשתות החברתיות מסבכות בעלי עסקים עם רשות המסים: בעלת חנות לשמלות כלה שהציגה לראווה בפייסבוק ובאינסטגרם חוות-דעת של לקוחות שרכשו שמלות בחנות, גילתה לאחרונה שלא רק לקוחות פוטנציאליות קראו את הפוסטים שלה, אלא גם מבקרי מס הכנסה, שהתעניינו בהכנסותיה. אלה בדקו את חוות-הדעת של כל הלקוחות אל מול ספרי העסק, ואף יצרו קשר עם הלקוחות, וכך מצאו שמכירת שמלות בסך 20,300 שקל לא נרשמו בספרי העסק. בעלת החנות שזכתה מהם לביקור השיבה כי "לפי מה שאני מפרסמת באינטרנט קשה לי למצוא בקבלות".

הרשות מגלה יצירתיות רבה בדרכים שלה להגיע למעלימי המס, ובמלחמה לחשוף את ההון השחור כל האמצעים והדרכים כשרות, ובין היתר הרשות פעילה - במסווה - בקבוצות פייסבוק, קבוצות וואטסאפ וטלגרם, שבהן מתקיימת פעילות של קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים. הרבה נתונים חשופים שם.

בנוסף, הרשות מבצעת הצלבות מידע מתוחכמות בין מידע שמגיע אליה מהדיווחים של הנישומים וממקורות שונים, במקביל לפוסטים שעולים ברשתות החברתיות, וכך מאתרת פעמים רבות מעלימי מס.

תפיסת העלמות המס בעסק לשמלות כלה, ומקרי העלמות מס נוספים, התגלו במסגרת מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בעיר תל-אביב-יפו, ואשר כלל 91 ביקורות, מהן עלה כי בקרב 9% מבין העסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין. למבצע, שנוהל על-ידי עובדי פקיד שומה תל-אביב 3, נבחרו בתי עסק בענפי המסחר התעשייה ומתן השירותים.

במהלך המבצע התגלה עוד כי בעל חברה לפיתוח תוכנה ניסה להעלים מהספרים העברה בנקאית בסכום של 176,000 שקל. מביקורת שנעשתה בחברה עלה שלא נרשמה קבלה בגין ההעברה הבנאית או חשבונית. בעל החברה הסביר למבקרי המס: "לא נכנסתי לבנק ולא שמתי לב להעברה". עוד במהלך המבצע התגלה כי בעסק לווילונות לא תועדו ולא נרשמו בספרים שבעה צ'קים דחויים בסכום כולל של 28,000 שקל. בעל החנות אמר למבקרי המס: "לא עשיתי בעיות, והראיתי לכם את הצ'קים".

בביקורת נוספת, עורך דין שהתבקש להציג צ'קים שהיו במשרדו ועדין לא הופקדו, הציג צ'ק בסך 3,429 שקל, שלא נרשם בספרי העסק. לשאלת המבקרים מדוע לא נרשם צ'ק זה, השיב כי "בשל אילוץ של לקוח לקחתי את הצ'ק, ועדיין לא הוצאתי קבלה".

פעילות ביקורת זו נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס